Hur i ....... fungerar det

Åkte hem från Simrishamn i eftermiddag ,tankarna fick som vanligt inget riktigt fäste någonstans. plötsligt tänkte jag på Sprint jr och hans hona ,Kyrkeduvan, de hade lagt sitt första ägg i går,alltså kommer andra ägget i morgon sen eftermiddag. Så mycket och lite till vet jag,17-18 dar senare kommer de efterlängtade ungarna.MEN!!! då har papen bildats och föräldrarna kan ge sina ungar den första maten.Att honans pap har bildats kan jag förstå eftersom biologin har sagt till honan att det tar viss tid efter äggläggningen tills ungarna behöver mat .Men va fan är det som styr hanen. Jo att han har ruvat samma tid som honan kan jag förstå är en del i det, men vad händer i hanens kropp som gör att det kommer igång hos honom.Hormoner?
De som vet eller tror sig veta hoppas jag lägger en kommentar här

F.Ö, har inte förbundets hemsida uppdaterats sedan17 nov -08
det var fakta i förrgår i allafall

Kommentarer

tjena bengt!
Vill uppmärksamma dig om att SBF:s hemsida har uppdaterats både den 1/3 och 4/3, har du rätt adress?
Här är den i alla fall
http://www.brevduvesport.net/
Jo jag har sett det och det är ju fantastiskt,Skall genast tycka att det är ok med dålig uppdatering under den period då vi som mest behöver nyheter.
Vi har nu fått en ny webmaster (Håkan Färm) som är aktiv brevduveman inom SBF, det är ett måste om vi skall få hemsidan uppdaterad. Instämmer med dig Bengt att det varit katastrof under en tid, men det blir oftast så när vi har icke aktiva medlemmar som skall göra saker åt oss!
Hörs väldigt bra. Hoppas det kan komma ett Forum anknutet till det som jocke Larsson skapat!?
God idé - tycker du skall framföra den till Håkan Färm - "The Webmaster"!
Ja, Lasse .
men jag är ju inte aktiv!!!
Tjotten sa…
Vad är pap?

Intressant frågeställning trots att jag inte vet vad pap är, men just det biologiska.
Många levande honvarelser som människan tex. får en stark hormon förändring isamband med garaviditet/dräktighet. Är man då ettstarkt och nära par så borde väl hanen kunna känna av det innan ägg/ungar kommer. Hur är det med duvor, prar de sig för nöjesskull eller bara för reproduktion? Många som även "nöjesparar" sig vill ju inte alls om de är dräktiga/havande och det borde rimligt vis hanen känna av, eller?

Jag ska fundera lite till på detta men, vad tror du än så länge, kan jag vara på rätt väg?
Duvhanar är precis som människo hanar, parar sig för nöjesskull!
Harhört att mäniskohonor också gör det!Pap , är en sorts kräv mjölk som duvungarna får i 2 till 3 dar
Tjotten sa…
Nä, är det sant, då måste jag ha missat nått ;-)
Hej Tjotten
Är ditt svar,på mitt ang.papen ,eller nåt annat
Tjotten sa…
Hej Bengt!
Att du har mage att fråga något sådant till en så oskudsfull person som jag.

PS.Min mamma varnade mig alltid för fulagubbar
/Tjotten
Det finns fula gubbar, men jag är vacker
"anonym"
Tjotten sa…
Hej AB! (Anonyma Bengt)
Det är ju bra att du har självförtroende för oss båda. Men är i alla fall en retsticka med snabb käft som du vet. Passa dig så du inte blir nermanglad av mig i morgon. Vi ses, hörs och käftar vidare.
/Tjotten

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!