Framgångsrik avel 6

När jag slutade tävla ´03 "låg jag på topp" när jag slutade den säsongen (början av juli) låg jag etta i trippelalliansens mästerskap(100 medlemmar) och hade de första tre essduvorna (tre bröder efter min National 1 hane från Röder 1161) 5 då var en ettåring med chans att bli bästa ettåring i alliansen (en hane efter Fenomenale). Efter som Anna Min Dotter tyckte att vi skulle fortsätta tävla ettåringen gjorde vi det ,men inga andra duvor som gjort toppresultat. Trots det hade jag 5 av de 10 bästa essduvorna. men varför? lät du Anna bestämma ,ni(bengt & Anna) hade ju kunnat bli mästare .! svaret är att mästerskap inte har något värde för mig. Den enskilda duvans prestationer är viktigare än duvgubbens mästerskap. Dessutom var Anna & Jag ettt äkta team. Jag hade förstått genom åren med min far att jag ungdomen lättare kunde "känna" om en duva är bra eller inteoch samma sak upplevde jag med Anna ,att hon ibland "kände" saker i Duvorna som jag har tappat bort. Dessutom hade vi några fantastiska år tillsammans med duvorna som jag aldrig kommer att glömma, Jag kommer aldrig att glömma vissa tävlingar vi haft tillsammans (T.ex. 40:s vinst vid den allra första tävlingen, som gick från Södertälje 500 km , i transportgemenskapen(Malmö,Trelleborg ,Kristianstad ,hässleholm,Blekinge o Österlen)
40 var Annas Favorit efter Vossen(Ritz) och Tån.
Det var en duva som aldrig missade en tävling och med vinsten i transportgemenskapen var hans Karriär Fulländad och har nu med all rätt dragit sig tillbaka.
Jag fnissar i bland när jag tänker på vad duvgubbar hade trott om oss om de hade kommit in i duvslaget när jag satt på en stol med bindel för ögonen och Anna antecknade hur jag bedömde duvorna i blindo.Alla våra duvresor tillsammans ,där vi skaffat duvor som ibland gjort resultat som vi inte trott var möjliga.
Att få "överbra resultat" är endast möjligt med bäst duvor.Hur jag fick så bra duvor är inte så enkelt att säga.När jag la duvorna på"hyllan" en tid när jag hittade en möjlighet att bli nykter, slutade jag aldrig att läsa om duvor som gjort bra resultat.En av de första böcker jag köpte hette STERNSTUNDEN med berättelser om bl.a Ritz, Bosua, RÖDER m,fl.Ritz kände jag sedan gammalt bosuas resultat imponerade redan då men Röders sätt att med lite duvor få essduvor och mästerskap i tyskland gjorde att jag tog kontakt med honom ´97.Jag kunde inte köpa mer än 2 ungar av honom det året. Men den ene blev en verklig kanon,hans avkomma lever kvar genom 54 i par 1, hon är 9 år och har gett essduvor hos Richard Mattsson med olika hanar. 237 hette min första Röder kanon. Sedan tillkom Ytterliggare kanoner Gommaire, Fenomenale och National 1 blev de bästa.Gommaire och National 1 köpte jag som gamla från Röder. Det är ett sätt som jag tror är bra , för då fick jag duvor av topp kvalitet som gav Röder bra pengar för gamla duvor som kanske inte skulle hålla i all evighet. National 1 hanen var den absolut bästa,
Gommaire var en duva som var vacker och gav ess med säkerhet. Kärleken till vinnartyper gör att jag föredrog national 1(1161). En av hans söner är far till min nya Favorit PLEXUS.Plexus gav med en Gommaire dotter en hona som med Legolas gav Malmös bästa Unge.
Jaghar inte börjat tävla ännu eftersom Trippelalliansen lades ned eftersom malmö och Trelleborg inte ville tävla med oss på Österlen längre NI VET LÄGET. Anledningen till varför vi på österlen är bättre än Malmö Trelleborg får nog sökas i nåt annat

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.