Janssen min sanning

louis Janssen framför deRen,deras lilla avelsslag som blev 019.s hem efter skadan
Ca 1974 köpte min far ,Arne, ett par Janssem duvor från dansken Rönde Larsen. Janssens var då helt okänt i Sverige,men Rönde hade skaffat . De var väldigt inavlade på Merckz linjen. Jag blev förvånad hur klena de var men ändå runda som små bollar. Vi fick direkt lite framgång med dem men de försvann så fort det blev lite motstånd p.g.a vädret.  Men en dag fick jag syn på en Tysk som hade blivit mästare och fått,förutom titeln Tysk mästare,även Tysk essduva med den största poäng summan dittils. Han hette  Erwin Carstens. Bodde i hamburg och naturligtvis åkte vi dit för att handla. När vi kom dit hade han bara ett fåtal att sälja. Vi kollade dessa fantastiska  djur och fick ihop 4 ungar,en besvikelse när vi hade åkt ända från Sverige. 1976 var det och jag var bara 22 år. CARSTENS såg den unge mannens besvikelse och gick en runda till avelsslaget igen och kom ut med en nyringad unge (463). Han sa på engelska åt mig att "den ska du vara rädd om och para den på 462". När min far  såg ungen sa han," det är väl en ren janssen"?
 Naturligtvis  sa Carstens samtidigt som han blinkade åt mig. Carstens dog några månader senare, så jag fick aldrig veta vad han menade med sin blinkning. På stamtavlan var det en ren janssen med Dr linssen inslag av hans "sohn20"från de klak. Sanningen fick jag veta några år senare när  jag blev bjuden till  Meier i Bremerhaven som köpt hela dödsboet efter Carstens. Han hade sett i Carstens avelsböcker att vi fått duvor efter en hane som  hos honom gett otroliga resultat
Meier hade från en ganska medelmåttlig duvgubbe,blivit tysk mästare där bl.a.pappan till 463 hade stor del i framgången. Vem var då Pappan till 463 ? JO ,det var ett original  från Staf Dusardijn ,av mest  Delbar blod som vunnit en långdistans national i Holland. 463 blev den bästa avelsduvan jag hade på den tiden,med 2 barn som blev Olympia duvor för Sverige.
463,s pappa blev köpt av en viss Gúnter Prange. Prange fick en son till 463.s far(193) som blev 2.a essduva i tyskland.193 fick i sin tur en son (467) som 2 år i följd blev bland de bästa essduvorna i Tyskland,nu har jag svårt att inte skriva"bra avel....."
När jag åkte på min berömda cykelsemester i Europa,besökte jag många av de stora Janssen odlarna bl.a  deKlak som enl. Egen uppgift avlade enbart rena Janssen. De tills dess mest imponerande duvor jag sett,
ett problem var dock att jag lite senare fick veta att han också gjort inslag i sin stam.
Eftersom Reusel (deKlaks hemort) bara ligger några kilometer från Arendonk,br.janssens
 By, cyklade jag dit.
Fick då glädjen att få hålla"019" jag trodde inte det var möjligt att duvor kunde kännas så ,lätt som en fjäder och svullen som en boll. Skillnaden från de första Janssen duvorna drån Danmark till att få uppleva äkta vara var stor . Charel tog mig med upp till övervåningen där flyg slaget var belägget,via en smal trappa som redan då för 35 år sedan måste vara besvärligt för de redan då ålderstigna  små männen måste ha varit besvärligt att ta sig upp igenom. Väl uppe förstog jag varför deras duvor var så framgångsrika. Torrt och luftigt helt i trä
 som gav den perfekta miljön. Adrian  den som alla har beskrivit som hjärnan bakom Janssen duvan var redan då märkt av sjukdom men satt med när vi drack kaffe  serverat av syster Irma .Det var då fyra bröder vid liv,Adrian,Charel,Jef och Louis  (som blev över 100 år och dog för något år sedan.
När jag något år senare kom tillbaka med bil  kom Lois i håg mig.  Men "019"  hade fått flytta ner till gårds slaget efter som han hade "vrickat"vingen och inte längre kunde flyga,han med 19 första pris.
Rgentligen skulle jag berätta om hur bra brevduveavel fungerar utan inavel och genomtänkta inslag. Så gjorde br. Janssen också, ,faktumär att den berömde 019 och hans fantastiska barn inte varit utsatt för inavel i 14 generationer  men av inslag hela tiden. T.ex var bange 51.s mamma kommen från en annan odlare. Den allra främste Blauwe v 48 var en korsning av okänt ursprung. Merxkz är väl den enda oficiella korsningen eftersom Fabry inte gjorde någon hemlighet om att Janssen hade en halv Fabry.

019
Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om bröderna Janssen men sanningen om deras avel vet ingen längre. När jag träffade dem på min cykelsemester (1976 kanske?) skrev jag en artikeltill tidskriften,men jag har inte kvar den,har någon är jag intresserad av en kopia!
019 ,man ser tydligt ving skadan



Kommentarer

Peter sa…
Hej Bengt

Två stycken mycket intressanta artiklar,du får gärna göra fler.
Jag visste en del innan men mycket är nytt för mej.

Peter
Anonym sa…
Håller med Peter!
Bengt! På PIPA såldes en duva för 14 800 euro. I denna deuva finns också "spår" efter "019". Men som alla andra belgiska essduvor är denna också en korsnings produkt. Förutom Janssen kan man hitta en Meulemans och en Vandenabele korsning. (minst 6 olika uppfödarens namn) Gerinkxi ville gärna ha denna men han fick ge sig!
Kineser, kineser über alles! :-)

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!