Kleine Bieke , formidabel

När kleine Bieke kom till mig för 9 dagar sedan hade jag stora förväntningar på henne och på Gaby ,kleine Bieke´s hane. Dock blev jag  besviken först,hon var inte särskilt mycket bättre än övriga duvor jag haft i min hand. Nu efter dessa få dagar i rätt slagmiljö (läs: syretillförsel) har hon förändrats till en absolut topp duva med alla tänkbara tecken på att hon verkligen är en toppduva.När jag sedan studerat stamtavlan noga blir jag än mer övertygad om hennes storhet. Hon är visserligen köpt från Karl-Heinz Wickert som är en av de stora vandenAbeele odlarna i Tyskland men hon är ursprungligen från den störste i Tyskland; Mühlenstrodt,som Thomas röder en gång hade avelssamarbete med ,där resultatet blev  VB Jonge Sprint  x VandenAbeele = SPRINT jr och hans bror som gett de största framgångarna i svensk oneloftrace historia med upprepade topplaceringar på Ostseerennen.
GABY är också en helt nyduva sen han kom "hem". Gaby är ett Original från IRMER u Sohn och har gett ,i par med en janssen hona , bästa duva i Rv hos Kieferle samt flera toppduvor i Göbels förening.
Då är naturligtvis det självklara att jag parar i hop dessa två toppar!!!???
Nä det gör jag inte eftersom de är alldeles för nära släkt och redan själva inavlsde, alltså har jag tänkt mig en som till Sprinten,Ex ALI, till Bieke och en dotter Sprinten ,till Gaby,kanske min första hona efter RamboGirl.

Se stamtavlorna här:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.