Bästa duvorna?

Ibland blir jag tillfrågad om vilken duva som är den bäste! Omöjligt att svara på men.. jag har ju här skrivit vad JAG tycker och Jag tyckeratt Marcelis SPRINT är den bästa,vilket naturligtvis kan diskuteras. Det finns många som vill ta upp konkurrensen, Kleine Dirk tillhör naturligtvis de som tillhör kategorin.
Hade man frågat mig för 10 - 15 år sedan hade svaret blivit annat,  de duvor jag var mest imponerad av då var de som jag såg  1976 när jag på min berömda cykeltur besökte dåtidens super slag. jag cyklade genom tyskland till holland och vidare mot Belgien och sedan via Paris  till Schweiz-Österike för att avsluta i München för skjuts hem med bil.Dock såg jag då som 22-åring duvor som jag inte  tidigare sett maken till. Började i Holland för att besöka Eijerkampoch vanBoxtel (där jag fick min första Chock av kvalitets duvor) sedan cyklade jag vidare mot mitt huvudmål-Bröderna Janssen! Dock för att komma dit via vanliga landsvägar kom jag förbi Reusel ,en liten by strax innan belgiska gränsen ca 10 km från Arendonk där Janssens bodde. I reusel besökte jag Jos VanLimt(de Klak),och där såg jag de bästa duvor jag dittills sett. Duvor av en sådan kvaitet som jag inte trodde var möjlig,rena Janssen skulle det vara men jag har många år senare sett dokument som talar om vissa inslag av Bostijn och Delbar, bland annat skall  Smeulders KANON ha haft Delbar i sina ådror, f.ö en linje som även berikade Koopmans Janssen linje.Kan detta inslag ha bidragit till br.Borgmanns framgångar på de långa distanserna med deras "rena" janssen-deKlak? Bröderna Borgmanns är syskonbarn till deKlak.
Efter detta fantastiska besök hos deKlak cyklade jag vidare över gränsen till Arendonk och br. Janssen, Att komma innanför ytterporten hos bröderna och få se på dessa redan då , legendariska duvor gjorde mig helt matt. De var väldigt trevliga,systern Irma dukade fram kaffe och kakor och sedan började de ,som jag hört,lite avogt inställda,att prata om sina duvor. kanske beroende på att jag kom cyklande från Sverige med en 10 växlars cykel.Louis (född 1912) kom med deras klenod,019, som då hade 17 första pris och son till Merckx som hade 21 första pris. Året efter när jag kom dit fanns han kvar men kunde inte flyga eftersom han  hade brutit vingen. Jag fick även besöka övervåningen med flygslaget som bestod av vägar av trä som var kork torra och gav en underbart välventilerat slag . 019 som jag naturligtvis undersökte noga hade det jag  fortfarande söker hos en duva ,en vibrerande muskulatur med en fantastisk fjäderdräkt och en fullt uppsvullen kropp utan vikt, det jag året efter mitt första besök fick uppleva igen hos en duva som inte kunde motionera , paralellen till min Legolas är tydlig 30 år senare. Detta jag då upplevde för 30 år sedan ät sådant vi inte är i närheten av nu eftersom de flesta av oss vägrar  lära av dem som gått före.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!