Redo för tävlings säsongen ?

Att vara redo inför säsongen själv är inte så konstigt. Men.. är mina duvor redo???

nr 1 är naturligtvis hälsan,sundheten! Har jag gjort allt inför säsongen? som jag måste? är duvorna i behov av någon kur?
Vad jag gör blint! Är att ge duvorna en kur mot Gul knopp(tricomonasis). Vad jag lärt mig är att det förekommer gulknopps stammar som är resistenta mot många av de medel vi ger mot gulknopp. Ett av de bästa och säkraste medlen är ronidasol 10%. dock behöver man förbereda duvorna genom att ge PH sänkande medel först några dagar för att få full efekt av alla gulknopps medel. Lämpligt är att ge duvorna en tesked äppelcider vinäger per liter vatten.

nr 2. är att inte börja träna sina duvor på distans förrän de själv självmant flyger hemma uppåt  en timma utan att gå in i slaget. gör de inte det är de inte i tillräcklig form att distans träna och risken för förluster är stor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!