1.a NOVEMBER

Den här tiden, är viktig för mig att ha koll på mina duvor. Nu skall i princip alla duvor(utom ev. Senungar) ha fällt sista pennan.
Viktigt att ha koll på duvorna vid den här tiden,att allt fungerar normalt, att fjädern är utväxt ,att den är så len som du vill ha den .
Är det problem med fjädern ,är det problem med sundheten.

I dag är det perfekt duv väder, torr klar luft. Är din ventilation bra i slaget, ska duvorna vara i en naturligt god kondition. Mediciner till duvor som har ett bra slag, är onödigt.

Mästare blir den som har bra duvor i ett välventilerat slag .

Bull shit , tycker de flesta.
Nä ,fakta , tycker jag.

Jag har sett underverk ske,när jag hjälpt duvgubbar ,som aldrig fått resultat, bli mästare ,när duvorna fått den miljö dom behöver. MILJÖ= SYRE,som i sin tur ger ett torrt slag.

I mitt eget slag på 70 talet,när jag och min far(Arne och Bengt Ask) flög som bäst,bäst i Sverige, distrikt Marathon allt vann vi. UTAN ATT VETA VARFÖR.

Slaget var på övervåningen  av en byggnad som var vårt snickeri, innertak av trä med ett yttertak av tegel.

Snickeriet var uppvärmt av en olje eldade panna , därför kom en naturlig ventilation till stånd. Den varma luften steg och försvann ut genom tegeltaket. Duvorna hade en perfekt miljö som jag senare såg ,även hos bröderna Janssrn i Arendonk. Deras slag var ovan deras bostad som likt vår var uppvärmd nere och allt på övervåningen var av trä
Dom visste säkert varför det var bra,Vi visste inte.

KATASTROFEN
Kom när en storm förstörde taket av tegel och  min pappa bestämmer att vi skulle lägga plåt på taket.
Me ddt ny takt
Samtidigt ändrade vi uppvärmnings sättet,gick över till el driven fläkt som styrdes med klocka. Från  7-16 vardagar och vid behov ,vid andra tider.
Resultatet blev ,att resultaten sjönk,speciellt spets resultaten försvann.
Marathon resultaten fortsatte att vara på topp i Sverige,men det krävdes en större arbets insats. Mer medicinering.


När jag  vid början  av 80 talet  flyttade till eget boende  och eget slag tog jag med tankarna jag hade om ventilationens betydelse när jag byggde ett mini slag,men med ett stort glas parti i fronten som värmde upp golvet tillsammans med en golvvärme slinga. Detta  gjorde att värmen steg och förde med sig luften ut genom en lång öppning i bak kant av innertaket. Enkel men super ventilation som gjorde mig till distrikts mästare med mina 16  ett och två åriga änkehanar
Våra ess från 70 talet


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!