Mike Schüler Essduvor

Mike Schüler ,44, Tyskmästare ,bästa hane och näst bästa hona 2013, Mike började tävla år 2000,infekterad av sin far med  brevduvebacillen. 2005 tyckte han att det behövdes bättre duvor och skaffade då  bl.a. från Gerhard Schlepphorst duvor av Janssen blod (531, kanon, Rooie Appie) och Meulemanns ,Kas,Jonge Donkere m.fl. Dessutom av Gommarie Verbruggens Kletskoop linje och Från Torsten Daum, efter Admiral från Verstraete, Efter Pranges Sohn Beatrixdoffer med dotter Ringlose.Direkt kom resultaten,men det riktiga "lyftet" kom med ett inköp av Bohlmans Finneke blod.  samt  Bosua  blodet
Tysklands Bästa Hane
Esshanen har flyttat in i avelsslaget där han bl.a. fått en dotter Rudy ,vandenAbeele, att para sig med,     Mike tävlar  totalänkesystem,Hanslaget är delat i 2 avdelningar med 12 boxar i varje honorna har en avdelning med 24 st enduve boxar. Träningen sker runt slaget morgon och kväll för både hanar och honor minst en timme måste de flyga. Dagen innan insättningen åker jag iväg med alla tävlingsduvor och släper dem ca 20 km  och de får komma hem och vara tillsammans  i 20 minuter. På insättningsdagen får alla bada i ljummet vatten  sedan får de vara i sina burar och lugna ner sig i 2 timmar innan insättningen.
Far till Tysklands bästa hane Mest Koopman och  Bosua blod dock i andra hand
Mike använder Röhnfrieds produkter, som tävlingsfoder använder han b
,bästa änkeblandningar av olika fabrikat som han blandar samman till  både hanar och honor. Mike använder sig också av mycket fett i fodret och speciellt på middagen får de extra fett i form av jordnötter och frön.  Dagen innan insättningen får alla äta så mycket de orkar,vilket innebär att de är mätta på morgonen vid insättningen och de får då bara lite frö
Mor till  Esshanen, Finneke blod från Bohlmanm
Hos hanarna ser jag helst att de under sin träningstid,i alla fall flyger intensivt en kvart,sedan får de leka som de vill resten av timmen ,det är bra för formen.  Honorna flygger oftast en hel timme innan de går in.


Kommentarer

Anonym sa…
"På insättningsdagen får alla bada i ljummet vatten sedan får de vara i sina burar och lugna ner sig i 2 timmar innan insättningen."

Låter verkligen märkligt med ett bad på insättningsdagen.Tror inte 1 sekund på det..varför? Jo tänkt hur duvorna fungerar så kommer svaret!
Men alla gör vi olika, det är därför det finns vinnare och förlorare.
Anonym sa…
Det är varken nytt eller lögn!!!
Så har många gjort tidigare i Tyskland.
I Belgien gör man på långdistans.
Om jag minns rätt var det van Bruane bland annat - läst i en artikel (länge sen) från 70-talet
Jag vet att många gör så. Rent fysiskt blir det en påtvingad avslappning. Många tror att fjäderdräkten påverkas negativt av badet, men det blir faktiskt en stimulans för duvans fett produktion till fjädern
Anonym sa…
Helt rätt Bengt!
Anonym sa…
Råka ut för en katastrof träning för något år sedan innan en lång flygning . Duvorna låg många timmar på vingarna och fick slag regn . Bara några dagar innan insättning. Jag tyckte dom var slitna och hårda i kropparna .Kunde inte komma på något mer än att handbada dom .Det gjorde jag var dag till insättning (insättningsdagen med) jag kände att dom blev bättre och bättre och fick ett ok resultat . Jag vett inte om det är rätt att göra så men jag är övertygad att ut i från situationen så hade jag inte gjort det så hade jag inte fåt de resultatet ... Duvorna lär sig det väldigt snabbt och står nästan och väntar när man badar den första .
När duvorna blir nedkylda är ett varmt bad det rätta,så gör jag också,dessutom kan man massera musklerna i badet så att återhämtningen går fortare
Anonym sa…
Bengt!
Det var en gammal artikel!
"Blue Diamond" blev sold på PIPA snart ett år sedan för drygt 30 000 euro.
Ja, jag vet det men han var inteessant att skriva om.Han hade inte något att tävla för längre så han tog pengarna till sin lilla dotter och fru istället

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!