Användbara till allt

De på -70, -80 talet,ansedda som världens bästa duvor,Meulemanns,
KADETT son till Stamkoppel, tog 6 ettor som ettåring och blev en avelslegend

PIET,, Hermes stamduva, bror till KADETT och en avelsduva utan dess like,hade  samma status som Ringlose har idag i Tyskland.

Gav flera Tyska nationella essduvor,han fick namnet "PIET" efter PIET de Weerd,som  ordnade köpet åt Hermes.
Jag stannade till med min cykel,hos Hermes ( Raymond)  och fick lov att känna på PIET ,som var en av de största duvor jag haft i min hand,såg också slaganläggningen som  fanns på taket till Hermes charkuteri fabrik. Han hade fått ärva den efter sin får som dog när Raymond var i tonåren,då var det inte mer än en  liten butik i den lilla byn. Efter ett par decennier hade firman växt till den största privat ägda charkuteriet i Tyskland.
PIET,hade en egen avdelning,där han fick vara  hingst,som hingst gav han ca 50 ungar om året, en unge kostade då,i början av -80 -talet 3000 DM, ca 15.000  kr.
Min far Arne köpte en då,tillsammans med Busch Knudsen i Danmark. Veckan efter den var hämtad försvann den från slaget.
Dock fick jag barnbarn till både PIET och KADETT av Hermes. En hona som var barnbarn till KADETT satte jag på en hane från Schlepphorst som var ett barnbarn PIET och ur den parningen fick jag 2 hanar 177 o 178,båda flög bra,men 178 ,lite bättre. Han kom till Olympiaden i Dortmund efter sina resultat som ettåring,tog 13 distrikts placeringar och någon nat.plasering.
Det var,inte utan,stolthet,jag kunde visa 178 för Hermes på Olympiaden

Det jag såg hos Hermes,Hygrostat och värmelampor utan ljus som styrdes av hygrostatet så att  fuktigheten aldrig kom över 70%i slaget fick mig att investera i  hygrostat  +värmelampor samt golvvärme och jag hade ett fullständigt perfekt slag klimat med stora glas i   fronten som var mot sydost


Meulemanns??,ja vi kallar dem för det,egentligen borde de kallas för Wouters-Meulemans eller Marien Meulemans,för det var under Wouters -Meulemaans de blev världskända med Merckz som blev 1.a Nat essduva,Merckz var en hel bror till PIET o Kadett,och är ursprung till vanElsacker duvorna. Merckz blev sedemera  stulen

Adrian Woyters var känd som en väldigt kunnig du man och eftersom  Karel Meulemanns var bonde och hade ont om tid för duvorna,frågade han den gamle Adriaan om de kunde bli kompanjoner. Så blev det,framgångarna kom snabbt,Adriaan hade hittat en passande hona till Karels gamla vandenBosch hane,en hona som Adriaan kallade för den blåa Janssen honan,fast det inte var en Janssen hona,däremot fanns det spår av Janssenblod i mamman som lär ha kommit från de klak .

När Adrian dog trädde den yngre släktningen Frans Marien in i kompanjonskapet ,efter några år av väldigt bra resultat,men inte tillrackligt bra blev Frans dålig i nerverna och tog sitt liv.

Ensam igen,blev lösningen ,att fortsätta med sin dotter och svärson.Dottern Linda hade ju inte samma kapacitet som de två föregångarna,därför blev lösningen att  satsa på de längre distanserna,som ju inte kräver så mycket fingertopps känsla. Resultaten kom där med,sedan man korsat in mer långdistansblod i de snabba medeldistansarna



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!