Janssen Arendonk ,de mest berömda duvgubbarna från förr


Bröderna janssen blev kända redan innan andra världskriget, pappa Janssen hade börjat tävla med duvor redan i början av 1900 talet men de stora framgångarna kom innan världskriget på -30 talet. För den stora allmänheten kom i slutet på -60 talet när deras berömde Merckz tog sina 20 talet ettor,likabra flög sonen 019 och jonge Merckz fick duga med "bara" 15 ettor. här följer lite bilder på dessa berömda män och deras duvor

En bild av de tre Bröderna Janssen och syster Irma,som skötte Hushållet.ytterligare en syster fanns och hon var gift med en revduveman som hette Tist Eysen. En bror till fanns i huset då jag var där i mitten av -70 talet,Jef som inte var aktiv med duvorna. En annan bror,AlFONS gifte sig och flyttade hemifrån i unga år,han lär vara en stor anledning till att  Gust Hofkens fick in Janssen duvor i sin stam


Charel och Louis

Louis

Lichte van de afgekeurde

deSchouwman som fick sitt namn eftersom han alltid höll show på skorstenen


"019" stor flygare och  AVLARE,såg honom i sin glans dagar för ca 40 år sedan,vad jag kände då har präglat mitt duvliv. ,en duva som var så svullen ,likt en boll, ändå "elektrisk". fjäder i en egen dimension. När jag året efter kom på besök med min far hade "019" knäckt sin vinge.



MERCKZ,  den store efter halve Fabry

Geelooger  16 första pris, även känd som den som gav ursprunget till de Holländska ESSEN Mirakel och Wonderboyshos Lindelauf.






CHAREL som visade mig runt i slaget,efter tillåtelse från ADRIAN, som var äldst och den som hade huvud ansvaret, för tävlingsduvorna. ADRIAN som av många ansedd som den störste duvkännaren någonsin,var redan när jag kom på besök med min cykel ,märkt av sin Alsheimer sjukdom

Charel

ADRIAN

De tre bröderna + en fjärde Alfons
LOUIS JANSSEN framför deRen. en bild jag tog på min cyckel turi mitten av -70 talet,

Charel vid matbordet och de alltid tillgivna duvorna

Kommentarer

Anonym sa…
Namnet Janssen känner alla duvgubbar till i hela världen!!!

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!