visdomsord

pratade idag med Thomas Röder kring parningar.
Hans råd kring parningar,var att alltid hålla avelsslaget ungt, En bra avelsduva är alltid som bäst i början av sin karriär. Vadgäller avelsduvor som är avsedda att göra flygduvor finns det ingen tvekan om att unga duvor ger sundare och framgångsrikare flygare. Undantag finns men de är få. En gammal avelsduva måste paras på en ungpartner. En duva av superavstammning har han till att få unga framtida avlare, "det har jag lärt av Gommaire Verbruggen"sa han. Du ska ta så många ungar som möjligt efter VB Jonge Sprint som du sedan använder till avel medan de är unga,
Själv har jag haft samma tankar efter att ha hört Groendelaers säga samma sak.

Kommentarer

Anonym sa…
Nyfiken och undrande så måste jag bara fråga lite. Enligt era "erfarenheter" finns det någon skillnad om det är honan eller hanen som är den unga? Hos människosläktet så ska det tydligen vara högre % chans att få interligenta barn om mannen är äldre. Detta skulle grunda sig på lägre spermaproduktion men bättre kvalité. Detta gäller tydligen bara män (då de är de med sperma). Finns det något liknande tänk när det gäller duvor? Eller kan det vara så att satsar man på äldre par så blir det likt människorna interligenta, men interligens kanske bara är ett hinder om man ska flyga snabbt, hmmm???
Eller kan det vara uppväxten? Arv - miljö. Kan duvungar lära sig något av att vara uppvuxna under/av olika föräldrar. Två äldre föräldrar kansker på något sätt lär ungarna att inte snabbhet är allt i livet medans unga föräldrar är mer alerta och på hugget och för det vidare.
Hmmm? Fattade någon vad jag menar eller är det helt enkelt för invecklat för att applicera mitt tänk på duvor? Eller krånglar jag bara till det.
Anonym sa…
Detta ärinte något vetenskapligt bevisat,snarare är det så att erfarenheten har talat.Av egen erfarenhet kan jag säga att jag var snabbare i tanken när jag var ung.Svårt att blanda Brevduvor och människor
Anonym sa…
Okej, så vad jag förstår på er så är det ingen skillnad på om det är hanen eller honan som är den unga för att få fram snabba duvor (om man inte har enbart unga duvor). Och fler bakomliggande orsaker har inte studerats eller jämförts med andra levande individer.
Det som ät viktigt är sundheten,som är bättre efter unga duvor. Fysiken i övrigt är ingen skillnad.Det fysiska arvet menar de "stora" blir lika dant,men det där lilla extra sitter i den medfödda sundheten som blir större efter unga duvor
Anonym sa…
Har annat testats om tex skillnader i arv och miljö? Syskonpar som delats på och av det utvecklas olika?
Jac tror att Vi inte pratar om samma sak,detta är ingen exakt vetenskap,bara känsla av vad som folk uppfattar kan vara den riktiga vägen. Brevduvegubbar är faktiskt benägna att tro på det som deras erfarenhet säger. Jag tror tt jag har gjort rätt när jag lyssnat till vad de "stora" berättat för mig.Miljön är inget som påverkar den grundläggande sundheten,men ett bra ventilerat duvslag kan göra underverk på tävlingsresultaten. Dock har den ingen betydelse i grunden för duvans grund sundhet

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.