En lång och krokig väg

Satte på spotify när jag kom hem efter arbetet,och valde min sida av Beatles låtar. Där valde jag "The long and winding road" om jag översatt det rätt till En lång och krokig väg,vet jag inte men jag började tänka på mitt duv liv och min alkoholism och visst har det varit långt, jag har varit fast i brevduvelivet sedan jag var 5-6 år gammal,min pappa Arne tävlade på -50 talet men slutade av tidsbrist med tävlandet  1959. Men duvorn fanns kvar och intresset för duvor har jag alltså haft ända sedan dess. 1967 fick jag efter mycket tjat ,gå med i Simrishamns Brevduve klubb-66. Jag fick  ungar att börja med  -67 men efter de 4 ungdjurstävlingarna fanns ingen av de 4 kvar. -68  avlade jag ett 20 -tal ungar efter de duvor som fanns kvar efter min fars tävlingsduvor. Det året började jag tävla med egna duvor på ungdjurstävlingarna, resultatet blev  nog anledningen till att jag fortfarande håller på, jag tror nämligen att få framgång för en nybörjare är nr,1 om han skall fortsätta med duvor. Resultatet på min första ungdjurstävling blev;1,2 .4. 5 i distriktet och sedan var jag fast.Året efter ,1969, tävlade jag för första gången med gamla duvor och blir Klubbmästare. Samma år åkte jag och Arne till Hamburg för att se på nya duvor hos Hans Mader som då hade de bästa duvorna i Tyskland. Jag fick efter två besök hos honom 8 duvor totalt som gick i avel 1970. Det året hade vi också förstärkt med duvpr från det bästa som fanns i Sverige på den tiden,Hugo Liljekvist och Kurt Nilsson.
Jag avlade på ordentligt och hade 60 ungar redo för tävling det året, 30 Mader duvor 30 av mina egna bästa + Liljekvistare och Kurt Nilsson essen. Första ungdjurstävlingen blev en uppskakande upplevelse, det kom 30 ungar  i luften en god stund innan nästa, de 30 var samtliga av de nya MADER duvorna. Veckan efter upprepades samma sak, 30 Mader först sedan essen från svenska eliten inkl. mina egna klubb mästerskaps duvor.
Detta kan man säga var en A H A upplevelse,det är SKILLNAD på duvor.
Nästa uppvaknande blev när jag flyttade  till ett hus i Örnahusen där jag byggde ett litet slag med hjälp av det jag lärt mig om ventilationens betydelse Startade första året med 16 senungar av de "nya" janssen och Meulemanns duvorna,(hade lämnat intresset för de långdistans orienterade Mader duvorna)  Med dessa 16senungar blev jag 5;a i Distriktsmästerskapet (ca40 medlemmar), året efter blev jag 2 ,a i distriktsmästerskapet året därpå blev jag Distriktsmästare med mina 16 Änke hanar o 2 Änke honor.Vad jag lärde mig av detta är att skaffa bra duvor och lär dig av det nya som du hör.  Ventilationen är lika viktig som de goda duvan. Det här var 1986 och min alkoholism blommade, jag drack minst en flaska om dagen ,oftast mer. Trots detta blev jag mästare,men jag vet att det jag gjorde noga då var att sortera duvorna efter  vad de stora i Tyskland och Belgien berättat. Att se till att ventilationen fungerar,enkla saker men viktiga.
 1987 föddes min dotter och jag kom in på behandling 1988. Det har gått snart 25 år sedan dess och jag har nöjet att fortfarande vara nykter och fortsätter att vara duv gubbe. Det börjar bli spännande,säsongen närmar sig,men snön är kvar och jag hörde om att det kommer mer , men det tror jag inte på (Vill inte)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!