Mer skillnader

Efter förra inlägget, publicerade jag detta.

Skillnadernas ;Skillnad

Skillnadernas skillnad för mig var Tomas Röder,den tyske pastorn som hade sin storhetstid på ´80 -90 -talet. Jag hade följt honom sedan jag ´88 blev nykter och återigen börjat intressera mig för brevduvesporten. ´96  blev första kontakten tagen,jag var fascinerad över de nya Schellens duvor jag fick från Pastorn. 2 år senare kunde jag köpa en gammal hane från honom efter ett original Schellens 495 (bror National1). Röder sa då att jag egentligen inte behövde fler duvor än den hanen,han hade rätt, första året fick jag tre hanar som ,som 2 åringar (  överlevde mårdattacken på våren1 månad innan tävlingssäsongen. De tre var de 3 bästa i essduve tävlingen i Trippel-alliansen det året jag slutade att tävla i juli månad p.g.a. flytt. Denne Schellens 495 sitter sedan några år fast förankrad i avelsslaget hos den nye tyske "SUPERSTAREN" Heinz Meier.
Alltså; skaffa det bästa som finns hos toppslagen ,inte bara namnet utan linjen är det viktigaste.
Efter min flytt hade jag börjat planera min nya avel.särskilt efter chocken som jag fick när Tord Henriksson krossade allt motstånd på ungdjurstävlingarna ´04 med sina janssenduvor från Beute. Jag sökte de nya Van Dyke duvorna på nätet och fann till slut en som hade dem ;Göbel. Skaffa lite av de då för mig okända duvorna,fick direkt efter Louis(hette på den tiden Bourges) som ihop med Inteelt Dirkje gav  min bästa duva fram till då;LEGOLAS. ytterligare en son till Louis ;asks Bourges bekräftade att jag var på rätt väg.´05 ringde jag Röder,för att "prata duvor",då säger han att hans tidigare toppduvor(schellens) inte räcker till i den hårdnande konkurrensen ,därför hade han skaffat ännu bättre från Marcellis,jag beställde omgående två ungar efter den hanen han uppfattade som den bästa (VB  Jonge Sprint). ´06 på sommaren fick jag en Stroke och hade glömt bort att jag beställt ungarna. på hösten ringer Röder och säger att han har mina ungar med till Kassel. Jag kan,får inte köra bil då, så efter mycket om och men blir ungarna skickade till Sverige,eftersom jag fortfarande inte får(bör) köra bil,därför ber jag Tord hämta dem och som tack får han välja en av dem för sig.han väljer den säkra honan (VitpenSprint), med Tords kunnande vad gäller könsbestämmning  kunde det inte bli något annat än en hane. Men vad gjorde det? VitpenSprint blev far till de båda Ostseerennen honorna som gav mig besked om Sprint linjens suveränitet .Tord parade sin sprint med en syster till hans bästa hanar,"BRA AVEL ÄR INGEN TILLFÄLLIGHET.Den ungen som blev över blev faktiskt en haneSPRINT jr. Sprint jr har särskilt hos SAVA visat sina super gener, bl.a. är mamman till Thailand succe duvan en dotter till Sprint Jr. För två år sedan får jag köpa VB JONGE SPRINT  och den bästa duvan någonsin kommer till mig i maj´10.Kliche artat,kanske,men det har varit en lycka att ha en sådan duva i slagetoch para den på det bästa jag hittat i hon väg. Efter 2 säsongers avel sålde jag den igen för summan jag köpte honom för.Eftersom jag nu fått in ytterligare en Sprint i aveln,SPRINT888 fortsätter jag på inslagen väg,en super hane måste ha super honor,därför parar jag 888 på syster Magic först och sedan på dotter Barry jr

Kommentarer

Anonym sa…
Ingen bryr sig om sånt i brevduvesverge!
Brevduvesporten har dött för länge sedan här!
Peter Chr. sa…
Hej Bengt

Hur ser det ut med sprintduvorna idag,har du kvar några i aveln?

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!