Norbert Stolorz

En mästare från RUHR blir presenterad Med bilder.
En av de allra största i Ruhr, Att komma så långt är vad många anser som det svåraste i Tyskland. Förr  fanns det duvslag överallt i Ruhr. Nästan i varje kvarter fanns det en duvklubb. I dag med omställningen från koldistriktens smutsiga och tunga arbeten  till  dagens renare omgivningar,är inte    brevduvesporten längre så stor,vad gäller antalet medlemmar,men det är ändå det stora  centrat.Här , i Recklingshausen, bor Norbert  Stolorz, här tävlar han med sina  duvor på alla släpp utom Marathon. Ungdjurs mästare,Ettårings mästare  RVmästare,regionsmäsre.nationalvinnare,o.s.v.Tävlar så bra  att han blivit erbjuden att sälja på PIPA. "Jag är speciellt  nöjd med de här resultaten eftersom jag är en vanlig människa som går till mitt arbete  varje dag och sköter mina duvor själv".Dessutom arbetar jag skift och har 5.5 km till mitt duvslag. Jag flyttade från Polen vid början av 90 talrt och bosatte mig i ett nybyggt område i Recklingshausen där jag fortfarande bor. Min son Roland är ganska intresserad och hjälper mig med duvorns när jag har svårt att hinna med. Eftersom jag har så långt till duvorna  får de bara mat och vatten en gång om dagen. I övrigt hjälper Roland till vid vissa insättningar,ibland hopar jag över vissa tävlingar , men försöker även när det är svårt att prioritera de stora tävlingarna. Vi har 80 tävlande i RV .et ca 1000 i regionen men i hela Ruhr  finns det 2500 och när vi då har våra RUHRGEBIETS tävlingar blir det i bland över 50.000 duvor
Jag bygger mln avel på att sortera hårt på resultat.Min stams grund var Janssen  från olika  odlare ,mitt nuvarande grund avelspar är mitt s.k.Bachstube,par.efter en populär Janssenlinje här i "kohlenpott". Denna janssen linje förbättrar jag med  div.inslag bl.a har  vanDycks Kanibaal gjort  bra nytta. Likaså  har Eurostar från Sander med Ludo Classens inslag hjälpt mycket http://static2.pipa.be/sites/pipa/files/content/2011/vater_no.1.jpg

Min miss National  som blev 1.a mot 14255 på national Osterhofen i zon 523 km är en sådan ur Bachstube linjen
Efter de gamla Janssen linjerna




http://norbertstolorz.de/s/cc_images/cache_2447871203.jpg
Lägg till bildtext



http://norbertstolorz.de/s/cc_images/cache_2435540407.jpg



2.a zon National




bror "50" pappan miss Nationale

pappan till Miss Nationale
Fodret
BEYERS änke alltid välfyllt tråg
Mediciner:när det behövs

Roland sköter allt på datorn och har skapat hem sidan www.norbertstolorz.de

en hemsida som är späckad med information om duvor och resultat


DSC02658.JPG
Här är Norbert utan för PIPA,som en av få som blivit inbjudna att få auktionera ut sina duvor

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!