JAG HADE FEL!!!

Såg på förbundets hemsida ett inlägg från Manfred Kock,ett klarläggande.

Klarläggande
De av oss importerade duvorna från Klaus Stieneker är importerade med 
skriftligt tillstånd av Jordbruksverket. Samtliga av Jordbruksverket ställda 
villkor för importen har vi uppfyllt. Dokumenten finns hos förbundssekreteraren 
Yvonne Staf. 
Komentar: I ett mail till Peter Björk påstår Bengt Ask att duvorna är importerade 
olagligt. Detta är osanning. Vidare påstår han att det råder förbud att flytta 
duvor. Även detta är felaktigt. Den ända restriktion som finns för närvarande är 
att tamfåglar skall hållas inomhus. Jag vill påminna om att Tyskland har avhållit 
sin stora utställning av duvor i Dortmund nyligen samt att FCI kommer att 
genomföra sitt stora möte samma helg som vi har vårt årsmöte. Enligt veterinär 
forskning i Tyskland är det nästan omöjligt att duvor blir smittade av 
fågelinfluensa.
Vidare har en medlem i Helsingborg ringt till Jordbruksverket och klagat på att 
vi har fått importtillstånd. Sådant agerande och spridande av osanningar skadar 
förbundet och vår hobby. Det är beklagligt att det förekommer gång på gång.
Manfred Koch, förbundsordförande

Att jag hade fel ,står helt klart,när jag läser detta,jag är ledsen för den skada jag gjort .

Det började med ett privat mail till Peter Björk,där jagvskrev om min oro inför förbunds auktionen, så här skrev jag:
Hej Peter
Behöver dela min oro kring Auktionen,  med dig .
Fågel influensan fortsätter sprida oro ,rint om i världen. Vet.myndigheten ställer in/förbjuder/ duvutstälningar i Sverige.  Samtidigt för vårt förbund in duvor till en Auktion ,från Tyskland,utan tillstånd. Detta kan bli väldigt alvarligt för oss,med stopp för utförsel till tävlingarna i Tyskland o Danmark. Minsta antydan till Vet.myndigheten  kan bli  katastrof.
Hade önskat att vi hade kunnat avbryta Auktionen och göra den vid ett senare tillfälle. 
Findera äver konsekvenserna,  avlivning av duvornasom införts +alla duvor som haft  kontakt med de insmugglade,stopp för tävlingar,  sämre förhållande till vet. M.m 
Bengt

Ett svar kom:
Hej Bengt,
Tack för att du bryr dig.
Vad jag vet så har Manfred klartecken från Jordbruksverket gällande denna import. 
Några andra restriktioner känner jag inte till men jag har skickat
ditt mail till Manfred så har han ett korrekt underlag och svar till dig.

Ha det bra

Mvh
Peter
SBF

Vad har jag lärt mig av detta?

Inte tro på hörsägen.  Det jag felaktigt trott och ansett som saning,är att det var totalt stopp för införsel av  fåglar,transport stoppet i Tyskland av duvor även drabbade en egen import. Att stoppet av diverse utställningar även drabbade oss.

TA REDA PÅ FAKTA.


UR DETTA FÅR JAG SÖKA NÅGOT POSITIVT, JAG HAR SJÄLV LÅTIT BLI ATT ANSÖKA OM INFÖRSELTILLSTÅND,FÖR MIN , KITTY, EFTERSOM JAG TROTT  DET VARA OMÖJLIGT, MEN NU KAN JAG FAKTISKT HA MÖJLIGHET ATT TA HEM HENNE. ANSÖKAN TILL JORDBRUKSVERKET SKICKAR JAG I DAG



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!