Vad Sprint linjen har gjort för mig






 Det började med att min vän  Pastor Thomas Röder berättade för mig  om sitt senaste inköp. Han hade på slut auktionen efter Albert Marcelis död köpt en helbror till Jonge Sprint  för en "hel korg" med pengar.

Denne helbror till Jonge Sprint (vb jonge Sprint)  fick jag 2 ungar i från för 17 år sedan.  Det hände sig  så att  Pastorn  i sin godhet hade tagit med 2 ungar ,gör att överraska  mig på Kassel utställningen, men jag var inte där för att ta emot dem , jag låg på sjukhus eftersom jag fått en STROKE 

Men Pastorn  lyckades  hitta en gemensam  vän som skulle till Sverige  . På det sättet kom de första barnen till vbJongeSprint  till Sverige., jag bad Tord Henriksson  möta upp vännen som kom med ungarna 2 kullsyskon

Som tack för hjälpen fick Tord välja ett  av de 2 syskonen, naturligtvis  valde han den "säkra" honan som senare visade sig vara en hane.  Han parade  hanen på en av sina Beute  Janssen duvor och satte en unge i mitt namn på ostseerennen  och den blev 4 .a där och 5.e essduva 

  Året efter blir ett helsyskon också 5.e essduva där 

Jag kallade min ,av de båda för SPRINT JUNIOR och han blev också framgångsrik i aveln

Bl.a. fick en nybörjare i Stockholms trakten[ invandrad från KUBA-) har glömt namnet, flerfaldigt national vinnare med avkomman från.Sprint junior . I söder har korsningen  Sprint x Braevheart  haft succé bl.a  har  Edin Eminovich sprint blodet I sin essduva 2022 Även Patrik Hedströms essduva




"BÄTTRE ÄN SIN FAR" ja jonge Sprint hade fler 1.or än oappa Sprint som bara hade 4.a som ettåring

MEN  i sin karriär  hade SPRINT 22 ETTOR varav 4 ggr mot fler än 50.000 konkurrenter.  2 ggr var Sprint bland de 5 bästa essduvorna i Belgien  dock blev han  aldrig bästa essduva.  Då det bästa året glömde den åldrige Marcelis  att anmäla
 SPRINT  till essduve tävlingen I tid
Marcelis   klarade i alla fall att anmäla sin Sprint till Olympiaden  där han blev bästa belgiska duva  nr 2 på samma olympiad blev  olympiade 03  duvan som tävlade av Gust Jansen  och senare ägd av  LEO HEREMANS.
 Det jag tycker bekräftar SPRINTS storhet är vad vanElsacker uttryckte i en intervju av AD Scharöaekens.; då han blev tillfrågad  pm vad han trodde om  veckans resultat. "OM  INTE SPRINT ÄR MED KAN JAG VINNA"

I AVELN  FUNKADE DET ALLRA BÄST NÄR SPRINT SATT MED SIN STAMHONA RITA
MED HENNE FICK HAN SONEN JONGE SPRINT  EN HELSYSTER SOM BLEV MOR TILL BABETTE SOM BLEV BÄSTA OLYMPIADUVA PÅ LÅNGDISTANS
EN ANNAN HELSYSTER TILL MIN VB JONGE SPRINT  ÄR FARMOR TILL MISS GERMANY, BÄSTA DUVA I TYSKLAND





Själv har jag lite tävlat på riktigt. Sedan '80 talet men gjort några försök då och då mellan mina. Sjukdoms perioder . Dock hade jag 4.e essduvan i SBF med min Figo som är barnbarn till vbJonge Sprint
De sista veckorna har dominerats av MOHAMMED QADAN s ettåringar som krossats allt motstånd, dels med ett barn till Figo och med ett barn till SPRINT 63 SOM ÄR DOTTER SPRINT 150. SPRINT 150 är också mor till Ostseerennen vinnaren mot 1495 duvor



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.