Syre brist

 Under söndagens skidskytte tävling ,kunde vi se ,vilken betydelse  syre tillförseln har ,för en trots allt,  vältränad idrotts atlet.

Den Norska skidskytte som hade en chans till medalj ,blev förbi åkt och kollapsade när hon passerade mållinjen. Helt tömd på syre och därmed på energi.

Eftersom jag har tjatat om vikten av  " ventilationen" i duvslaget, tycker jag att  det är läge att påminna om det igen.

Vad vinner vi på att sträva efter den bästa tänkbara ventilationen? För mig är det att vinna,men det finns annat viktigt med att ha Bra,eller helst perfekt, ventilation,  det är glädjen av att ha sunda duvor. 

En bra ventilation är när den fungerar dygnet om. Alltså även när jag inte är i slaget,när fönster och dörrar är stängda.  

Grunden är det vi lärt oss i grundskolan 

 Varm luft stiger, alltså får jag se till att den kan göra det. 1. Är att ha stora fönster som gör att solen värmer upp golvet, den värmen som skapas  gör att ĺuften stiger. Det finna med stora fönster är att det inte behövs sol, bara ljuset gör att luften värms upp.

På den tiden jag  tävlade såg jag till att använda  allt för att få bra ventilation  , därför hade jag golv värme och värme lampor  som var styrda av en hygrometer som slog till och av värmen när fukten nådde 80 och av när den nådde 60 % fuktighet. 

Idag när jag  bara avlar  för att få ungar som skall vara med på OLR. Har jag ett slag som har den grundläggande ventilationen. Alltså ett stort ljusinsläpp som ger lite värme,tillsammans med kroppsvärmen från duvorna som räcker för att luften stiger, sedan ska den luften ut, och där tänker de flesta duvgubbar att den ska ut genom ventiler eller öppna fönster ,men där är ett stort problem då AII bra ventilation skall ske ovan duvorna  .Alltså ska man ha en stor luftmassa ovanför duvorna med frisk syrefylld luft. Det vi också har lärt oss , förutom att varm luft stiger ,är att kall luft sjunker. ALLTSÅ, få den förbrukade syrefattiga varma luften att bytas mot syrefylld luft, det sker automatiskt utan fläkt,bara automatiskt ,detta gör att duvorna får syre i mängd utan DRAG 

I praktiken ,har jag stort fönster, ett under tak ca 2 meter högt  upp av minknät  och på varje gavel en  öppning på ca 70 x 30 cm som skapar den luftmassa av friskt syre som då används när den varma förbrukade  luften ska bytas mot frisk luft. I ett tävlingsdag bör man kunna reglera luft tillförseln ,med hjälp av  ett extra innertak med skjut bara skivor 

För att veta om ventilationen fungerar,får jag ha koll på duvorna och hur de  är.  EN DUVA I ETT VÄLFUNGERANDE SLAG,har en pågående dun fällning,   och därmed  ett  rosa röda bröst muskler. Dunfällningen är tydligast, när en duva suttit  i ett dåligt slag, När en duvas blod syresätts  går ämnesomsättningen  igång och duvan blir varmare  i hela kroppen  och behöver inte längre all dun  för att hålla värmen längre,  Alltså är det ett dåligt tecken, när duvorna sitter med gammalt dun . När ämnesomsättningen ökar blir duvorna friskare, formen kommer och fällningen blir bra eftersom duvorna blir friskare.

Jag  kollade mina avelsduvor, speciellt ett par,som består av en ung hane, min yngsta och  min äldsta hona som jag varit orolig för om hon skulle ge ungar i år pga  sin ålder  ,men de har befruktade ägg dom föds nu i veckan. Det gav mig  det svar jag ville ha,  honan har perfekta ägg och det är det  säkraste tecknet på  sundhet. Hanen  som också  visar  allt i frågan om sundhet  är född i augusti har alltså tagit box och parat sig ,  trots sin låga ålder,han har 5 pennor ofällda men i form, allt beroende på  att han  får de viktigaste förutsättningar,SYRE , ingen medicin,vitamin, eller  något annat medel kan ge det en bra ventilation ger. Det märkliga med detta UNDER MEDEL är att den är helt gratis, lite förnuft och förtröstan är allt som krävs för att göra dig till mästare

Här en bild på hanen som visar vad  syretillförseln ger


Bilden nedan är på den rosaröda  bröst muskulaturen, på en ca 5 månaders sen unge,som aldrig varit ute och tränat 






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.