lång-medel distans enligt Koopman

Har fått tillåtelse att hämta lite från Brieftauben sport international. En tysk brevduvetidskrift.
Koopman säger så här om
 Lång medeldidtans "Tagesweitstrecke"
500-800 km
"Det viktigaste är att veta vad som är viktigt och vad som inte är så viktigt.
Vad som är allra viktigast är aveln. Bolt kan man inte göra till en långdistanslöpare,av de fenomenala afrikanska långdistanslöparna kan man inte begära olympiska 100 m löpare.
För att få fram medel lång duvor krävs mycket tävlingar på medel för att sedan välja ut vilka som kan gå hela vägen.
Sedan 30 år tillbaka sorterar vi enbart på vilka som kan klara endagars långdistans. Förr gav jag kurer 3 veckor innan säsongen mot bl.a trichomonader. Nu ger jag samma kurer 3 veckor innan de viktiga  Npo tävlingarna.
Så har det varit för mig de sista 10 åren. Kortdistans  loppen är för mig bara en förberedelse inför Npo tävlingarna. Dock måste ettåringarna visa spets kvaliteer på kortdistans för att få känna på medel lång på sommaren. Därför får inte hanen och honan träffas så ofta i början av säsongen, hettan skall vara till de viktiga tävlingarna.
Det är min taktik för att styra formen.
Med fodret styr jag också,de första veckorna har jag 40% korn i blandningen  för att sedsn de sista 3 veckorna innan Npo tävlingarna ge fullt tråg av den bästa änkeblandningen,d.v.s. att duvorns får fritt välja vad de vill ha och behövet äta. Nu ändras beteendet hos duvorna,de blir muntrare och flyger mer.nu måste  de flyga 2 ggr per dag istället för en gång (runt slaget). Så försöker jag styradet,om man nu kan det.
Vad gäller medikamenter,så får de överhuvudtaget ingenting de första veckorna ,även om någon skulle ha lite trichomonader.  Jag ger en 5-6 dagars tricho kur ca 3 veckor innan säsongsbörjan av Npo. Om det hjälper  vet jag inte men det skadar inte heller tror jag.
För många år sedan när min Kleine Dirk  vann sitt första nationalsläpp fattafes jag hälften av mina andra ettåringar på kvällen. Jag pratade då med min läromästare Louis vanLoon , han förklarade då att ettåringar behöver minst 3 medeldistansetr innan de har tillräcklig erfatenhet att klara  endagars långdistans.
Man måste också ha ögonen på änkeduvor,så att man vet om de behöver vila. Vår rythm är en vecka medel sedan  lång medel sedan medel sedan långmedel o.s.v. tills säsongen är slut efter 10 -12 veckor. Självklart kan en duva behöva en veckas vila och det kan ibland göra underverk "



1.a nat 70 mil mot 17-000 duvor som ett åring


Kommentarer

Anonym sa…
Bra artikel!
Konstigt nog varierar förberedelser kring duvor från duvgubbar oerhört mycket!
Vandenabeele skickar sina varannan vecka. Det sägs att det gör han p.g.a. motivationens skull och under den "vilande" veckan ger han "nåt" om det behövs för att vara säker. /han spelar på pengar/
Det är stor skillnad på duvsporten mellan Belgien och Holland!
Kooppman försöker "tillverka" Essduvor för Olympiad eller siktar på nationalvinster, helst flera av en och samma duva.
Anonym sa…
Men hur förklarar han, Koopman då att vissa duvor, bättre sagt, många duvor klarar av att vinna på kort, medel och långdistans? Kallas de fel för "All Round" duvor?
Ja,det är naturligtvis så att de flesta duvor i Sverige kan vinna många olika lopp . Dock har vi väl få som vinner både en av de kortaste för att sedan vinna en av de långa också. Koopman vet jag,gör så att han testar alla sina inköp på många tävlingarlnnan de får lov att ta ungar.Först på kort några ggr sedan på medel och de måste utmärka sig på alla distanser. En duva som inte klarar av att göra bra resultat på kort är inte värd att testas på längre sträckor,eftersom snabbhet är avgörande på en endagars,med den konkurren som råder i Holland. Detta har alla stora sagt till mig
Sedan handlar det om gallring år efter år. Betänk också att Koopman har sina duvor sköta av några profetionella duvgubbar. Och han tävlar med 250 duvor av en stam som har byggts upp under 70 år
Anonym sa…
Men om det är så att hos Koopman måste duvorna prestera på alla distans
hur ser dessa duvor ut? Jag menar, är de stora, medel eller små duvor?
För bland kortdistansduvor hittar man ofta kraftigare typer, medan bland
de som flyger bra på längre lopp finns det mindre duvor!
Är det upp och ner det också hos Koopman som mycket annat? :)))
Anonym sa…
Det är bara "bortkastad tid" fundera över hur det fungerar, hur de tänker och gör i Holland! (Koopman)
Vi kommer inte ens i närheten till deras professionella system som används i "deras" brevduvesport!
Varför? för att:

Vi är likgiltiga!
Vi är amatörer!
Vi är för få!
Vi är snåla!
Vi är dumma!
Vi är rädda!

Men framför allt saknas det "nytänk" här i Svensk Brevduvesport!
Det känns som att ingen vågar släppa taget på den "gamla, vanliga, beprövade" metoden!

Visst kan man göra så som du Bengt, att ha avelsduvor (bara) för att kunna skicka på OLR anläggningar, men det går inte riktigt hem för alla. I don´t get it" Jag tycker om, ja, till och med älskar mina djur! Jag tycker OLR lika med "Clownernas kamp" då det saknar allt som höjer brevduvesporten, brevduvor, sportsdjur till den professionella nivån! (överlevnad som gäller, och då har turen stor betydelse)
Däremot kan man ana girighet och egoism (inte ens prata om pengar) bakom de människor som deltar i OLR tävlingar.
Men lycka till! Fast det var menat för dina OLR ungar. De kommer att behöva!

Tack för ditt inlägg.
Till mitt försvar,jag skulle allra helst vilja tävla fullt ut,med till ex. 20 totala änke på alla distanser och helst "flyga skiten" av alla. Men jag har inte den orken eller"drivet" längre. Dessutom är inte OLR så negativt som du påstår. Visst är många besvikna på de tävlingarna men det är trots allt intressant

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!