CHOCKERANDE FORM

I bland gör vissa duvor avtryck.
På min andra duvresa per cykel tog jag mig via ett besök hos Hermes i Tyskland,till Kermt i Belgien och PROS ROOSENS.
Året innan,hade jag tagit mig till Arendonk och br.Janssen och haft nöjet att få hålla 019 i min handoch trodde då att jag haft en duva i handen som hade allt vad gäller form. Strålande ögon ,fjäderlätt och svullen muskulatur som vibbrerade.
Hos  Pros fick jag möjlighet att få hålla i en ettåring som på  eftermiddagen skulle sättas in på en medeldistans tävling i provinsen (Limburg).
NU ,när jag får hålla 327,förändrades min syn på hur hög form hos duvor ,kan vara.
Supercrack 327,som hans namn blev,efter flera toppresultat,var precis som 019 i absolut toppform,dock ett snäpp större form.
327.s kropp var vibbrerande och varm,nästan het,när PROS såg min reaktion,sa han;du får kolla hans bröst muskulatur,fick lov att vända på duvan,såg ett bröst som var rosarött och så blankt,att det hade gått att spegla sig i det.
Jag var helt tyst ,men PROS frågade om jag trodde att han gjorde rätt i att satsa på honom till Lördagens viktiga tävling,?"för jag tror han vinner"! Naturligtvis trodde jag att Pros hade rätt!

När jag på söndagen kom till Antwerpen kunde jag se i en tidning att Pros var etta i provinsen med sin Supercrack.
Här är en bild från senare år,när slaget byggts ut till dubbelstorlek mot när jag såg det på 80 talet
Pros tog väl hand om vår kontakt och skickade kort och inbjudan till olika evenemang .
Jag däremot,skötte inte vår kontakt/vänskap, fick annat att tänka på,som var och är viktigare än brevduvor, min nykterhet

Vad som slog mig ,vid mitt besök,var naturligtvis att syremängden var hög och att det i en avdelning,var det 8 änkehanar i ett slag med 30 boxar

Nedan bilder på  Pros super duvor,dock ingen på 327
Freddy








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!