Rainer Leisegang

Rainer Leisegang ,57,
 har valt en ny väg inom
brevduvesporten.
Kom till sporten genom sin far,som 14 årig. Hade ett egen byggt slag som befolkades av både utställningsduvor och några brevduvor.
Rainer med sin Fru framför dagens slag
"Vändpunkten" i mitt liv som brevduveman var när jag fick följa med på en resa till Belgien och fick en inblick hur sporten kan vara och vid besök hos deKlak och br Janssen tändes gnistan rejält.
Brevduvorna har allrid funnits kvar i mitt liv. Med upp och nedgångar,uppehåll genom  studier o militärtjänst.  Sedan blir man förälskad  och bildar familj och brevduvesporten får stå åt sidan igen.
Min son har gått igenom samma procedur,han har fått ge upp sin brevduveķarriär. Eftersom jag arbetar heltid som byggledare på en montsgefirma har jag  inte den tid som krävs för att kunna delta aktivt i tävlings sammanhang.
Därför har jag tagit beslutet att bara ha avels verksamhet. För att höja  nivån har jag ett samarbete med fleraHolländare och Belgare
Som liksom en del Tyskar tävlar mina duvor.
Huub Hermans och Ulrik Lemmens är några som haft fantastiska resultat de senaste åren med mina duvor.  T.ex har Huub  bästa essduva i regionen
Patrik Lismomt har 2.nat i belgien mot 37.000 duvor."
Visst är det här nästan som ett reklam blad för Lesegangs avel,men jag ser också det intressanta i att kunna bedriva brevduvesport på en hög nivå trots att förutsättningarna  med dålig tid t.ex. inte gjort att satsningen inte blivit 100%
Rainer säger så här kring sin avel: Focus ligger på den snsbba dubsn som kan gå ifrån vid stora  duv antal .Därför har jag sökt efter det bästa i dagens brevduvesport.
T.ex har jag skaffat efter Bart o Nance vanOckels auperduvor. Har efter deras stampar som ända tysk och efter F16 m.fl
Dessutom  har jag efter alla Ulrik Lemmens avelsess t.ex White Gold av Geerinckz blod  Samt son och dotter Gust
Patrick Lismont har sålt efter sin Super 507v3 ggr essduva och 12 ettor







V




Hur väljer du ut  dina avelsduvor?  Jag försöker att komma så nära de bästa från en framgångsrik odlare , men.. det är inte bara stamtavlan som får tala.En kroppsligt bra duva med en perfekt stamtavla är naturligtvis vad jag söker,och gärna ett öga där irisen är genomblödad"durchgeblütet".  På svenskan finns inget namn vad jag vet. Kanske blodfyllt är rätt.
Hur ser du på återväxten i sporten?
Vi måste göra den mer familje vänlig. Återväxten är inte enbart att få nya unga medlemmar,vi måste kanske inrikta oss på att ta hand om dom som redan är medlemmar och på don som börjar på nytt efter att en gång ha haft brevduvor. Framförallt att göra sporten  möjlig för alla,även de som ät mitt i livet med familj och kanske ett skift arbete

Kommentarer

Anonym sa…
DE siste fyre meninger é guld värt!
Ja. Jag tycker likadant,en förnyelse är nödvändig,välj in unga människor,i vår styrelse, som vet hur livet för icke pensionärer är
Anonym sa…
Det stämmer att där måste göras något men kom med en hållbar lösning i stället som fler kan vara nöjda med (alla blir inte nöjda).Och så jobba för och med det i stället för att bara påpeka att saker är fel .Det vet vi nog alla men vad skall göras ? Det är intressant !!!!

Det är riktigt bra duvor dom från Rainer Leisegang .Jag såg dom Patrik Lismont fått av han och det var mycket hög kvalité!!!!

Anonym sa…
Ett exempel är att INTE lägga ut 6 Nationaler på 6 olika helger!
På 70-talet funkade det, men nu kan bara arbetslösa och pensionärer delta om man inte har klubbhuset några meter från huset där man bor.
Skamligt att ett förbund inte jobbar för att ALLA ska kunna delta!
Anonym sa…
Ett annat exempel är att reducera flygningarnas antal som ingår i ett mästerskap!
Jag pratar icke om nationaler utan bara så där allmänt.
F.ö. Bengt har inte "lösningen" men han har skrivit i de sista månader många inlägg som handlar just om de förnyelser som skulle kunna införas hos oss också!
Läs alla inlägg av Bengt så hittar du det du saknar!
Varför är alla som skriver anonyma?
Anonym sa…
Varför är det intressant?
Varför bär man rånarluva??
Anonym sa…
Rädd för represalier kanske?

Utmärkt att folk kan vara anonyma!
På så sätt är det inte bara de dom hörs mest, högst och aggressivast som får komma till tals. Och åsikten är lika mycket värd för det.

Anonym sa…
Jag skriver anonym för jag är rädd för att bli utskrattad.
Det har hänt innan i klubben också att när jag berättat om mina åsikter de andra börjat håna mig.
Mig stör det inte alls att folk skriver anonyma. Lika bra för det! Bara skriv så att jag vet "var vi är" nånstans!

Glad påsk!
Jag är väldigt glad att folk "öppnar" sig här och för mig är ett anomymnt inlägg lika viktigt som andra inlägg

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!