K I T T Y

 
KITTY,EN FENOMENAL AVSTAMMNING.

Hämtar henne när den akuta krisen med fågelinfluensan är över
 Direkt aus 'SUPER KITTEL' x To. 'Blauwe LEO'
Vater: Belg-15-4100046 „PIPA Kittel“ blauspiess
Orig. Flanders Collection/Dirk Van den Bulck
Traumvogel aus dem Besten Paar von Dirk van den Bulck!
Er ist gezogen aus dem Superzuchtvogel „BROER GOEDE RODE“ x „OLYMPIC ROSITA“!
Dieses einzigartige Paar war nur 1 x so gepaart!
Absoulter Ausnahmevogel! Aus einer einmaligen Verpaarung!

"BROER GOEDE RODE" Stammtaube, Vater von:
- BLAUWE BEER
- MUTTER OLYMPIC ROSITA
- SUPERSPRINT DYNASTY 980-979-992...
- 1. Nat CHAMP 873/13

"OLYMPIC ROSITA", Mutter von:
KITTEL:
1. nat. As-Taube KBDB 2013
1. nat. Champion 2013
1. / 2.089 Tauben
1. / 1.792 Tauben
2. / 2.023 Tauben
3. / 2.443 Tauben
4. / 2.212 Tauben
9. / 1.934 Tauben
GREIPEL:
Wird in 2013 6. nat. As-Taube KBDB Kurzstrecke und ist Miterreinger der 1. nat. Kurzstreckenmeisterschaft 2013! Fliegt u.a.:
2. / 1.559 Tauben; 5. / 1.371 Tauben;
5. / 1.603 Tauben; 10. / 1.255 Tauben;
NEW KITTEL:
  1. / 1.371 Tauben;  3. / 1.993 Tauben

Mutter: Belg-12-6254004 blau
Orig. Dirk van den Bulck!
Direkte Tochter des Stammvogel „Blauwe Leo“. Der „Blauwe Leo“ ist u.a. auch Vater der Topweibchen „998“, „999“ und der „40000“ die zusammen mit dem „Broer Goede Rode“ ein Zuchtpaar bildet das seinesgleichen sucht!
Die Belg-004 ist u.a. Mutter einer Jungtaube die in NL im Jungflug 2015 3 x 1. Konkurs bei J. Gertsma fliegt!




Kommentarer

Anonym sa…
Detta är kortdistans duvor? Inget för vårat flygprogram med andra ord?!
Varför inte,? Vi har till 70 % kort -medeĺ 10 % lång
Korsa v.dBulck med t.ex vanDyck och du har en alround duva som dessutom är snabb.
En svensk långdistansduva behöver mer snabbhet för att göra resultat.
Anonym sa…
Bengt är inte helt fel ute med dessa duvorna . Den Belgiska kortdistans duvan navigerar säker super bra och det är det viktigaste i en duva men har den inte det andra räcker det inte långt . Vårt flygprogram är mycket kort/medel .Tror jag hade 50% korta i år .Så distanserna i sig bör inte vara något större problem . Där i mot tre veckor i rad flyga 400km på låg hastighet vet jag inte om dom alla klarar .Men så är det ju med alla duvor. Dom långa som våra nationaller i fint väder och 1200-1500 mpm så kan dom vara vinnar duvorna . Men flyga 3 nationaler i Sverige med dom förhalandena är jag mer tvivelsam till ....

Den svenska långdistans duvan som vinner och kommer i topp var gång är med snabb annars hade inte den vunnet !!!

Jag har själv set v.d Bulck duvor i ett slag och det är underbara duvor som med rätt skötsel och duvman kan vinna allt i Sverige .Det tvivlar jag inte på .Dom saknar inget för att klara 750km till det yttre i alla fal .

Bra investering Bengt och lycka till med köper och en god fortsättning!!!

M.v.H
Tony
Anonym sa…
Sett till skånska slag så har ni Tony i transport gr. Skillingaryd 22-25mil och där börjas sen.Sen är det en ökning vardera vecka. Ni faller ner till 22-25 max 2 gånger på hela säsongen?
Dessa duvor som bengt presenterar e säkert bra,inget ont mot de. Men tittar man noga på de sprint duvorna i belgien..så är det j-ligt många 17-25 mil tävlingar.Lite skillnad i mina ögon. Men jag kanske har fel.
Sen undrar jag om dessa duvor har visat sig någonstans i Sverige el. Skandinavien att de flyger i topp?
Kanske efter 3-4 generationen!!!
Anonym sa…
Jag hade 13 tävlingar under 300km av 28 på flygplanen för år 2016. Sen låg alla dom andra flygningarna utom 4 under 500km . Alltså 24 flygningar under 500km .

//Tony
Anonym sa…
Jag håller med Tony! Han förklarar situationen perfekt.
Jag tror inte heller vi har förutsättningar (egentligen vet jag) för snabba kortdistans duvor här i Sverige. Trotts allt har det hänt genom åren att det har fötts några "stjärnor" som presterat ovanligt fint på kort och medel distans. (Gunnar Hansson hade en belgisk tillflygare för många-många år sedan som lämnade snabba duvor men denna linje dog ut på grund av att ...)
Jag måste erkänna att jag inte tänker tävla med Kitty. Hon skall vara till avel. För jag har anammat Groendelaerd filosofi,att till avel måste den snabba duvan ha företräde eftersom ,långdistansduvor inte tillför tillräckligt med energi. En stam dör om den inte får ungdomlig energi.
I Tyskland häcklades,Oliver Heckel, för att han inte köpte medeldistansare till sin Marcelis linje,han köpte till sin Sprinthona ,en hane från en annan kortdistans speciallist och rrsultatet blev Tysklands bästa hona med resultat varje vecka på distanser mellan 200 -650 km i 11 veckor. Röper hwr sina essduvor på samma förutsättningsr med original från Heremans. På någon avessdduvorna har han korsat in blodet från Wouters Blue Dream 10×:1.a pris ovh Belgisk Essduva på kort distans
Geerincks fantastiska duvor är från början komna ur Soontjens kortdistansare,o.s.v.
Anonym sa…
Det är bara att bevisa det Bengt !!Och då mer än en gång . Det är bara ett antagande att tro den honan är snabb .Den är eventuellt långsammare än mina Steenberget duvor .... Jag tror mycket mer på att avla på två vinnarduvor på långdistans än att avla på två barnbarn till kortdistans vinnare i Belgien till att avla topp duvor .

Jag tror med helt klart man måste slå in snabba duvor då och då bara man sorterar ut dom som inte fungerar . Dom som är snabba för mig är dom som vunnet själv .

Jag hade gärna köpt 20 ungar från en kortdistans specialist i Belgien för att flyga med .Där kunde någon överraskat. Men jag har ju en förkärlek till långdistans duvan som gör det gång på gång .... Men det är ju det mitt hjärta klappar för .
M.v.H
Tony
Anonym sa…
Jag vill understryka att jag inte försöker säga att v.dBulck duvorna är dåliga .För det är något av det bästa jag sett . Men där avlas även fler dåliga sådana än bra .Speciellt nu när efterfrågan är där över allt . Och jag menar inte i heller att kortdistans duvor är dåliga . Bara så ingen missförstår!!! //Tony
Anonym sa…
Det var en gång i tiden jag fick råd av en Malmö-bo, L. N. en riktig Svensk duvgubbe (som inte lever) att "man inte ska flyga" efter direkta nyinköpta duvors ungar utan avla fram ungar (100% friska ungar) efter dessa för avels ändamål, och korsa in deras avkommor till sina egna fungerande linjer och då skall det fungera optimalt. Det var 30 år sedan jag hörde detta första gången och det "håller" fortfarande - tycker jag. Det ända som har blivit annorlunda sedan dess att korsningen har fått en ännu större plats i avlande efter Olympia duvor. 99% av Olympia duvor är en produkt av multikorsning!
De som klagar över att ungar efter deras nyinköpta håller icke måtten är p.g.a. det som nämnts ovan.
Inavel farligast när det saknas sortering! Antingen från flygningar eller vid sortering i handen. Men helst ska det vara korgen som gör detta jobb för oss. Visst finns det "virtuoser" som klarar av det men inte här i Sverige.
Anonym sa…
Dom jag köper in i dag flyger jag med direkt .Alltså vi köper ungar under 30 dagar eller ägg . Och så flyger vi med dom direkt .Flyger någon bra sätter vi den i avel och dom andra tar vi bara bort så snabbt som möjligt . Jag är 25 år och är för gammal för att vänta på dumma duvor . Men jag får erkänna att vi blir av med fler av dom men det bryr vi oss inte om för vi ville bara ha dom bra kvar .Och där blir några bra. Men det är mest dom vi köper som vi blir av med fler av men det är nog för man får inte bara efter det bästa. Men dom vi byter med goda vänner flyger nästan precis som våra egna .....

Det har fungerat mycket bättre för oss än att sätta en massa stamtavlor i avel .För det är ju tråtts allt flyga det går ut på fast än man kan tvivla på det ibland !!!
Tack,för ett friskt och framåt inlägg.
Jag hade gärna gett dig ungar att tävla med. 8-10 ungar får du,det enda kravet är att du tävlar dem och berättar hur de fungerar,sen är de dina och upp till dig hur du vill göra med dem,tävla eller avla med dem

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!