DET VIKTIGASTE FÖRST för nybörjaren

Vad är det viktigaste ?
För mig är sundheten, det viktigaste!
Hur får jag sunda duvor ?
Med sund,menar jag duvor ,som håller sig friska av sig själv ,utan en massa mediciner.
En av förutsättningarna, är ett slag som fungerar
Själv har jag inget slag med rätt förutsättningar,men, jag vet av erfarenhet att jag kan se på duvan om slaget är bra!
En duva i ett bra slag,har vita näbbvårtor,glänsande ögon och fjäder.
När man håller i duvan ska den vibrera lätt(när den är i flygform ,ska den vibrera tydligt) den skall fälla sitt dun året runt,när en duva fäller sitt dun är den varm i kroppen och speciellt tydligt känner man det på fötterna.
Den varma kroppen, kommer ut av att blodet blir syresatt, alltså är en bra syretillförsel  A och O .
Nu kan man tro,att det bara är att öppna fönstren,men så är det inte.
"Ventilationen"eller syretillförseln är väldigt svår att få perfekt.
Först måste man tänka på naturlagarna, varm luft stiger och kall sjunker.  Inga ventiler längs golvet,allt skall ske ovan duvans huvud. I praktiken bör man ha ett "mellantak" av galler,så att ett lager av friskluft alltid är tillgängligt. Eftersom... den förbrukade varmaluften stiger upp ,måste ny syresatt luft sjunka ner i slaget och duvorna får nytt syre i blodet som gör duvorna varma och dunfällningen börjar och formen stiger
Enkelt egentligen......

Nästa förutsättning är att sortera bort det som inte är sunt.
Vissa duvor blir aldrig lämpade till avel,något gör att deras ungar aldrig blir sunda och dugliga.
Tony Olsson bad mig berätta om en historia ,om just sundhet och avel. För ca 15 år sedan, köpte jag en duva,en Flor Engels,efter deWitte, nationalvinnare m.m. Kom inte från Engels direkt,men ändå direkt efter det bästa man då kunde tänka sig.
Duvan kom hem som unge och jag gar naturligtvis spänd på hur den skulle utvecklas,men jag var misstänksam mot den och den blev inte som jag ville att den skulle vara. Men... den var efter nationalettan OCH den hade kostat en smärre förmögenhet,alltså måste den duga.!
Han parades på våren och ungarna dög inte!
Hade ett resultatmässigt halvbra år, tog då ett beslut som jag inte ångrar,Tog bort Wittesonen och alla hans barn och sundheten blev ganska snart bra i hela slaget,nösta vår var allt som vanligt och resultsten kom tillbaka.
JAG GJORDE MUSSTAGET ATT LÅTA PENGARNA OCH STAMTAVLAN STYRA
attvsortera är ett jobb som sker dagligen, jag gör fel ibland när jag sorterar bort en duva som hade kunnat bli bra,men hellre ett sådant misstag ön att göra misstaget att låta en tveksam vara kvar

Sorteringen börjar redan i reden, är en unge efter i utveckking mot sitt kullsyskon är den redan efter och blir alltid efter
En unge som är efter i utvecklingen får div. Problem genom hela livet,den varje pr återkommande ungdjurssjukan är ett exempel på hur vi sorterar fel och behåller duvor sombinte ska finnas i slaget.
Detta samt det faktum att vi har för många duvor i slaget är en stor anledning till att vi får sjuka.
Med ett bra välventilerat slag med lagom antal duvor efter sorterade avelsduvor får vi inga hälsoproblem







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!