Inavel eller Korsning????

Ibland ringer/mailar/ folk och vill veta om jag har några bra Röder duvor! Man har uppmärksammat  framgångarna med mina Röder duvor hos andra medlemmar,tex. Ridell ,Mattsson, Umed Hassan m.fl.
Ja visst kan jag skaka fram en Röder duva, men av vilken linje? Oftast tror frågeställaren att Röder har en homogen i linje avlad stam, när jag sedan förklarar att de bästa duvorna från Röder oftast är kommna ur multipla korsningar blir han fundersam eftersom han inte vet någonting om de duvor han frågar om. Röder har haft allt i från Huyskens - vanRiel till Janssen, Schellens, vanDyke till Marcelis och vandenAbeele.
Jaja men av de gamle rene vill jag ha! Alltså de som jag tog in ´96. Det var en del Schellens, alltså efter Fenomenale - Lichte Duvorna, De rena Fenomenale duvornas ursprung är en korsning Huyskens-vanRiel x Janssen, faktiskt efter en son Blixem från Jan v.Hampel( Blixem var en fantastisk flygare och även en Super avelsduva,precis som så många av  de gamla renavlade topparna hos Huyskens och vanRiel, problemet är att  HvR aldrig inavlade ,däremot var man maniska korsare. Janssen duvan som parades med Blixem hanen var dotter till Blauwe v48  hos Janssens, en hona son Groendelaers köpte för att bygga sin stammed. Blauwe v48 har lite egendomlig stam. I boken som skrevs ´82 om Janssens beskrivs han med enbart en förälder,troligen var den andre inköpt. VILL MAN SEDAN UNDERSÖKA JANSSEN DUVORNAS HÄRKOMST ser man att från BLAUWEv48 skedde korsningar i varje generation(13 st ner till berömda barn till 019). Alltså var ursprunget till Fenomenale korsningar ,sedan parade Schellens son Fenomenale på Lichte barn barn  som kom efter OUDE ENGELS ( som inte var en "ren" Engels utan en duva av mycket janssen blod ) som en snickare fått i betalning för utfört arbete Lichte var en hamrad hane med mycket Janssen blod eftersom mamman var "JOSE" efter orig.Janssen  Efter detta korsande dök det plötsligt upp en unge i en rede hos Schellens som efter ett par år blev kallad för BOURGES eftersom han vann natioal Bourges, Han döptes sedan om till .National1 sedan Herbots köpt honom.
National 1 är sedan  20 år en IKON inom brevduvevärlden. Han har som få andra en superavlare och finns med sitt blod representerad i de flesta toppslagen i världen.

Jag hade för 10 år sedan turen att via Röder få en National1 avkomling, jag köpte honom som gammal och fick första året 3 hanungar som ,som 2 åringar flög "skiten ur" sina motståndare. Dessa 3 bröder låg som 1,2,3.a i essduvetävlingen i trippelaliansen(ca 100 medlemmar). mamman var en korsad Janssen-Wouters från Ritz. Den ene hanen blev en avelsduva av rang hos Richard Mattsson. Denna korsade hane / Schellens-Janssen-Wouters/ gav med 79 från Röders Multi korsade toppduvor  "PLEXUS " som är en av mina bästa någonsin. Plexus  parade jag med en dotter till Gommaire från Röder av Hofkens Verbrugen blod  Resultatet blev en hona som fick nr 350,henne parade jag på  min Legolas= Bourges vanDyck x Inteelt Dirkje,resultatet blev  MALMÖS BÄSTA UNGE `08.

 En Lång utläggning om avel, med ett budskap: Korsning är oftast det bästa sättet att skaffa bra avelsduvor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!