Prästen o fyllot

När jag för 20 år sedan hade varit nykter ca 1 år hade jag inga duvor kvar, men intresset fanns kvar Därför skaffade jag lite ny literatur,bl.a om tyska mästarslag. Det var påfallande många som hade duvor från Thomas Röder,prästen.Jag höll mig ifrån aktiv brevduvesport i nästan 10 år. Längtan blev dock för stor efter brevduvor och jag skaffade ånyo aktuell literatur .I den ena boken jag skaffade var ett helt kapitel om Thomas Röder,der pfarrer. Jag tog kontakt med honom och fick köpa 2 ungar,varav den ene visade sig vara ett avelsess . Fler Röder duvor införskaffades ,bl.a farfadern till Ploexus,Gommaire superduvan 237 som då redan var 11 år. En vänskap oss emellan kom nästan genast och den har varat sedan dess. För tre o ett halvt år sedan pratade jag med honom om att jag var intresserad av att få köpa ungdjur efter hans Sprint son. Till Kassel mässan för tre år sedan ringde han och erbjöd mig två ungar direkt efter Sprint sonen. Eftersom jag då på sommaren hade haft en stroke kunde jag inte åka dit för att hämta dem,men efter många svårigheter kom de till Sverige med bil. Tord Henriksson hjälpte mig med hämtningen eftersom jag då inte fick köra bil pga stroken.Som tack för hjälpen fick Tord den ene av kullsyskonen. Den ungen är grunden till framgångarna de senaste åren på ostseerennen.
I sommras pratade jag med Thomas röder om han fått någon framgång med avkomman efter Sprintsonen. Ja,hela vägen i mästerskapen är de med och det har blivit ännu bättre sedan jag parade min dotter Donkere 18 på Sprintsonen. "mina bästa avelsduvor kommer efter den parningen.Då blev jag orolig,´kan man få ännu bättre duvor´. Genast frågade jag om jag inte kunde få köpa ungar efter den parningen . Tyvärr de är inte i par iår,var svaret.
I slutet av oktober ringde den gode prästen för att fråga om vi inte kunde träffas i Kassel i år,för jag har ett erbjudande!!Jag gjorde en sen parning av Sprintsonen x dotter Donkere18 för att försäkra mig om fler avels ess och där är en han unge till dig som du kan få köpa!!!
Jag slog till naturligtvis. Tord o Manfred hämtade hem den åt mig. "Där var två ungar i kartongen" sa Tord när jag pratade med honom.Jag hade fått en gåva också. En honunge efter Donker18 dottern med unge"Herman" efter det gamla Röder blodet . hade skickats med av den underbare prästen. En präst och ett fyllo,en underbar kombination.

Kommentarer

Anonym sa…
Va kul, de måste jag få se.
Men du envisa gubbe, är denna underbara präst lika mycket präst som du är ett fyllo, så är han ingen präst, men han verkar ha ett underbart hjärta. Kanske det inte är så stor skilnad på er som du vill få det till.

Tjotten
(Orkar inte logga in)
Hej
Prästen är numera pensionär.
jag har också pensionerat mig som fyllo men.. jag är fortfarande Alkis men nykter.Röder är pensionerad men fortfarande präst ,det kan man inte ta ifrån honom, precis som att jag fortfarande är Alkis men inget fyllo

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!