NYKTER ETT KVARTS SEKEL

Hej, Jag heter Bengt och jag är alkoholist.

Så presenterar jag mig minst 2 ggr i veckan på de möten jag går på för få leva nykter.

Eftersom det inte är en självklarhet för mig att vara nykter går jag fortfarande efter en lång tids nykterhet,regelbundet på möten.Idag är det en självklarhet att jag vill vara nykter,jag tycker synd om de som dricker

 

Efter ca 20 års missbruk kom jag mot min vilja till ett behandlingshem för Alkoholister,NÄMNDEMANS GÅRDEN. Efter 4 veckors behandling ska man sedan börja leva nyktert på egen hand,för mig funkade det inte alls, jag söp samma dag jag kom från behandlingen.Gå på möten så blir du nykter sa man till mig , men jag visste bättre ,jag gick på Systembolaget så jag kunde slippa ångesten. Så fungerar det, man slipper ångesten en eller två timmar ,sedan kommer den tillbaka med dubbel kraft. Jag fick hjälp av mina vänner som hade fattat det här med mötets kraft, de tog mig tillbaka till ett möte  i Simrishamn. Sedan klarade jag av att vara nykter några veckor tills  behovet,suget, satte in igen. Eftersom jag begriper lite mer än andra alkoholister ,de som behöver möten för att vara nyktra,kom jag på en plan hur jag skulle kunna slippa ångesten och abstinensen samtidigt.Jag skulle naturligtvis dricka lagom mycket,min plan var att max 2 folköl om dagen borde vara optimalt för att må bra. Det gick jättebra i två dar sedan förstod jag att om jag skulle må riktigt bra skulle jag till mina 2 öl även dricka lite grogg om dagarna. Men inte för mycket ,bara 2-3 om dagen,då märker ingen något(läs min FRU). detta fungerade så väl att jag plötsligt en dag gick från Bolaget med en kasse med 6 starköl och en 75;a GIN. Sedan var helvetet igång, utkastad av frun m.m. blev jag tvungen att söka en ny behandling.
den 26.oktober för 25 år sedan steg jag in på behandlingshemmet,St;Olofs Mölla. Där hände det något som inte hände på min första behandling och det är något som jag inte kan förklara . Men ungefär så här var det.;
det hade gått ca 2 veckor av behandlingen och det hade då redan i början av November blivit vinter med upp till 20 grader minus.(ner till heter det)jag gick ut i kylan för att se på stjärnorna i den klara natten,när jag står där och tittar sa jag till mig Själv,"Det här är skapat av något större", sedan den stunden har jag inte behövt dricka, det behövs lite ödmjukhet och en villighet att förändra sig.Det här programmet som jag lever efter skapades 1936 av två utslagna Amerikaner som plötsligt förstod att de kunde vara nyktra om de hjälpte varandra och blev ärliga om sig själva och skaffade sig en tro på en HÖGRE MAKT. Min Högre Makt kallar jag för GUD , men han är min gud inte någon religions gud. Där emot har jag inga synpunkter  på andras tro,bara det hjälper dem att bli nyktra, i programmets inledning står det att enda villkoret för medlemskap är en vilja att vara nykter,och att vi inte utesluter någon på grund av  Religion,politisk åsikt eller sexuell läggning.
vid den här tiden på året tänker jag alltid på hur det var när jag söp. Senaste möte påminde mig om hur jag nästan varje morgon kravlade ur min säng efter en medvetslös insomning för att ta mig till fönstret för att se om bilen var hemma,sedan började funderingarna på var jag hade varit ,om jag hade plånboken med mig och var det arbetsdag eller....Det är bl.a. därför jag går på möten,att slippa den ångest det är förknippat med
Igår ,fredag var jag på möte ,därför lade jag mig nykter och kunde vakna upp till en helt vanlig underbar dag och få lov att leva den nykter. Blev påmind om dödligheten hos oss alkisar,jag hörde en siffra om att ca 10% av befolkningen är beroende av Alkohol eller andra droger,10 % av dem får klart för sig att man kan få hjälp. av de 10% blir en tredjedel nyktra direkt efter en behandling ,en tredjedel blir nyktra så småningom ,efter lite Konkurser, skilsmässor m.m en tredjedel dör
Jag är glad att jag fattat vikten av att ta problemet på alvar

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!