FODER OCH ANNAT.

Förr påstod duvgubben,att det räckte med mat och vatten för att duvorna skulle prestera. När jag gick med i klubben '67 var det som gällde,att åka till bönderna och köpa sitt foder. Jag hade dessutom möjlighet att hos handlaren i Skillinge kunna köpa majs. Hos bönderna och hos handlaren sprang möss och råttor  bland fodret.
Utanför byn fanns det en bonde som odlade de eftertraktade svartmarmorerade ärtorna,ofta var de lite grand vitfläckiga av mögelsporer. När så ryktet nådde oss att man hade börjat  importera ett superfoder från Danmark, faktiskt var det väl 2 sorter, den ene hette Selandia ,färdigblandat med majs och en hel del andra sorter ,höjdes kraven.och när jag  kom till Tyskland och fick se deras utbud,,förstog jag att det är en lång väg kvar.Mycket har hänt,bl.a. Har jag själv importerat från Bosmolen i början på 80 talet,men den ide'n fick ett abrupt slut när jag kom in på alkis behandling '88. Innan dess hade jag fått hjälp av Mader att blanda en diet foder blandning som han också lärde mig att använda på rätt sätt. Senare fick jag ett foder sv dr Meyer med pellets i. Dessutom något som blev avgörande för framgångarna på Luleå. Kunskapen om fettets betydelse vid all tävling
Jordnötternas intåg i svensk brevduvesport var ett faktum. Problemet med nötter är att de om de inte lagras rätt kan innehålla ett farligt gift som heter aflatoxin som slår ut duvan.

Inte  bara fodret,är viktigt för en bra uppväxt för en duvunge. Det börjar innan parningen, är föräldrarna inte sunda blir en unge aldrig sund. Även om en förälder har en super stam ,men inte är sund, kan du glömma framgången,den kommer ALDRIG.

Behåll bara sunda duvor.

Har jag kommit dit hän måste de ändå få förutsättningar att föda bra ungar.  Se till att föräldrarna har ett "smörgås bord" av mineraler ,grit av olika sorter,mineralpulver av olika sorter, gärna flytande mineraler,jag förespråkar C-PHOS .

Nu kan det börja läggas ägg som ser bra ut.

Duvmjölken,"papen", är inte hormonelt styrd,som man tidigare trott. En hane som är steril,som alltså inte har någon Testosteron produktion,bildar också pap. Tydligen har det en påverkan genom Hypofysen.
 Papen består ju av till 75% vatten och en
"torrsubstans"av 25 % av upp till 60 % äggvita (protein) samt mineraler och nödvändiga vitaminer.Fettet i papen består av 23 essentiella fettsyror men ingen mjölk.
När ungsrna går över till att få avelsfoder av föräldrarna är det viktigt att kolla innehållet i fodret, ofta har vi mycket baljväxter,eftersom vi vill ge mycket protein till ungarn.Men för en bra uppväxt behövs en lagom blandning av protein och fett. Av proteinet kan bara 25 -30%  tas upp av divan ,resten går ut med avföringen.
Många avelsblandningar
Har en alltför hög protein nivå och en alltför låg fett nivå
Kring 15 % böravels fodrets
Protrin nivå ligga på och fettet bör ha en ca 10 %ig nivå
Olja i olika former är bra, kanske särskilt under avelssäsongen.
Mina föräldrar fick som barn, levertran, eftersom barn då fick i sig vit.D3
Jag hadd själv under en kort tid glädjen att få en sked Torsklever olja,sedan kom den nya tidens vitamin piller och jag slapp  tranet.
Men på -70 talet fick mins duvor torsklwver olja på maten med bra resultat . Sedan ett par decenier ger jag olja på fodret under avels och fällnings säsongen
Men det optimala lär vara den dyra lax oljan.



Kommentarer

Anonym sa…
En super artikel Bengt!
Många bland oss håller sina duvor under hemska förhållande.
Speciellt avelsduvor lider av att inte kunna bada, både i vatten och sol p.g.a. fel hållningssätt!
När duvorna har möjlighet att gå ut i det fria söker de upp de platser där de hittar vad de behöver.
Men avelsduvorna har inte den möjligheten! De är instängda! Därför måste vi se till att de får allt de behöver och har det bra!

På våren kommer jag testa ett helt nytt foder.
Enligt många (t.ex. Gaby Vandenabeele) Galaxy är framtiden, det är det bästa på länge!
Ni kan hitta information om fodret här:
http://www.beyersbelgium.be/en/news/galaxy-mixtures-the-system-of-the-future/
Anonym sa…
Förklara varför Galaxy skall vara så bra?
Ganska intressant att Sveriges bästa slag dom 3-4 sista åren fodrar med polskt foder .Vi lägger eventuellt för mycket vikt på fodret ....
Jag har följt ett Tyskt forum, där frågan handlade om Röpers fodring. Han blandar 4 olika änkefoder som han sedan använder som sin bas. Många var intresserade av vad det var för 4 olika foder sorter. Men när flera av de "stora" började lägga sig i och mena att sorterna inte har någon större betydelse,utan hur man fodrar,dog diskussionen om sorterna
Anonym sa…
Matador foder är bäst. Skulle aldrig prova något polskt foder!

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!