Framgångsrik avel 9

Vissa mäniskor har betytt mycket för min utveckling i brevduvesammanhang.Gerhard Schlepphorst, Hans-Peter Kluth och Jan Groendelaers är de viktigaste. Gerhard lärde mig allt om ventilationens vikt,Kluth och Groendelaers allt om avel. Nu vid dessa tider ,Olympiad i Dortmund,kommer jag att tänka på förra gången det var Olympiad just i Dortmund ,22-23 år sedan . Då var naturligtvis Groendelaers där mid sitt hov av vänner,bl.a Rooger persoons som med en groendelaers duva blev Belgiens Bästa. (någonsin såg jag häromdagen i en artikel)
När jag kommer till Groendelaers bord reser han sig upp jublande glad , hållande en prisbuckla i näven . Till mig,sa jag förvånad. Ja för din överlägsenhet att dricka öl på förra årets förbundsmöte i Essen. Tog naturligtvis emot bucklan men visade inte den hemma . Ett par år senare blev jag nykter.
Persoons berättade då att vara i kretsen av Groendelaers var viktig om man ville veta vilka duvor som är bra. Steg 1. att kolla in cigaretten ;som nästan aldrig lämnade hans mun, började cigaretten intensivt darra när han höll en duva var det en superduva,var det en bra duva sa han det ,var det en medelmåtta lämnade han tillbaka den ut att säga ett ord.
Från Groendelaers fick jag ungar året innan jag slutade ,för att bli nykter.Därför har jag aldrig kunnat testa dem, men ett ord han sa när jag fick dem var; Kolla dem testa , duger de inte ,ta bort dem direkt.
Jag har försökt leva efter dessa ord hela tiden ,Kluth var av samma åsikt;"varför ha en massa skit,väck med dem, skit får du säkert igen men det blir mindre och mindre skit varje år om man tar bort dem i tid".
Jag har tyvärrinte kunnat åka till alla jag köpt duvor av utan fått gjort så att jag har köpt många på "postorder" Sedan har jag hemma fått sortera dem i lungn och ro,det har varit mycket skit som kommit till sverige via mig men också en del kanoner. Bl. de jag sålt vidare i sverige finns nog ingen jag tyckt vara skit. Vissa har varit extra bra,Gommaire, fenomenale National1 och tån har jag själv haft i avel och kunnat konstatera att de är bra. Vissa av de yngre har jag inte alls testat,Prange pojken och hans Kanibaal hona visste jag fungerade eftersom Ridell testat deras unger ´08 med ypperligt resultat.Tån som är av Fenomenale blod x remy deMey gav ju 40 och mormorn till Malmös bästa unge ´08 samt har jag hört,Hybergs nya Flygare i par med Gommaire. Ulf Jönsson som har henne kommer säkert att få några toppar han också ,kanske i par med "Tjecken" som är helbror till fadern till Malmös bästa ettåring ´08,en syster är farmor till Danielssons superhanar.

Det jar skrivit tidigare om Luftoch Sundhet är det allra viktigaste,för om inte grund förutsättningarna finns hjälper inga inga superduvor.
Jag har ju min Legolas som måttstock, kan en hane med en vinge hålla sig frisk och i bra form måste andra duvor som kan motionera kunna göra det annars är de inget att ha. Legolas med en vinge och Magic supersen unge håller sig i form och är friska i min miljö.
De som varit hos mig slås inte av den ganska skitiga miljön utan av luften och med den torrheten som är härskande.Så hade jag redan i Örnahusen,slaget var byggt med en cementplatta direkt på marken en front som var helt av glas och ett tak som var lutande i ca 20grader med en luft öppning på högsta punkten ,5 cm bred och 160 cm lång. Här vann jag med mina då 16 1-2 åriga änkehanar distriktsmästerskapet. Anledningen att jag då var bäst var mina riktigt bra hanar som med hjälp av en bra miljö med rätt luftning gjorde bättre ifrån sig än man ens kan förvänta sig.Den då 18 årige Tord H kom hem till mig med förväntningen att se ett superslag i tipp-topp skötsel men har senare berättat att han blev chockad av hur det såg ut, mat i kilo vis på golvet och inget vatten ,inne stog hembränningsapparaten och puttrade .Så var mitt liv då med duvorna men huvudsaken var att jag gjorde resultat. Ibland när det hade varit långdistans tävling hade jag somnat i väntan på duvorna,med groggens hjälp, när sedan klockorna öppnades var hålen fyllda med vatten. Jag hade resultat och det trots min skötsel,men p.g.a. rätt slag med rätt duvor.

Kommentarer

Tjotten sa…
Förlåt men jag har svårt att inte lägga mig i.
Jag slås av att det absolut inte bara ligger i luften och ventilationen även om jag med min djurkännedom också vet att det är A&O. Det hade aldrig kunnat bli en framgångsrik avel om inte grund materialet varit av bästa kvalité trots luften. Man säger grön fingrar innom växtriket, men vad ska man säga innom duvsporten. Förslags vis att man har vingar. Men det hade väl låtit ordentligt skrytigt om du sa det, men något annat är det ju. En stark känsla för bra och dåliga individer. En grund klen duva tror(nu kan jag visserligen inte duvor men älskar djur i allmänhet)jag inte hade klarat din miljö trots god ventilation, man måste ha något annat också, (som du tydligrn har) tror jag, som inget vet ;-)

mvh. en Hönskärring.
Obs! säg till om du inte vill att jag ska lägga mig i
Hej tjotten
Kul att du "lägger dig i". Fortsätt gärna ingen annan gör det konstigt nog,trots att jag med mitt sätt säkert retar en del,för det kan väl inte vara så att allt jag skriver är en självklarhet som alla vet är riktigt. Jo jag har ganska gott själnförtroende när det gäller brevduvor,men jag försöker varje dag bli lite bättre ,veta Mer, ha det bra hönskärringen.
Tjotten sa…
Hej Duvgubbe!
Hönskärringen har visserligen inga höns ännu men jag planerar att skaffa under våren. Jag har haft höns förr så jag vet vad det innebär, tror jag.
Nu till frågan. Fåglar som fåglar eller? Vad ska man tänka på när man köper in dem, både kycklingar och vuxna djur. Jag tror du har en del erfarenhet i ämnet. Jag har nämligen gjort endel misstag och lärt mig endel av dem. Men det finns antagligen nya att göra och därför ber jag dig om råd. De flesta ska köpas in som dagsgamla eller 1 vecka gamla och det är ganska nytt för mig. Hur sköter jag dem?
Föresten, har du besökt min blogg?

Mvh. Hönskärringen Tjotten

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.