Mitt brevduveliv som nybörjare

 Ny och ung och SPONSORER



Min start som brevduve"gubbe" började med att jag blev intresserad av  de duvor som bodde uppe på vinden på  Pappa Arnes snickeri, detta var ungefär 61 -62 Duvorna fanns kvar där sedan Arne slutade tävla 1959,sedan hans far dött,min farfar. I slaget fanns förutom Arnes. Duvor en mängd tillflygare ca 100 talet,men den perioden då jag började var väldigt nyttig, fick lära  mig lite grunder, som t,ex att när honan lagt ägg tog det sedan 17 -18 dar tills ungen  kom ur ägget.Sen kom Fällningen,duvorna blev hungrigare och förändrades på många plan. Många , blev smutsiga om näbbarna,vissa hade blöta rinnande ögon, vissa stod med öppna näbbar och flämtade. Frågade pappa varför ? Och svaret blev ,att de nog var sjuka. 

 Ja  det var dom!!,men varför?

Idag vet jag! Men då visste jag inget om Anledningen. Ingen visste och jag fick inte någon hjälp. Men jag löste det,utan kunnande jag tyckte att det luktade illa ,fastän jag hade börjat städa lite hos duvorna, så jag öppnade upp en dörr i ändan av vinden , 15-20 meterbort, det direkta  resultatet blev att det blev drag från den nya öppningen mot det lilla inflyget på den andra gaveln, den lilla ändringen gjorde att slaget blev torrt, det slaget hade alla möjligheter att bli ett kanonslag, med ett uppvärmt snickeri under till ,men en ventilation som inte fungerade.Ett varmt golv är kanon i ett duvslag,men om det inte är kombinerat med bra ventilation blir det tvärtom en fullständig, bakterie odling. Där diverse sjukdomar frodas.

Jag visste inte något om sambandet mellan brevduvesport--ventilation--RESULTAT, idag vet jag att det viktigaste är just ventilationen.D..v.s.syre tillförsel utan Drag. SYRE är ett undermedel,vilket alla sportutövare i hela världen känner till, skidåkare sätts i träning på höghöjd för att utnyttja SYRETS möjligheter, men vi brevduvegubbar ,tror att vi och våra duvor klarar sig utan det. Vi sätter våra atleter i slag utan ventilation och tror på att under ska hända

Ett problem  som jag fick det året som blev mitt första som medlem i förbundet ock klubben Simrishamns BK 66 problemet  var hjälpen jag fick av klubb kompisarna  ,fick 4 ungar som start hjälp, de 4 klarade inte ens av träningen, så första säsongen kunde jag inte  delta Hade inga duvor. Men  jag gav inte upp, nästa år ringade jag egna ungar , från  ała tillflygare som var hyfsat friska,undret inträffade och jag blev på första tävlingen 1-2-4-5 i distriktet,vilket chockade klubbkompisarna ,eftersom "det går inte att vinna här ute mot Ystads klubben,du har bara haft tur". Med de uppmuntrande orden  fick jag gå vidare med mina brevduvor. Under vintern blev Arne mer och mer intresserad av brevduvona på vinden, så intresserad att vi/han skaffade nya bättre duvor,bl.a från Liljekvist på Råå  Men jag fortsatte med mina ungar  som ettåringar och blev klubbmästare redan första året med dem mot klubbens gamla duvor, vilket ger tydligt att klubben hade skitduvor som de skänkte mig som nybörjare resultatet av gåvan från klubben blev skit. 

Alltså har jag från den dagen inte skänkt en duva till nybörjare som jag inte själv trott på , ofta får jag bra respons från de som fått duvorna, ibland har jag lånat ut avelsduvor som gjort avtryck hos den som fått låna dem. Som t.ex Patrik Hedström, som fått essduvor efter de han lånat och fått            Likt Patrik ,fick Claes Ridell ett lyft efter gåvor från mig,för att inte tala om Razgar som hade fått en dålig start som nybörjare och tänkte lägga av,men suget efter brevduvespirten var för stor, så han bad mig om att få köpa ungar + att han fick många  till en nystart,Resultatet blev en nöjd medlem med super resultat, med ett fortsatt sug efter brevduvesport


Jag tror på en sorts SPONSORS SKAP likt den vi i min  grupp av  nyktra alkoholister har. Där en som kommer med alkoholproblem blir sponsrad av någon med längre nykterhet med råd och vägledning. Inga gåvor eller annat ,bara andlig vägledning.. samma sak kan en ny i brevduvesporten behöva . Dock behöver säkert en nybörjare bra utgångs material.


Kommentarer

Anonym sa…
Klubb och distrikt bör också utvecklas annars ...
Ja absolut. Hela brevduvesporten har stått stilla,me den har utvecklats lite med Benzing

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.