GOTT NYTT ÅR 2019


Önskar ,er brevduve entusiaster, ett gott nytt år.

För många har 2018, varit ett hemskt år, med utbrott av ungdjurssjukan,som innebär att hela slag har drabbats av ,Döda ungar.
I värsta fall, övervintrar sjukan och aktiveras ånyo vid vårens parningar .
Den stora faran är dock; våran inbyggda förmåga att bortse från verkligheten,att det här är den största faran för duvorna sedan Paramyxovirusets intåg.
Mot Paramyxoviruset vaccinerar vi, men mot ungdjurs sjukan ät det helt upp till oss själva.
Här hade jag önskat att förbundet under våren  haft möjlighet att sprida information om skötsel och om förebyggande mot sjukan

Har under de senaste 6 åren skrivit om sjukan här på Bloggen,men tydligen har det inte räckt, får ofta ,även nu, höra om utbrott bland vuxna duvor som dör.

Allt handlar om att man som brevduve man/kvinna inte får den information/kunnande som behövs, från förbundet och Distriktet,

Tills vidare får Ni nöja Er med den information Ni kan hitta HÄR

Själv  har mitt 2018 , varit lite neråt, efter en massa strul med transporter till OLR, blev det bara en enda unge insatt. Dock gjorde den bra ifrån sig,blev andra bästa Svensk på DAPIRACE
Sedan fick jag en hjärtinfarkt i Augusti, med en åtföljande inläggning på sjukhus i November p.g.a hjärtflimmer
I december fick jag plötsligt näs blod dagligen i några veckor,som tydligen berodde på fel medicinering av blodförtunnande

MEN DET VIKTIGA I MITT LIV, har fungerat, jag har varit nykter en dag i taget hela 2018, har lovat mig själv, att vara nykter i dag också.


Gör årets parningar med början den 2 januari






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!