DRÖMMEN blev sann


Jans första slag
En dröm,som blev sann,säger Jan Hooymans och relaterar till sin HARRY ,som räknas vara Hollands bästa lång medel distans duva någonsin.
Harry, se resultaten
Ägaren,Jan Hooymans, , en enkel man född på landet av ett par hårt arbetande föräldrar,som levde av sitt lilla jordbruk som efterhand blev till en k ompost handel där traktens blomster odlare hämtade sin jord.
Som liten blev han väldigt intresserad av djur och hade katter,kaniner,höns ochnfärgduvor.när han var 10 fick han sina första brevduvor och intresset var väckt.ganska snart fick han ungar av medlemmarns i klubben ,Kerkdriel. där ficknhan som mentor en Harry Visser som flrutom att han lärde Jan så mycket han kunde om brevduvor även blev behjälplig med skötseln av duvorna när Jan inte kunderna längre på grund av sitt krävande arbete som företagare inom kompost industrin. Harry blev en god vän ,men han gick bort under sitt 63 e levnadsår.
Bland de första duvor av kvalitet som kom i slaget var de från långdistans mästaren Jan Theelen senare kom det från Coe deHeide men de bästa var nog de från br Saya. En annan som haft betydelse som duv vän var Cees vanCrannen
En dag åkte Jan till Gaby VandenAbeele ,den belgiska stormästren,där fick han tag på den typen av duvor han ville ha,lång distans men som trots allt har lite SPEED, en av de 12 han köpt från Gaby,utmärkte sig direkt,en son till den berömde BLIXEM, Han fick namnet Jonge BLIXEM, men något fattades, mer speed ville Jan ha, Han fick möjlighet att köpa ett av de sista barnen till Kleine Dirk.  Kleine Dirk var då parad på AMORE ,som var ESSDUVA NPO långmedeldistans 2002 och Olympia duva för Holland. BRA AVEL.....
Honan fick heta DIRKJE och hon blev parad på Jonge BLIXEM  och ett underavelspar var fött. Kallas för STAM KOPPEL Precis som Marien -Meulemans kallade sitt stampar

De första ungarna efter stamparet fick namnen efter de två goda vännerna HARRY och CEES
CEES KULLBROR TILL HARRY,3topplaceringar NPO 2,5,11.
' Men Hooymans 
Pappan heter Jonge Blixem och är en son till VandenAbeeles Blixem,national vinnare och superavlare,bl.a far till Rud
y.
Mamman DIRKJE Är dotter till fenomenet Kleine Dirk med Amore,paret har blivit världsberömd genom sina barn hos Cor Leijtens och Sangers m.fl.

Kleine Dirk.morfar till Harry.
Harry,s resultat somx avelsduva syns på uppställningen  nedan
nästa lista är resultat gjorda av Harrys avkommor 2015
syskon till Harry har också gjort bra i från sig

Mario är efter helsyster HARRY,ALEXIA,
ALEXIa hel syster Harry har också  En etta NPO Mot höga duvanta
ALEXIA,själv NPO vinnare och mor till Alydia som blev 1.a NPO 2015
ALEX en son och hel bror till Alydia på bild och stam på Alydia



Hur avlar du,vilka är dina tankar kring avel?
"Eftersom mitt stampar har visat sig bättre än något annat jag haft och har gett "över"bra avkomma som även hos andra gett essduvor,testar jag avķommor från andras essduvor som jag sedan efter moget övervägande slår in på t.ex syskon till HARRY,men blir jag inte övertygad om deras duglighet försvinner de ur slaget ganska fort. Från Pieter Veenstra har jag bytt till mig efter hans bästa Mr Blue t.ex ,Scheele br, Arie Dijkstra och naturligtvis Gerhard K och Eijerkamp, de har alla dessutom haft framgångar med mina duvor,så det är en win-win situation. Men i princip mitt bästa med andra toppars bästa, ger nya toppar!
 Att mitt avelstänk,som är ganska enkelt utan för djupt tänkande i ärftlighets läran fungerar bevisar det faktum att mina duvor vinner över allt,jag hade min Harry i samarbete med Gerhard Koopman parad på hans Marijke och resultatet blev att ett barnbarn ur den parningen gav en NPO Vinst för Gerhard i år"
Vidare har Rik Hermans lyckats bra med en national etta i Belgien på Chatteroux mot 44.ooo duvor 2015


HARDY ÄR EN HALV HOYYMANS OCH EN HALV HEREMANS






Wout Spierings,hade  4 nåt essduva ung djur med ett barnbarn ALEXIA



Vad gäller frågan om duvorna hälsa,gör han och hans team,som alla andra  ,lämnar det till dom som kan det,veterinärerna."Vi gör vårt,genom att avla  sunda duvor,som vi då vaccinerar enligt reglerna, sen är det vetrinärerna som får ta hand om det andra.

Ang. Träningarna ,låter det likadant, grunden görs hemma vid, sedan väldigt lätt träning ett par gånger innan första gemensamma i föreningen.
Avslutar med ett KUNGAMÖTE

Hooymans vs Tyson

"


Kommentarer

Anonym sa…
Vad har Herbots Bliksem att göra här?
Nä den hör inte hemma där!Jag och ,min nya dator och jag kommer inte överens och så har jag sämre syn,nu har jag satt in den rätta blixem

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!