Framgångsrik avel 3

Eftersom jag skriver detta direkt utan manuskript kan mycket bli fel och bortglömt. Något jag glömde bort var att när jag ´70 började med Mader duvorna som ungar på första ungdjurstävlingen hade jag 30 Mader ungar och 15 av de andra duvorna (Delbar Liljekvist Rydsgårdare) de 30 först klockade var Mader ungar 31 och nedät var övriga. Vid andra tävlingen upprepades det och då gjorde jag mitt första stora misstag, jag behöll även de som var så mycket sämre ett år till ,för att jag hade boxar till alla. Nu hade jag för första gången fått se att det är klass skillnad på duvor. Andra gången det blev helt tydligt för mig var när jag fick hem Carstens duvornaEn hane 463 kunde jag "se" direkt var en speciell duva. Det var den unge jag hade fått lite i hemlighet av Carstens eftersom min far inte ville ha duvor,från honom, som inte var rena Janssen.Det visade sig senare att pappan kom från Staf Dusardijn som hade väldigtbra Delbar duvor denne hane blev senare såld till Günter Prange som på den tiden (80-tal) hade framgångar med sin a Delbarduvor, Hos Prange gav pappan till 463 en hane som blev 3 :e essduva i Tyska förbundet som i sin tur gav en son (467) aom 2 år efter varandra blev placerad bland de främsta essduvorna i Tyskland.
Dessa duvor ,speciellt efter 463 x 462, var de bästa jag hade på den tiden . samtidigt som dessa hade vi fätt in Moons bries duvor vid en auktion efter förbundsordförandenHeinemann i Tyskland. Moons Bries hade Janssen duvor. De gav bra avkomma men som alltid måste man kritiskt se på det ärligt, och där var en som utmärkte sig,131, 3 distriktettor som ettåring. 131 parade jag på den hona jag trodde var bäst efter Carstens paret,79,. I den kombinatyíonen kom de bästa duvorna jag hade, 1 o 2 ,innan jag lade av eftersom jag gick in på behandling på Nämndemansgården. Då sålde jag alla mina flygduvor, en som redan då var alert var Tord Henriksson som köpte 2 .an. Efter 2;an kom det många bra duvor till det Henrikssonska slaget.
fortsättning följer

Kommentarer

Tjotten sa…
Kul läsning, men för den oinvigde är det mycket grekiska. Hur ser man tex. på dem att de är av rätt virke, alltså ett bra avel exemplar?

Stämmer din tidsangivelse men när du skriver? Sitter du verkligen uppe så sent (och i bland så tidigt) och knappar på tangentbordet?

Ursäkta om en icke duvgubbe eller heter det dvuunge lägger sig i.
Hej Tjotten
Man får titta på och träna och tävla dem , de bästa på tävling blir ofta bra till avel också
tidsangivelserna är inte svenska ,förmodligen USA

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.