Varapå topp

Kom precis in i från slaget, det är kallt 4-5 grader ,blåsigt som alltid på österlen.
jag gick ut till slaget för att kolla mina duvor och se om mina teorier stämmer.
Teorier om sundheten hos duvorna. Jag tror att jag kan styra allt vad gäller mina duvor.
Jag har påbörjat en kamp för att hålla duvorna sunda och friska utan mediciner. Varför ? Det hade ju varit enklare att ha koll på duvorna medhjälp av en veterinär.! Men jag tror att om jag kan vidmakthålla en sund stam av duvor utan medicin har jag också skapar förutsättningar att kunna gallra dem på ett ärligt sätt där inte kemin alltid har styrt dig. Om jag börjar på punkt ett duvslaget; så skulle jag kunna ha ett mycket bättre slag men mitt fungerar ,jag kan se det på att duvorna har haft en bra fällning, de har fällt den 9-10 pennan och är till det yttre i rätt form, bra fjäderdräkt,vita näbbar ,fäller dun som de ska vid den här årstiden,dva ständigt lite grann.Rosaröd muskulatur o.s.v. En gång på -70-talet sa en duvgubbe något till mig som jag fortfarande tänker på..Det var vinter och riktigt kallt och hög klar luft, han sa att i det här vädret mår duvorna riktigt bra... Ja det stämmer det är helt perfekt för duvorna med sådan luft ,full av syre, duvorna glänser och dunen faller.Sådant väder håller som max 2-3 veckor om året, övrig tid måste jag göra så gott jag kan för att tillfredsställa mina duvorsbehov av syre.
Att få duvorna att må bra året om är min uppgift, kan jag det kan jag sedan begränsa allt vad gäller medicinering. Jag har börjat att läsa en bok jagnläst 100 ggr redan men det finns viktiga avsnitt i boken som jag vill pränta in i min långsamma hjärna. Det är en bok an Kluth som jag köpte 1999 och han behandlar just de ämnen jag är intresserad av , ventilation ,sundhet m,m,
När jag fick den här boken hade jag sama år vari på duvresa hos DeKlak, Br.Janssen vanBoxtel Grondelaers m.fl. och det jag fick läsa blev svar på den fråga jag ställt till mig själv,Varför är deras duvor alltid i form? Klak hade 14-15åriga hanar som såg ut som mina allra bästa ettåringar,kanske Bättre!!
Allt hänger på ARVET och VENTILATIONEN!!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!