En Tysk mästare berättar

Josef  stamfar pappa till Tysklands bästa 2015
Georg Fröhlingsdorf  Tysk mästare 2015, Egentligen borde det heta att Georg och Veronica Fröhlingsdorf är tyska mästare. Eftersom Veronica har Morgon passet ,med städning ,utsläpp och fodring,när Georg kommer hem på eftermiddagen,efter jobbet är det hans tur att ta över arbetet med uvorna,dessutom sköter Veronica allt med duvornas arbete i datorn

De båda har under de senaste åren gått från att vara över medel ,till superstarar i Tysk brevduvesport.
Att bli Tyska mästare och att ha Tysaklands bästa duva 2015 är en fantastisk Bedrift.
de nu 120 första placeringarna under ett 20 tal år inte det heller något att skämmas för.
Georg började som liten med duvor som fanns på loftet  på föräldrarnas gård,efterhand har det blivit mer och mer brevduvesport med 2015 års Topp År
Veronica (okänd ålder) Georg 58
 Resultaten för året; Tyska Mästare 2015
                                Tysklands bästa duva 2015
                                12.e Tyskmästare med ettåringar
                                Regionalförbundsmästare
                                Rv mästare
                                 Osv...
 OCH...... Hur gör ni?
Efter säsongen får flygarna  föda upp vars en unge och sedan ligga på ägg tills jag skiljer alla åt även ungdjuren skiljs efter sin säsong änkehonorna bor tillsammans med unghonorna medan unghanarna flyttar in bland Änkehanarna, Från och med nu är all friflyg slut ,fram till i slutet av Februari,
Under den här tiden får duvorna inga mediciner. I november får de Paramyxo vaccinering

Avelsduvorna parar jag vid nyår, Flygduvornaparas ungefär den 15 - 20  januari så att Avelsduvornas 2.a kull kan läggas över till flygparen,på det viset får jag 3 kullar från Avelsparen.När änke har sina ägg i slutet av februari får de friflyg igen.. Jag nöjer mig med en traning som friflyg om de håller sig  i luften i 10 minuteer om de sedan själva fortsätter att öka tiden så att de så småningom är uppe i en timme. Först släpper jag ut hanarna på förmiddagen på eftermiddagen när hanarna ligger på äggen får honorna ut. Under den här tiden får duvorna en 5 dagars kur mot Gulknopp med Ronidasol. En ny Ronidasol kur ges när ungarna tagits till ungdjursslaget samtidigt ges en femdagarskur mot problem i andningsorganen med Clortetracyclin

Innan första tävlingen tränar jag privat 10 - 15 ggr på upp till 30 km sedan deltar vi i de längre gemensamma träningarna också. Mellan tävlingarna trånar jag en gång i veckan på 30 km , vanligtvis på torsdagar eftersom det passar mig bra med mitt arbete

Jag låter duvorna vara tillsammans innan insättningen,ca 2 timmar,inga bestämda tider hos mig,jag släpper i hop dem sedan hämtar jag burarna ricker kaffe sedan börjar jag plocka duvorna i lugn och ro ,ingen stress med något när det gäller duvor. när de kommer hem får de Volamin och Elektrolyt på fodret . Mina duvor får dagligen lite nötter. Jag fodrar våldigt fettrikt,ger även ost i majs storlek och frö,men allt gott får de sedan de ätit  färdigt av det vanliga fodret. I början av veckan fodrar jag försiktigt men även då fettrikt,ju närmare insättningen kommer ju mer foder så mycket att det aldrig blir tomt i tråget




Kommentarer

Anonym sa…
duvor?
JOSEF har vandenPasch blod med lite vandenAbeele p prange.fick aldrig ordentliga bilder o stamtavlor men i övrigt är jag nöjd med artikeln

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!