Så här,gör jag nu

Nu,i fällningstider, TROR jag ,att viktiga saker för duvorna är att;
KONTROLLERA häsotillståndet hos ALLA mina duvor,är någon sjuk eller , inte sund,får jag ta beslut om jag tycker att det finns någon nytta med att medicinera,eller ta bort den. Är en duva dålig, måste jag också kontrollera,varför! Hur har det varit med släkten,är den sund,har syskon ,föräldrar ,haft liknande problem, är duvan fin  , men utan resultat,? Kanske skall hela linjen bort från slaget. Ofta är det den bästa lösningen.(tycker jag)
Efter säsongen ger jag alltid mina duvor en kur mot gulknopp ,ev.inköp får samma kur i en för dem ,egen avdelning. Tar alltid ,också ev.eftersläntare till en egen avd. Där dom också får gulknoppsmedel.
Har jag koll på duvorna ang,hälsan ,är förutsättningarna för en bra fällning bra.

Nu är naturligtvis fodret också viktigt. I dag finns det bra färdiga fällningsfoder att köpa, ett bra fällningsfoder bör innehålla mycket oljerika sorter,där t.ex. raps kan vara bra,dock vill jag säga att förmycket av raps ,är skadligt,då är det bättre med hackade jordnötter ,solroskärnor och hampa . Linfrö är också bra. På tal om linfrö,är oljan ur linfröet ,linfröolja,väldigt nyttigt,både vid fällning och avel samt tävling. Finns i matbutiken, ta alltså inte oljan vi impregnerar trä med.
Vitaminer behövs,men till fällning finns det speciella,jag använder Tauben gold från Röhnfrieds den är speciellt anpassad för just fällningen, den innehåller förutom alla de vanliga    vitaminerna,också mineraler och spårelement och ,viktigt till fällningen AMINOSYROR
Sedan har vi en viktig bit och det är mineralerna, som ALLTID SKALL FINNAS TILLGÄNGLIGA, och förnyas dagligen samtFÖRVARAS TORRT
Jag köper numera färdiga mineral mixer från olika firmor,dessutom vanlig grit samt mineral pulver. I vattnet får de dessutom flytande mineraler,då och då

I slaget,är det viktigt att hålla borta den fällda fjädern,som nu ligger i drivor i hörnen. Där trivs lössen som sedan kan äta på fjädern.
Ett Bad  en gång i veckan är bra. Då kan man tillsätta färdiga bad salter,eller helt enkelt vanligt salt. Det viktigaste med badet är att tömma badkaret,annars bildas det snabbt tricomonader.
Har man möjlighet att ge duvorna badet utomhus i solen,är det den ultimata lösningen. Solljuset är viktigt eftersom den hjälper till med vitamin försörjningen och dessutom är decinfiserande, har man stora ljusinsläpp i slaget,torkar det upp och förintar många microber. Dessutom skapar det en bättre luft cirkulation som ger,i slutändan,en bättre ämnesomsättning.

Lycka till med fällningen




Kommentarer

Anonym sa…
Vad är där för fel på rent vatten och ett ok foder och vanlig grit/duvsten och ett vanligt bad en gång i veckan ? Det har fungerat i alla tider och är där någon duva som inte klarar sig under dom förhalandena finns där väll svarta sopsäckar att lägga dom i .
Alla jäkla mediciner och vitaminer mm för bara enligt mig att dom dåliga duvorna ser bättre ut och blir svårare att sortera bort .Och bara för dom dåliga duvorna ser bra ut blir dom inte bättre enligt mig .

Bara mina åsikter .Tycker vi inte skall göra det så jäkla svårt !!

M.v.H
Tony Olsson
Märkligt med en sådan kommentar till inlägget ,speciellt från dig Tony
Rent vatten och ett bad,Har allt du sålt till mig varit bluff? Ditt som jag tyckte,det bästa fällningsfodret jag haft,det från matador och mineralmixen från Herbo som jag tyckte var så bra,speciellt när jag kombinerade det med cphos, samma cphosbdu inte tyckte var något att ha,somm jag sedan hört av dig att du använder "alltid". Tänk så många tips om div.medel jag fått av dig,har dom tipsen varit bluff? I så fall är det tur att jag inte behövt dem.
Jag gjorde det här inlägget eftersom det här är en viktig period för duvan och skötaren
Själv har jag alltid framhållit vikten av att inte överdriva användandet av mediciner och vitaminer.
Anonym sa…
Jag har testat om inte allt så inte långt i från . Men jag måste precis som alla andra utvärdera och omvärdera mitt system och rätta till det som är fel eller onödigt mm för att spara tid och pengar .Så kan jag lägga tiden och pengarna någon annan stans !!!

Men missförstå mig inte så du tror jag tycker det är ett dåligt inlägg för det gör jag inte .Du beskriver hur du gör och det skall du .
Anonym sa…
fortsätt och skriv bengt. jag läser gärna allt du skriver hur de moderna duvgubbar gör i tyskland. du tar väl efter tyskar eller deras metoder?

N.B.
Ja,jag har mycket kontakter med normal Tyskar,som trots att de är "små",är oå en mycketbhög nivå ,om man jämnför med "normal "svensken. Alla är inte som dom stora i skötseln, man kanske inre alltid går till Vetrinären,de har inte råd,utan får låta sunt förnuft vara det som styr.
Jag försöker beskriva hur jag gör ,med min lilla,plånbok. Det hade varit enklare att kunna lämna över till vetrinären,men så är det inte i Sverige ,ens för de som har pengar

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!