Bra avel är ingen tillfällighet

Min slogan "Bra avel är ingen tillfällighet" blir än mer riktig ju mer jag sätter mig in i hur de riktigt duktiga avlar. Marcelis t.ex. höll kvar vid sin gamla linje hela tiden med något nytt inslag då och då. Sprint är ett sådant exempel, föräldrarna till sprints far"Oude Sprint" kommer från en "liten " duvgubben som plötsligt gått upp i Antwerpens elit med hjälp av lite avelspar han fått från Marcelis, Som tack fick Marcelis ett par av mannens bästa duvor ,därifrån kom Oude sprint som i sin tur gav Sprint. en dotter Sprint gav sedan ihop med en helbror Sprint en hona som såldes till Tyskland och som tävlades där som ettåring och vann direkt en 500km tävling i regionen. hon fick namnet blauwe Sprintinen annan hona som är helsyster Sprint gav med en Smalle son en hona som blev tysk Matador efter att ha vunnit en 640km tävling mot 13.205 duvor. Denne Sprint hos den gamle Marcelis som bara var att betrakta som en bra sprintduva ger alltså toppduvor mot tusentals konkurrenter på tämligen långa distanser. bra blod ,ger bra avkomma. I sverige är alltför många nöjda med hyfsade resultat då och då, jag är det inte ,och hoppas att du som läser detta inte är det. Dock har jag börjat tro att svenska duvgubbar inte har fattat någonting

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!