Sundhet

sundhet är jag,duvgubben, i högsta grad ansvarig för bland mina duvor.Hur gör jag? Jag vet inte, tänkte jag skriva. det är svårt att beskriva.Vad är sundhet? Jag tror attdet är i princip att duvorna ,utan mediciner och andra tillskott(vitaminer m.m.) kan klara den naturliga belastningen de utsätts för(äggläggning,unguppfödning m.m.) Att de sedan också klarar viss yttre belastning såsom Tävling och träning. Med den sundheten tror jag att man kan nå väldigt långt inom duvsporten.

Hur skapar jag sundhet hos duvorna ? Gallring och åter Gallring brukar jag säga.

Gallringen är naturligtvis fortgående under generationer.

För mig börjar gallringen med rätt ventilation i slaget.Harjag efter mycken slit äntligen fått en fungerande ventilation,vet jag att grundförutsättningen finns,då behövs ingen medicin.

Skulle en duva bli sjuk i mitt slag vet jag att det inte beror på yttre saker .Då ska den bort!

Alla duvor som visar svaghetstecken måste bort. Jag har under min karriär som duvgubbe gjort alla mistag som man kan göra ,men det största misstaget som jag gjort är när jag "räddat " duvor som varit sjuka med medicin ,gång på gång. Varför blir en duva sjuk i ett slag som fungerar i övrigt, medan slag kompisarna inte blir sjuka? Bristande sundhet! Varje gång vi "räddar " en duva med medicin ,går sundheten i slaget bakåt. `99 köpte jag en dyr duva i tyskland som var efter en Belgisk national vinnare. Duvan köptes som ungeoch ganska snart när den kom hem blev jag misstänksam kring dens sundhet,men.... den var ju efter en belgisk national vinnare ! alltså fick den vara kvar! redan de första ungarna visade problem med sundheten, ingen av ungarna det året gjorde några resultat som var tillfredsställande.Alltså försvann "nationalungen med alla ungar ur slaget,GENAST FICK JAG BÄTTRE SUNDHET I SLAGET OCH ÅRET EFTER BÖRJADE JAG FÅ DE RESULTAT JAG VILLE HA.Det var en väldigt dyr erfarenhet men jag vann i slutändan. Bland de duvor som jag under de sista åren gallrat bort är kullbror Legolas,kullbror Asks Bourges syskon Raf m.fl. Och jag ångrar inget, jag har de sista åreb importerat massor av duvor och gallrat mycket bland dem och nu har jag kvar gräddan som jag tror kan ge framtida avelsresultat.

Jag sorterar på känsla sedan jag skaffat de duvor jag vill ha på stamtavlan. Få blir kvar men nivån har höjts i slaget

Kommentarer

Jocke sa…
Vill man skaffa en livskraftig stam av djur - då håller jag med dig om sundheten! Vill man däremot pyssla med en sport där man använder sina djur till tävling - då håller jag inte med dig!
Inom rashönsaveln använder man sig ibland av resitensavel för att få fram djur som är motståndskraftiga mot ex hönsförlamning. Det kan ibland vara rätt väg att gå när det är djur som egentligen bara ska överleva.
Ska man använda ex duvor till tävling och sorterar efter sundhet så använder man sig av ett kriterie som inte är synonymt med tävlingsresultat. En duva, likväl som en människa, kan bli sjuk av olika orsaker. Virus o bakterier drabbar utan urskiljning.
Skulle jag ha en duva som visat sig vara bra på tävling eller ge bra avkomma och den skulle drabbas av en sjukdom - inte fasen låter jag den självdö om det finns effektiva mediciner mot sjukdomen!!

Vill man ha bra tävlingsduvor så bör man nog sortera efter resultat!
Vill man ha sunda duvor så bör man sortera efter sundhet. Ibland kan båda kriterierna sammanfalla, men lika gärna kan det vara det omvända. Hård o snäv avel kan ju t.o.m bidra till "sjukliga" duvor....

Wilma Rudolph drabbades i sin ungdom av Polio.......senare i livet tog hon OS-guld på 100m...
Hej Jocke
Dina tankar är ganska riktiga.Det viktigaste är tävlingsresultaten,ja.Men att nå dit med duvor som inte är sunda i grunden är omöjligt! Du kan väl inte tänka dig att skaffa duvor som inte är sunda och sedan avla. Visst går det hyfsat i Sverige med lite halvtaskig sundhet men riktigt bra går det inte ens här.
Hör dig för bland de som börjat sina träningar,.Redan nu klagar folk på den dåliga hemkomsten.Naturligtvis är duvor sjuka och behöver medicin,men visst kunde man börja säsongen utan massiva medicin givor. Som försvar har man att duvorna blir sjuka i kabinen,Bullshit tycker jag alla duvor som ska tävlas måste ha en egen sundhet som ger dem möjlighet att klara en smitta i tävlingsburen.Om de här duvorna tillslut kommer hem får de en kur mot "något", hur länge dröjer det till nästa gång den behöver en kur? Är det inte bättre att kommatillstart med ett Team som är sunda med en egen motståndskraft?
En Vetrinär i Tyska förbundskliniken förklarade det på ett enkelt sätt för mig en gång. :Om du åker tunnelbana en gång ,blir du då omedelbart sjuk? eller har du så mycket egen motståndskraft att du inte drabbas?. en lite haltande beskrivning och förklaring om sammanhanget Kabin-Tunnelbana,
Nej jag låter inte duvan som är ett ess självdö,i de flesta fallen hjälper jag den på traven.På tal om den hårda ,snäva aveln har du helt rätt den ger OSUNDA DUVOR som bör bortsorteras,
Jocke sa…
Kul med diskussion!!

Håller fortfarande inte riktigt med!
Du är bra mycket mer erfaren när det gäller brevduvor. Jag har min utgångspunkt från den mänskliga idrotten - där har jag lite erfarenhet och jag tycker att man kan dra visa paralleller.
En duva som har genomgått en 80 milaflygning har genomfört något mycket tufft rent fysiskt. Efter en sådan flygning så borde det rent fysiologiskt vara mycket troligt att duvan åker på någon form av sjukdom då kroppens egna immunsystem är kört i botten pga av flygningen. Där spelar det ingen roll hur sund duva du har. Stefan Holm visste ex att när han toppade sin kropp inför stora mästerskap såå var han exxtremt mottaglig för sjukdomar. Han tog därför aldrig en annan människa i hand då han var rädd för sjukdom! Charlotte Kalla vart ju lite sur på Peter Zettman för kindpussen på idrottsgalan då hon senare åkte på en förkylning. Hade dessa personer varit duvor så hade du alltså "hjälpt dom på traven" för att du skulle få sundare duvor i slaget....hmmmm...
Att duvor kan bli smittade i kabiner är naturligt. Dock hinner de knappast utveckla sjukdom under tävlingen utan det kommer när de kommer hem så den förklaringen till dåliga resultat funkar inte.

Det finns mediciner för sjukdomar som exiterar och jag tänker nog använda dom så mina sjuka duvor blir friska ( inte så ofta, men ändå). När jag läser reportage från de stora slagen i Europa så tycker jag nog att de flesta anser att duvsport på elitnivå inte skulle fungera utan veterinärens hjälp och derass resultat visar ju att det fungerar att medicinera!!

Dock håller jag med om att använda antibiotika i förebyggande syfte är korkat....men där har jag ju Improver! ;)
Tjotten sa…
Jocke & Bengt!
Lite slagkraftig "brottning" två gubbar mellan, spännande. Ja hur är odsen, båda lika envisa och säkra på sin sak. Duvorna får väl avgöra er tävling nästa år. Låt bäste mans duva vinna ;-).

Min åsikt är i alla fall att i första hand är människor ej djur så att likna oss med djur är inte relevant för vi hade inte tyckte att det var ok att ha varken inavel eller tidig utränsning, därför gör vi så korkade saker som att inavla och rensa ut bland djur och ej männikor. Inavel är jag absolut inte för, då jag bara sett negativa effekter på det. Men håller man på med inavel så måste man naturligt vis rensa ut mycket väl, men det är väll naturigt att göra det så tidit som möjligt i livt föt dem, man känner ju sina djur (förhoppningsvis väl). Har man kommit så långt att man har vuxna friska, sunda, duglig djur för tävling/avel i alla bemärkelser och de visat sig vara starka så visar väl det sig på tävlingen hur de klarar sig. En som vinner en tävlig och blir sjuk hjälper man väl på bästa sätt i det lägt. Men tvärt om, om duvan inte uppvisar den prestation som man förväntat sig och så blit sjuk, då blir väl valet, att ta bort den istället. Eller!
Friska djur på naturlig väg utan konstgjorda medel är vä att föredra men nedecin kan vara enda lösningen i extrema fall. Men jag har fortfarande inga duvkunskaper, försöker lära mig lite för min sons skull.

Så till sist må bäste och friskaste duva vinna.

Väninnan
Jocke sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tjotten sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tjotten sa…
Jocke!
Varför tog du bort inlägget?
Nu blir jag intresserad! Tjottens fråga varför du tagitbort inlägget!
Jag kan förstå att frågan kan vara varför jag sålt de duvor som är lika era? Svaret är att eftersom jag har väldigt få duvor,blir det inte plats för alla! De jag inte tycker duger säljer jag inte,de gallras bort.Jag försöker vara så ärlig som det går men det kan verka konstigt att jag säljer en sådan som Arargon som är helbror till Legolas. Faktum är att då när jag sålde Arargon hade jag fortfarande Legolas, och jag ansåg att Legolas var den bättre av syskonen. Arargon kommer att göra succe hos dig annars funkar inte DU
som duvgubbe,liknande de flesta av oss. Men jag tror att succen är given
Tack för alla kommentarer, jag lär mig mycket av dem. Nu undrar jag om nästa inlägg här kommer att tas emot gott eller om jag blir helt avfärdad? En viktig del i mitt försök att ge duvorna äkta sundhet,bättre immunförsvar, är att jag aldrig städar bort "skitranden" runt ungarna. Där tror jag nämligen att en del av immunförsvaret finns och det vill jag inte städa bort!
En sån slö jävel tänker många och det måste jag medge att jag är men duvorna mår bra av att jag är slö i det här fallet

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!