Fungerande van den BULCK

Mitt förhållande till van den Bulck duvorna började med att jag blev uppmärksammad på en ungdjurs hona  från Dirk van den BULCK, som kvalificerade sig till Olympiaden. Senare fick hon namnet OLYMPIC ROSITA.

OLYMPIC ROSITA kommer ur en korsning. En korsning från STEFAAN LAMBRECHT s blauweGert med Locks Duivin Mamman till OLYMPIC ROSITA  är 300 som kommer från "världens bästa" 40.000 duivin.  Som kommer från den korsade Blaue Leo med 637 från Cools
Som har en tom stamtavla.

Med den här uppställningen av generationer av korsningar ,vill jag visa att  korsning bland  avelsduvor är att föredra framför inavel.

På 70 talet hade jag som alla andra,börjat med duvor från klubbmedlemmar,de duvorna dög inte,När min far blev intresserad  efter ett par år,tyckte han att vi skulle satsa på nya duvor,från Appelgren  visste vi om Mader  duvorna,så vi åkte till Hamburg 1969 ,för att köpa rena Huyskens vanRiel duvor.

De "rena" Mader duvorna var helt fantastiska  vad gäller det som är/var viktigt,resultat
Men särskilt rena ,var de inte. Helt tydligt är att "rena" inte är det samma som bra.
När Mader duvorna renavlades slutade resultaten komma.
Marathon duvorna då?
ALLA var resultat av korsningar. Redan Mader duvorna var korsningar produkter. När vi
Sedan köpte en hona som var en "ren" HvR från en Nieman i Hamburg steg Marathon resultaten. Dock var den rene HvR duvan en multikorsning på HvR- Delbar-Desmet
resultatet av första parningen ; 019 som vann första svenska Marathon tävlingen från Luleå 1200 km. Sedan 2.a efter en av våra egna
Sedan mor till en 2.faldig vinnare av Luleå där pappan var en korsad huyskens vanRiel från Sture Appelgren

Alltså har distansen ingen betydelse
 Endast korsning ger stora resultat


Efter storhetstiden vi (Arne och jag ) hade med HvR kom Janssen duvorna in  i slaget först några inavlade från Rönde Larssen som var  jättesnabba men fullständigt värdelösa vid minsta problem med vädret.

Sedan fick vi nya Janssen från CARSTENS i Hamburg, Tysk mästare och hade dessutom Tysklands bästa duva .
1976 var det och jag fick  8 ? tror jag. Mitt/vårt bästa köp under de här åren på 60 -80-talet. Speciellt en hane utmärkte sig, CARSTENS och min hemlighet, en korsning på Janssen och Delbar m.fl.
Fick vara en hemlighet tills CARSTENS dog och den nye ägaren tog kontakt med mig och de frågade om min åsikt om de duvorna. Då fick min Far också veta att vår bästa avelsduva var en korsning. Han var tydlig när vi var hos Carstens, med att vi bara accepterade rena Janssen duvor.
När vi senare sålde Janssen duvorna till förbundets avelsslag fick de alla utom mitt bästa Avelspar (463 min hemliga korsning med sin hona 462)
Från förbundets avelsslag köpte Bl.a Nils Folke duvor som i par med OVE Anderssons " Janssen" gav Färms bästa

RIKTIGT BRA  van den Bulck duvor måste också korsas, i dag erbjuds en mängd av inavlade van denBulck som kommer att göra många besvikna!
Se på Meulemanns duvorna som var i ropet efter de fantastiska resultaten i Belgien. Tyskarna kom med sina stora Mercedes och handlade allt, för att få dem ännu bättre inavlades de, nästan alla blev besvikna och frågade sig varför dessa fantastiska duvor inte gav vad de trodde!
Meulemanns stam par var efter en korsning med en multi korsad hona.  Efter generationer av korsningar som gett framgångar skulle de duvorna  inavlas ..,
Plötsligt vaknade suget efter Meulemanns igen, sedan Heinz Willi Ritz parade sina med Janssen. Med dessa Korsningar blev han nr1 i Tyskland och är fortfarande så stor att han får åka till Kina för att hålla föredrag.

Jag fick köpa en vandenBulck, efter Bror Olympic Rosita och insåg direkt att det här är duvor att bygga på. Men på grund av mina hälsö problem har jag inte själv kunnat testa Bulckarna.
Fick lov att köpa en korsad, efter Helsyster KITTEL  med en son TOPPSTAR  alltså en korsning av et snabbaste just nu med något av det bästa på långdistans. Satte min nya hona på "Bankiren", alltså en ytterligare korsning. En unge därur, fick en plats på Ostseerennen, där den blev 14.e

OSTSEERENNEN 14.e
 Kullsyskonet fick Patrik Hedström,d är den gett SVERIGES BÄSTA PÅ SÖDER NATIONALERNA

Efter ytterligare korsningar
TOPPSTAREN  som är försvunnen via en dåligt stängd dörr är ersatt med en Helbror. FAHLER KITTEL

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!