Avlar vi rätt ?

Jag har bytt åsikt för många år sedan när det gäller avel,
När jag gick med i klubben 1967 (som 13 åring) bestod mitt avelsmaterial av tillflygare och duvor som hade överlevt på slaget efter att min far slutade som aktiv 1959. Jag hade dessutom "förärats" 3-4 ungar av mina klubbkompisar så att jag skulle kunna vara med och tävla första året. De var försvunna efter tre veckors tävlande. Det finna det förde med sig var att jag aldrig gett bort en duva som jag inte trott dög.
Min far köpte duvor från Liljekvist åt mig + några från Kurt Nilssons Huyskens vanRiel duvor. Sedan kom det flera från Karl Olofsson ( Svärfar till Rolf Olsson i Trelleborg)till mitt slag. Med ungar efter dessa vann jag klubbmästerskapet 1968 och dessutom vann jag som den förste,från Simrishamnsklubben, på många år i hela distriktet med min 111.
När jag sedan 1969 i maj åktetill Mader i Hamburg skedde en stor förändring i mitt duvliv, med 1969 års ungar vann jag allt 1-30 i distriktet.Men det viktigaste var att det skedde även nästa vecka. Ännu viktigare var att jag kunde konstatera att ettan till den trettionde var alla av de nya Mader duvorna. Redan 1969 insåg jag (som 15åring) att det är enorm skillnad på duvor. Dessaq duvor från Mader dominerade i flera år tills Carstens duvorna kom in i bilden och jag fick än en gång konstatera att det är skillnad på duvor.
Numer tänker jag så alltid och har släppt den avelsfilosofi jag länge trott på. Nu vet jag att inavel förstör mest , medan korsning ger nya möjligheter i avel,inte bara i tävling. Eftersom jag har förstått detta och att inavel i sällsynta fall fungerar försöker jag hela tiden söka den bra duvan ,inte den genetiskt"rätt" avlade.
En duva som har varit väldigt bra trots sin starka inavel är ASKS BOURGES. han gav med en Nationalett hona en hane som hos Rolf danielsson blivit ett avelsess ihopa med en Röderhona.
Hur ser den aveln ut, först inavel sedan korsning och sedan korsning på en multipel korsad hona från Röder.
En annan avelsduva som jag har stort förtroende för är Kyrkeduvan (Både ASKS BOURGES o KYRKEDUVAN är sålda) Kyrkeduvan har jag ungar efter som jag skall ersätta henne med i avel, pappan till Kyrkisarna är SPINT jr. Efter ASKSBOURGES har jag blivande avelsduvor med JONGE WRINGER.
Alltså kommer korsningar in i mitt avelsslag

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.