Bättre duvor- bättre slag- bättre resultat

Så enkelt är det.Men hur?
Ni som läser detta har alla internet och möjlighet till all tänkbar information om de bästa duvorna just nu.
När jag ibland får frågan om jag inte har något av"degamla fina" "Huskarna" blir jag mörkrädd av hur folk tänker! Jag o min far Arne äkte till Mader i Hamburg 1969 och skaffade de "gamla fina " då. MEN för fan,det var snart 42 år sedan, utveklingen har gått fram sedan dess.
En snnan helt konstig fråga är "har du Janssen duvor", ja eftersom jag har satt mig in lite i hur utveklingen på moderna brevduvor varit sedan början av 1900-talet,kan jag med lätthet plocka fram en duva med janssen blod.Men vilken linje? Verbart -Vechter-Witpenneken från Deklak eller Crack-Millemannstäubin el,05-linjen-Bluwschallie eller. eller....
Namnet på duvans ägare spelar ingen roll, den rätta linjen är allt, En Janssen vilken som helst är ingen garant för en bra duva, men en janssen av rätt linje kan vara bra
Själv köper jag inte duvor efter ägarens namn
När jag flyttade mitt i säsongen ´03 hade det för mig varit en fantastisk säsong ,då mitt i säsongen hade jag de 3 bästa duvorna i hela Trippelalliansen, trots mina resultat ´03 blev jag nästan rädd för hur Tord Henriksson flög med sina ungar ´04 ,och börjar studera internationella duvor som skulle kunna vara tillräckligt bra för att ta upp konkurrensen med Tord ,får fram ett namn som jag tycker verkar ha rätt duvor..Marcus Göbel..åker till honom och får med mig ungar efter hans vanDyck original, får efter Bourges sonen i par med hans syster, efter Bourgessonen med en KOOPMAN hona, InteeltDirkje. Plus många fler som efterhand blir bortsorterade,men de två bästa den gången var ASKS BOURGES och LEGOLAS.Vilket visar på att endast vissa linjer även i etablerade slag är bra.Visst var det intressant med de ungarna efter Kanibaalsonen, men jag gillade dem inte alltså fick de inte plats i mitt avelsslag

SLAGET, som jag länge har tjatat om är ventilationen-SYRET- det viktigaste i ett slag, Jag läste just in artikel om Jan Groendelaers,på PIPA där han pratar om Duvorna-Slaget och OXYGEN -syret. För att få en bra ventilation och syre till duvorna i tillräklig mängd har jag lärt mig att man bör skapa en enorm mängd syre i luften ovanför duvornas huvud,alltså ingen tillluft i golvnivå (då får man inget problem med Drag) Den förbrukade syre mängden som är lite varm stiger automatiskt upp ovan duvorna och ny frisk syremättad luft tillförs automatiskt, helt enligt naturlagarna. Syret har en enorm del i duvornas ämnesomsättning-alltså mycket syre bra ämnesomsättning,bra form,bra sundhet.
enkelt?

Bra resultat kommer direkt med dessa enkla åtgärder,bra duvor i bra slag

Kommentarer

Anonym sa…
På österlens bk66 hemsida har jag hittat några rader om ett ämne det du mest tjatar om på din blog, ventilation i slaget!

Men även bland de stora har de olika uppfattningar om detta. Låt mig citera:
Leo Heremans claims lofts should be well ventilated. “Pigeons need fresh air.”
Champions such as v d Wouwer, Dirk van Dijck, v d Bulck and Jos Joosen say lofts should NOT be ventilated. “Ventilation only causes draught.”
Har du funderat över vad det kan vara att man kommer till olika slutsatser med ventilation?
Anonym sa…
Det var här jag hittade ...:
http://willemdebruijn.tumblr.com/
Willem de Bruijns
Det jag också tjatat om ..ÄR man skall skapa en mängd med luft ovan duvorna så att den förbrukade varma luften stiger upp och ersätts med ny frisk syre rik luft. Ingen ventilation från golv nivå ,då får man drag

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.