Jag och det digitala,ingen bra kombo

 Jag har de senaste   dagarna kämpat med att få min nya sida  2021-2022 att fungera,men det fungerar inte, jag kan skylla på att det är något fel på någonting, men sanningen är att det stora problemet är JAG.

Gjorde ett inlägg som inte gick att se

Här kommer det,handlar om fällning

29 okt.

Fällningen är färdig för de gamla, om en månad.  Bara sommar och senungar blir inte helt klara. 

Bara de gamla som fött upp senungar ,kan ha lite försenad fällning.  Jag brukar skilja mina i september, för att de ska få en bra fällning.  Dessutom och kanske därför,  håller sig duvorna friska och sunda. Jag har under många år gett  mina tävlingsduvor en kur mot gulknopp direkt efter säsongen. Nu  hade jag gett ALLA en kur mot ungdjurs sjukan ,för att försäkra mig om att alla får en bra fällning och att sjukan inte övervintrar och blir ett stort problem till nästa säsong för hela slaget. Nu ger jag alla mina duvor en kur mot ungdjurs sjukan, bara för att försäkra mig,trots att jag inte längre tävlar.

Kollade upp en av mina sommar ungar och  han hade en silkeslen fjäder dräkt och inga tecken på sjukdom,men han och övriga ska om en vecka ,trots allt få en kur mot  ungdjurs sjukan,  han, 40 är här på bilden

Jag är väldigt noga med att följa fällningen, eftersom min erfarenhet av dålig fällning, har grunden i att duvorna inte riktigt är sunda,eller har fått förr dåligt foder  och för lite mineraler. För att hjälpa duvorna ger jag dem mineraler ,som grit mix och dessutom i flygande form. Om inte duvorna är riktigt sunda beror det nästan alltid på att ventilationen inte fungerar

Dessutom får mina duvor  olja på fodret, jag köper den i livsmedels affären, LINFRÖ OLJA ,SOM är av super kvalitet, annars finns det dyra oljor med en bild av en duva på som är sämre men dyrare

Hade jag varit  aktiv och tävlat hade jag nog gett  öljäst också.

Vitaminer behövs inte om ventilationen  fungerar




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.