Framgångsrik avel

Framgångsrik avel ?
Vad jag tycker är framgångsrik avel är naturligtvis inte vad andra tycker är framgångsrikt.
Jag får ju bedömma min avel som jag vill,kanske har jag haft tur,kanske har jag lärt mig något genom många år av lyssnande på folk som jag förstått kunde ge mig något.Kapital att skaffa duvor hade jag inget i början,men min far hade som tur var,eftersom jag bodde hemma och jobbade hos min far kunde jag få kredit av honom,han drog en summa var vecka tills det var återbetalt.Första stora framgångarna kom gansaka omedelbart efter införskaffandet av Mader duvor. (jag har beskrivit lite av inköpen på forumet). Idag vet jag att alla framgångar då berodde på att rätt duvor blev inköpta trots dåligt kunnande,men faktum var att de nya Mader duvorna var i en klassför sig själva , Jag,vi ,vann allt från klubb,distrikt till förbund o Marathon
Frågan är; hade de räckt till idag? NEJ!
Svaret kom tycker jag ganska snabbt när vi 1976 ,mitt under vår storhetsperiod med Mader duvorna,köpte in Janssen duvor från Carstens i Hamburg och jag såg direkt att de var bättre!
Min Far vidhöll att Mader duvorna var det bästa man kunde ha och vägrade att befatta sig med janssen duvorna. Når jag ´82 flyttade till ett hus utanför Skillinge(Örnahusen) började jag om med 16 senungar ´82. ´83 med dessa 16 senungar nådde jag inte långt. ´´84 hade jag 16 änkehanar och blev 2:a i distr.mästerskapet, ´85 blev jag med dessa 16 änkehanar och ett par honor ,mästare. Då hade jag gjort mitt val , Janssen + Meulemanns var modellen, Dock fick jag ge upp tävlandet när jag p.g av mitt ständiga supande gick in på ett behandlingshem för Alkoholister.Många har sagt att det var min Fars fel eftersom han alltid jagade och skällde på mig, men det var inte det som gjorde att jag blev Alkoholist.Vet ej själv än och får aldrig veta varför. Dock var jag illa behandlad och det försöker jag tänka på när jag uppfostrar mina barn.
Efter min sejour på behandlingshem blev jag nykter till slut ´88 . Då försökte jag hålla mig i från
brevduvorna ett tag,dock började jag igen på allvar ´97 med att köpa ungar från Thomas Röder. Det oundvikliga, bättre duvor igen,bättre resultat! Flyttade ´03 och har sedan dess "utnyttjat"
andra duvgubbar (Umed.Richard Mattsson,Claes Ridell ) att göra resultat åt mig. ´04 hände det något som fick mig att reagera, Tord Henriksson krossade allt motstånd med ungar efter sina nya Beute Janssen/Klak, och jag insåg att det återigen fanns ännu bättre duvor än de jag har. Vad skall jag då göra?Sätter mig ner och studerar vilka som är bäst i Euopa, och kom fram till att van Dyke med sina kanibaaler dominerar och att Koopman på sitt håll är bäst, vad gör jag då? Skaffar såna naturligtvis och hem kommer Asks Bourges och Legolas och jag förstår snabbt att det är de bästa jag nånsin haft. Jag köper Beute duvor från Tord och han köper Van Dykes av mig,en tilllit till varandra uppstår och vi köper Marcelis Duvorna tillsammans. Vi har båda beundrat Marcelis resultat genom åren och genom en slump fick vi möjlighet att komma över "världens bästa". I höst fick jag möjlighet att köpa Kyrkeduvan och Magic som tillsammans med Marcelisarna ,Beutes, van Dykearnaoch Röderna skall kunna bli ännu bättre än gårdagens bästa.
"Alltid på jakt efter det bästa"

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.