En gång till TIPS TILL NYBÖRJARE

 

TIPS TILL NYBÖRJARE

Jag har inte svaret på allt,men en sak vet jag,nybörjare behöver få hjälp av de  som har varit med längre.
Det som jag lärde som ny,var att titta,kolla,lägga märke till. Därigenom fötstå , varför saker händer i duvslaget.
Jag satt i duvslaget varja dag jag kom från  skolan,i timmar,efter en kort tid var alla duvorna lugna,satt på mig åt från händerna,efter en tid kunde dom äta majs ur min mun. Lugn och förtroende är viktigt i ett duvslag.
För att förstå,måste jag besöka andra duvslag,se på deras duvor och jämföra med mina egna.
När jag har skaffat duvor,måste jag tävla dem,för att få koll på kvaliteten på dem.
Hur mycket jag än lär mig om duvor,kan jag inte till m100 % sägabatt det här blir en bra!. Bästa sättet att få klarhet är att tävla.
Bra avels matrial får du från människor som är ärliga i sitt uppsåt. Lär känna duvorna och duvgubben innan du köper en duva

När sedan de första avelsduvorna  är i ditt slag,måste du ha koll på hälsan. Är mina duvor friska?
Om jag skall få duvor friska måste duvslaget vara sådant att det håller duvor sunda.
Ljus,luft och torrhet,är grundstenarna,där jag tycker att ventilationen i slaget är viktigast.
Det jag lärde mig för många år sedan,gäller även i dag .
Inga öppningar till ventilation vid golvet.in och utluft sker ovanför duvorna. Enklast är att ha nät som innertak och hål i båda gavlarna så att luftdrag sker ovanför duvorna.  På så enkelt vis kan man få en bra ventilation,man kan förstöra en bra ventilation genom att ta hål för inkommande kuft på ett lågt ställe i slaget,då kan man få drag på duvorna ,som då blir sjuka.

Sjukdommar kommer nästan alltid ur det egna slaget.
Andra riskfaktorer är att släppa in tillflygare i slaget. Ha gärna en voliere avskilt för tillflygare. Samma gäller dina egna sent hemkommande.ta bort dem till en annan avdelning för att ha koll på deras hälsa

Hur gör man för att få sunda duvor.? Ha alltid färre duvor än vad du tycker är lagom i ett slag och skaffa en bra ventilation,då behöver du inga mediciner,mediciner gör inte duvorna sunda, mediciner är till för att göra sjuka duvor friska.
När du har ett litet antal duvor,blir allt bättre. Med rätf ventilation kommer dina duvor ,fälla mycket dun,som dom inte längre behöver,eftersom duvorna får tillräckligt med syre till blodomloppet och ämnesomsättningen höjs,då blir hela duvan varm och som resultat av det fälls allt onödigt dun och bröst muskulaturen blir härligt rosa röd.

För att skapa sundhet måste man också se till att hjälpa duvorna ,så de slipper vissa vanliga sjukdommar, viktigt för duvan ,året runt,är att de har rätt surhetsgrad i tarmen,för att sänka den,använde jag förr,äppelcider vinäger,men idag använder jag något som heter PH-control som är lite säkrare. Används det regelbundet minskar risken för Coli och Salmonella.
Själv använder jag inga mediciner,mer än mot TRICOMONASIS, då använder jag TKK från Schröder Tollisan,men väldigt få gånger. Har jag sett till att duvorna fått hjälp med PHvärdet  har jag minskat  risken för gulknopp också.

Överdrivet användande av mediciner och även vitaminer är av ondo.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!