FÖR utsättningar FÖR stånd

Förutsättningar för att få ett bra brevduveliv,har aldrig varit större. Jag tänker på alla möjligheter internet ger oss.
Som den gamling jag är (63 år) är det lätt att tycka ,att det var bättre förr. Var det verkligen bättre ?
Nej. Brevduvesporten i Sverige har alltid legat på en mycket låg nivå,kanske beroende på att vi accepterat att vara efterblivna.
Vi har haft möjligheten att utveckla vårt förbund till en modern organisation,men inte gjort det.

Vi fick på -70 talet inspiration av  Lindgren och Larsson som spred modernt tänkande.  Lennart Lindgren var ,som jag ser det ,precis vad vi behövde . En ordförande med nya tankar. Roland Larsson hade med sitt kunnande,en kraft som tillsammans med Lindgren,var bra för svensk brevduvesport. Roland skapade ett dataprogram för att räkna ut resultat, för 40 år sedan.
Hade vi fått utveckla hans program i 40 år hade vi haft ett billigt,super bra,program i dag. F.ö. väldigt billigt,han gjorde detta helt gratis,av kärlek till brevduvesporten.
De båda Lennart och Roland jagades bort av trångsynta medlemmar.

I dag har vi en ung människa som Ordförande(Adnan),ge honom en chans att förbättra vår sport

Förstånd har alltid varit en bristvara hos mig.
Brevduvesport har varit nr 1 för mig under många år.
Brevduveförstånd får man genom att umgås med sina duvor och att fråga dem som varit med länge. I dag får jag förlita mig på mina interntionella kontakter,fråga och  besöka, känna på duvor m.m.
När jag för ca ett år sedan kom med klubbens duvor för insättning till en ungdjurs tävling och möttes av ett kaos. Bråk om att ungar som var sjuka vägrades få delta i tävlingen.
Helt rätt. Sjuka duvor skall ALDRIG ens få komma nära en kabin.
Det som skämde mig speciellt den gången,var när en av de erfarna duvgubbarna där, kom med ett uttalande om hur man botar ungdjurs sjukan. "Ge dem äppelcider vinäger", skrämmande attt folk som är erfarna,med en viss ställning i sporten,inte vet ett dugg om hur ungdjurs sjukan och ändå uttalar sig bland en mängd med nybörjare som drabbats av sjukan.

Vad som behövs i brevduvesporten ,är kunnande.
HUR FÅR VI DET? Inte genom att själv läsa inlägg på internet!!
Samtal,samtal och samtal.
En gång i månaden borde varje distrikt ha ett FORUM ,ditt medlemmarna kan komma med sina frågor .
Kan vara  frågor som, tex, hur håller jag mina duvor friska hur fodrar jag ,hur..,..

Tänk att få sitta ihop med andra och disskutera sina problem eller få dela med sig om hur jag gjort för att lyckas.
Kanske någon som delar med sig om sitt kunnande


Kommentarer

Unknown sa…
Väldigt bra artikel Bengt. Jag är en nybörjare här i Sverige men där jag kom ifrån var jag med i sporten ganska långt och för att kunna sprida ut brevduvsporten behövs mycket engergimant och att förbundet skulle ha bra kontakt med medier, TV, tydningar mm, kanske ha en media sektion i förbundet som tar hand om filma och bygga upp relationer med TV, vet ej kanske finns sånt så. Medlemmarna också kan bidra till att sprida sporten mellan deras kompisar, ge de t.ex ett par duvor. Hur som helst att sprida ut sporten måste vara den punkt som förbundet bör diskutera varje möte. Tack Bengt för en jätte fin artikel. Hälsningar// Kim

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!