ADDE,REDAN I TOPP



Adde, Adnan Zuberovic, har trots,att han måste betraktas som nykomling i sporten ,redan visat att han blir ett hot för de redan etablerade i Svensk Brevduvesport
En bild på tävlings slaget med ungdjursslaget i vinkel till höger

PRESENTATIONEN OCH HANS HISTORIA,HAR HAN SLÄLV SKRIVIT. HÄR  Född i östra Bosnien 1980, bodde i en stad på 15-18.000 invånare.Likt storleksmässigt som Ystad. Aldrig varit för storstadsliv fast jag bodd i sådana igenom livet.
Ingen i min familj hade duvor, men i min hemstad så var det väldigt populär hobby att ha duvor.I de flesta fall handlade det om Roller(tummlare) och högflygare. Det var nästan var 3:e-4:e hus som hade duvor, som en påg på 7 år så fick jag mina första 2 par duvor av grannen. Vid 10 års ålder hade jag fått på övervåningen 2 rum till mina duvor och vid det tillfället hade jag 28 par som bestod hälften av rollers och hälften högflygare.
Men så kom det förbaskade kriget 1991 och en tidig morgon var man med systern,mor,far och farmor på bussen för att lämna allt bakom oss. De närmaste grannarna som än inte hade kommit iväg fick nycklar till huset som de skötte på det bästa sättet de kunde.
Detta var den tråkigaste perioden av mitt liv som sitter än idag i själen och på näthinnan som kommer följa mig till graven.Resten är en lång process fram till idag!
Kan bara säga och önska alla människor på denna jord som inte upplevt krig, att det förblir så i deras liv.

Åren i Sverige med nya vänner, nytt språk och allt runt omkring som ingår, flöt på och man levde ett tryggt och normalt liv igen. Tack för en ny chans till ett normalt liv i detta land !!!
Men genom alla dessa år i Sverige, saknade jag duvorna.Men fotbollen fick mig under vissa perioder att förtränga det lite. Att ha levt i Västmanland (Sala) i nästan 10 år, så träffade jag min nuvarande fru som bodde i Ystad och som till slut fick mig att flytta neråt landet som 20 år gammal (2000tal). Staden där jag satte mina första fotsteg i detta land, återföreningen med staden var som att komma hem på nåt sätt. Nu har man bott här 16 år och hoppas att det blir många till !

Plats till duvorna hittades efter nåt år och vid samma dag, satt jag i telefon och ringde runt för att få tag på duvor. Första person jag fick tag på och som hade  duvor är min vän och nuvarande medlem i SBF (Farre-Ängelholm) som även han kommer från min hemstad i Bosnien.
Farre hade då högflygare(serbiska) och det dröjde 2 veckor, sen var jag hemma hos farre med lådor fulla  Nu var man hel igen. Detta var år 2006. Fram till 2013 hade jag högflygare, som tog slut där.Barndoms duvorna som saknats så mkt i mitt liv, tog eran slut. Då jag är tävlings människa in i själen och med denna klimat vi har här är svårt med högflyagre att träffa de rätta dagarna för att tävla. Livet gick nu mot brevduvor som jag sakta under tiden blivit övertalad av en annan god vän Dino-Örebro om jag vill tävla så är det brevduvor som gäller. Så blev det! Fick 19st senungar av Dino 2013 och sen var man fast. Allt var annorlunda jämfört med de raserna jag hade innan. Under de senaste 3 åren var det berg och dal bana. Man köpte in avelsmaterial (som man fick sålla igenom ganska snabbt). 2014 det året som medlem i Österlen BK66 så var vi nog 12-13 medlemmar med många erfarna gubbar inom denna sport. Men det året kändes under ungdjurssäsongen (5 flygningar) att nåt hade hänt och allt klaffade. De ungarna skulle bli mina 1 åringar med stora förhoppningar under 2015, men fick mård in i slaget tidig vår -15 och det var att börja om på nytt med samma avelsduvor och resten är faktum.
De duvor som avlat fram resultat är av blandat karaktär, blod av det gamla Soontjens stammen (kanske det bästa hos mig), Raw Sablon,Peter Knudsen,Göran Andersson (1 hona som ett års present till pågen),Vercammen,Gaston van de Wouwer. För att inte gå in på detaljar så är det dem "moderna" duvorna som korsas mot det äldre stammarna som har gett framgång.

Mitt duvslag var från början byggd till högflygare med ett djup (som jag inte märkt något negativt med) får ändå duvorna att vara lugna. Slaget är byggt om lite till brevduvorna med änkeboxar med auto.utgödsling. och skjutdörrar mellan avdelningarna. Duvorna verkar trivas. Har märkt att jag träffat rätt med luften/syret i slaget. Duvorna mår bra, vill bara poängtera att detta är kanske det viktigaste med ett duvslag.Att luften/syret är rätt.Spelar ingen roll vem ni skaffar duvor av för framtida resultat, det kommer inte hända ifall luften i slaget (cirkulationen inte är rätt). Ett råd är att åka till en av de "duvgubbarna" som presterar år efter år och be de visa er deras slag hur det är byggt. För där har man ett stort plus mot det mål man satt upp.

Sen vill jag glida in mer på den båt där vi alla sitter i. Den båten är att alla vi som håller på med denna sport vill fortsätta se en framtid för den. ALLA (inkl. mig själv) har tendenser att klaga.Det  sitter i människans natur att aldrig vara nöjd. Låt oss hjälpas åt att göra något åt den saken.
Tycker att alla vi som håller på med denna sport, ska verkligen ta en ordentligt funderar vad vi vill.Hur det ska se ut, hur kan man själv som medlem hjälpa till på något sätt och kanske offra nån timma av sin fritid för att det ska bli bättre.
Har själv erbjudit mig att hjälpa till, fast jag har en krävande tid med jobb och en påg på 4.5år(som många andra) och allt annat som ingår i ens liv. Fast allt det där så har jag erbjudit mig själv, för jag sitter åxo i den båten som alla andra och jag är åxo en av de som klagat och visat missnöje. Då får man ställa sig i kön för att hjälpa till, annars har jag inget att komma med (klaga,misströsta). Frågan lyder väl, VAD HAR JAG PERSONLIGEN GJORT/STÄLLT UPP MED FÖR ATT HJÄLPA TILL?
Vill vi ha förändringar? Då får vi var och en offra lite av sin fritid ! Annars kommer det ALDRIG att ske förändringar/förbättringar!;
Avels slaget


I avels slaget finns bland andra ,dessa

Soontjens hanen








Orig.peter Knudsen



Lite om resultaten från denna nybörjare
Resultat 2016, första gången där jag flyger med gamla duvor (1 åringar) så är jag nöjd. Men inte så nöjd att jag stannar upp...nya tag som gäller och nya hopp och mål sätts in. Sen får vi se vad som sker:

Resultat 2016.

SM- Totalt 5:a i mästerskapet
SM-Ess duva söder 5:a (1:a Ess duva  bland alla honor)
SM-Ess duva norr 22:a

Sektion/Trnsp.gr
Ödeshög 2:a,3:a
Nyköping: 1:a (Min mest glädjande resultat, för denna flygning var ingen lek. Riktig tung flygning!)
Jönköping: 3:a
Skillingaryd: 4:a
Osv osv..
Tyvärr missade jag några flygningar i sekt./transp.gr.
Det som gjort mina resultat är jämnhet på flygningarna. Kör med total änke systemet. Flyger med både hanar och honor. Rastar morgon och kväll.Om tiden finnes, har försökt att anpassa duvorna till min tid, så ifall jag missar några rastningar så är det inte hela världen.Fodring sker så gott jag kan efter rastingar med rätt mängd, likadant här sker fodringen efter min lediga tid.Inget är schema lagt hos mig med duvor. Träningar inför säsongen sker upp till 10 gånger, aldrig lågt.För det mesta 30-50km.


Kommentarer

Anonym sa…
Bra där Bengt !!! Fler sådana artiklar !!! Men gå åt han hårdare nästa gång om metoder mm ;) M.v.H Tony
Anonym sa…
Snygga fakk!

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!