RAVI a comingman

Ravi Dissanayake, en ung man i Värmland,gör gott för brevduvesporten.
Hans engagemang för brevduvesporten ,är ett föredöme.

Ravi framför slaget
Som ni ser av texten nedan(som han sktivit själv), har han lång erfarenhet


Jag är född i Sri Lanka, 1973. Kom till Sverige år 2001.
Jag är gift med Kirsi och har två barn, Eva 9 år och Noah 6 år.

Jag började med brevduvor redan när jag var 8 år. Men när jag var 17 år flyttade jag till Frankrike och fick då lämna alla mina duvor. Sedan dess har jag inte haft duvor förrän 2010 då jag skaffade högflygare. Jag trodde inte att man kunde ha duvor i Sverige pga klimatet.

Jag såg en annons på blocket där en person sålde duvor och då blev jag förvånad och självklart väldigt intresserad. Jag hade inget duvslag på den här tiden utan de första duvorna fick hålla till i förrådet. Så småningom byggde jag ut förrådet till ett provisoriskt duvslag. Nu har jag skaffat ett ordentligt, fint duvslag.
År 2012 träffade jag av en slump Jamal Rodbye och det visade sig att han hade brevduvor. Jag köpte 2 st brevduvor av honom för skojs skull. Jag avlade 2 st efter dem och tävlade med ungarna i Hova klubben 2013.

År 2014 bildade vi Örebro klubben och var med och tävlade med dem. Där blev jag klubbmästare med både vuxna och unga duvor. På denna tid hade jag 30 st brevduvor. De högflygare jag köpt 2010 gav jag bort då jag tycker att det är roligare och mer spännande med brevduvor.

År 2015 bildades Värmlands klubben med 5 st medlemmar. Jag avslutade mitt medlemskap i Örebro klubben pga avståndet. Nu är vi 10 st medlemmar och 8 st av dem är aktiva och är med och tävlar nästa år.
I denna klubb är jag ordförande och detta tar självklart en hel del tid och engagemang. Jag hoppas att vår klubb skall växa.

Jag blev klubbmästare med både vuxna och unga duvor år 2015. På nationalen kom jag på 10:e plats från Sundsvall. Jag skickade 2 st duvor till Bremen, Tyskland, samma år och de kom hem efter ca 1 vecka. De var då bara 1 åringar. I år har dessa två duvor varit med på nationalen, Berlin och Hannover.
Den ena duvan SWE-14-00-2112 blev andra bästa i sektion 14 och andra bästa i norr gruppen och 96:e plats i hela landet. Då hade jag 840 km från Hannover och det tog endast 10,5 timme. Denna duva är född hos mig och härstammar efter Jamals och Aardens duvor.

I år gick tävlingarna bättre än förra året och jag kom på 3:e plats på norr mästerskapet SBF och blev igen klubbmästare med både unga och vuxna duvor. Jag har fått 6 st priser på ESS duvor SBF i nationalen. Det går bättre och bättre för varje år.

Just nu har jag duvor efter
Roger desmet matyis,
Vos jansen,
Ludo claessens
Peter venstra,
Gbr Hagen,
Hyskin Van ryll
Koopman
Nico Van de mer
Van gel
vande wegen

men texter som markerade med svart är efter dom jag har mina ungduvor andra jag ska satsar nästa år.



Om tävlingssystem och skötsel skriver han så här;


skötsel- Jag stor städar en gånger i vecka under vinter perioder . Avel och tävling tider städar jag varje dag under avel lådor och sittplatser bifogar bilder MEN golv skrapa jag två gånger i vecka under tävlings tiden . Jag har special golv alla avföringen ramlar ner och duvor kan inte trampar eller nå gamla mat och skräp bifogar bilder. En gånger i veckan spruta över allt med desinfektion medel från backs för ta bort alla dessa negativa bakterie och insekter ( special under våren och sommar ).

Tror mycket på rena vatten. under vinter byta mints en gånger per dag och dom för vitlök och äpple cider vinäger nästan varje dag i vattnet.

Innan avel jag avmaskera dom och medicinera dom för gulknopp för säkert skull. aldrig haft gulknopp eller liknade sjukdom för 5 år
Under avel i vatten dom få Glutamine, elektrolytisk och ort tea två gånger i veckan Backs produkter. Under tävlings tider jag har en schema från Pantex som jag följer när det kommer till tillsköt

tävlingssystem- Jag flyger Natur system och jag har börjat ha 6st hannar till nästa år som änka hannar hoppas det passar med min arbete
foder- Jag mata med Matadore och super nöjd och jag har deras Premium maten ser länken
http://www.matador-petfood.com/content/2015%20PREMIUM%20RACING%20-%20%20SUPER%20START_3436.pdf

Tillbehör- Under avel i vatten dom få Glut-ermine , flytande kalcium ört te två gånger i veckan Backs produkter. Under tävlings tider jag har en schema från Pantex som jag följer när det kommer till tillskott



vitamin- Jag ger vitaminer Pantex en gånger i veckan i maten och duvorna har tillgång till grit och olika stenar dygnet runt året runt.

För mig viktigaste av allt är ju har sunda duvor och friska duvor , såna duvor ge resultat.  Jag vill ha inte mer är 15st i varje avdelning och jag har totalt 7 avdelningar under avel och tävling tider.  i vinter gå jag ner till 5 och då blir 20-25st i varje avdelning.
Jag vill att det finns mycket syre bra med luft.
Golvet,som ger ett mer hygieniskt slag


sitt platserna
På Dapirace 2015 blev denna Kopman -van Nordenne,78.a av 1088 tävlande

prisbordet är välfyllt






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!