FODER,Vad,hur

FODER intressant,svårt,vilket ska jag använda?

Själv kan jag inte säga att jag har något kunnande,men eftersom jag varit med länge ,har jag sett olika foder varianter,allt från det som fanns förr när jag började,ett eget blandat av foder man kunde få tag i hemmavid till de  idag som finns att få tag på här i Sverige.  Det finns nästan allt,super änke ,super diet,super avel ,super allting.
Men hur ska jag använda det?

Många av våra nya medlemmar är entusiastiska och vill ha det bästa,men vad är det bästa?

Först måste vi tänka logiskt, skulle en foderfirma vara så 100%ärlig att den hade sagt precis som det är " det finns bättre",nä de måste sälja,alltså finns det kanske tvivel även hos dem. Men de marknadsförs som det bästa.
Jag tycker att vi i princip ,har väldigt bra utbud. Mycket är så dyrt att man av den anledningen kanske väljer bort vissa blandningar.

Jag har idag 2 avelsblandningarsom jag,blandar Matador s och Versele Laga s avelsblandningar till 50-50,. Kanske det gör att en eventuell brist i en av dem kompenseras.
Om jag skulle tävlat i år,hade jag skaffat en änkeblandning av det allra lättaste . Så lite protein som möjligt, proteinet i änkeblandningarna ,även de lättaste,räcker till all uppbyggnad av muskulaturen. Det som är mer,är bara en belastning och hindrar formen att komma fram.
Till den änkeblandningen hade jag skaffat  energy blandning ,som är med mer fett. Sedan lite superdiet om jag inte tycker att  jag fått tillräckligt lätt basfoder.

Har sedan länge kört med stående foder,alltså alltid foder i tråget, aldrig har jag gett exakta givor i boxen till varje duva.
Erfarenheten har lärt mig,att duvan vet vad den skall äta. Blir en duva fet av mitt system att fodra,beror det på att den här fel på ämnesomsättningen, i princip är det fel i slagets ventilation.


Kommentarer

Anonym sa…
Bengt har du legat i syretält sista tiden eller varet på höghöjdsträning ? För du har ju toppat formen riktigt nu sista tiden . Mycket bre skrivet igen :)

M.v.H
Tony
Jag har...+ lite. ...så kan man göra med änkeduvor också
Anonym sa…
Hur mycket fyller du på dagligen och hur mycket foder finns det kvar när duvorna får en ny portion?
Det får aldrig bli tomt i tråget.fyller på dagligen tills duvorna verkar ointresserade av mat. Till slut ser man tydligt att ärter och annat som har protein i sig,blir över. En eller 2 ggr i veckan tömmer jag tråget i en säck,eftersom det är utmärkt foder till ungarna när de börjar flyga runt slaget. En duva som får det här "fodersystemet" är allfid i form ,om den är sund
Det här går ut på att duvan vet vad den behöver,duvor vet ,inte vi.
Anonym sa…
Nej inte vi! Men det finns folk! Tro mig!
Men att kunna betjäna, fodra duvan rätt kräver tid!
Mycket, mycket, mycket tid!

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!