Nu är det dags,att tänka på parningen och kurer

ja, om man som jag,tänker para till jul,är det dags att ge duvorna en gulknopps kur. Jag tycker att det är den enda kur man kan göra "blint". Det finns många sätt att behandla mot gulknopp . Jag använder  ett Ronidasol baserat läkemedel. Det finns även andra,men jag känner mig trygg med min leverantör som hela tiden är "up to date" eftersom det även bland dessa, som tidigare var kända som icke resistens givande,nu mer förekommer resistens.
Jag ger enligt råd,5 dagar av läkemedlet,sedan bör det gå 10 dagar innan man parar,eftersom det annars kan bli befruktnings problem.

Jag kan hjälpa till med anskaffande av produkten. Ring ; 0767 133 206  eller mail;  bengt_ask@hotmail.com

Kommentarer

Anonym sa…
Vad är det för märke ?Och vad är priset ?
Det är T+K+K kostar 22 euro 5 gt på 2 liter vatten burken är på 100gr
Sedan tillkommer frakten
Anonym sa…
iår tänkte testa det vansinnige!
att jag inte ska ge de mediciner förrän de har lagt äggen. jag blev inte nöjd med första kulls avelsresultat i de sista åren. många ungar med ostabila helsobild i redena - trotts kurer med avmaskning och gulknopp kurer.
vi får se!
Jag är själv övertygad om att det bästa är att ge innan man parar. Men man måste tänka på att ge något ph sänkande innan kuren också,annars funkar inte alla mediciner. Dessutom tar rätt gulknopps medel även bort Hexamitis i tarmen som är väldigt vanligt."gulknoppi tarmen"
Anonym sa…
jag har bestämt mig.
de får medicin mot gulknopp när de ruvar.
jag tror inte gulknopp kan hindra duvorna att kunna lägga ägg.
gulknopp är farligt för de nyfödda ungar!
det är då det gamla inte får bära på trichomonader för då smittas ungar.
jag ger de citronsaft i dricksvattnet varannan dag hela vintern!
Anonym sa…
Är inte ronidazol ett antibiotikum?
Anonym sa…
Ronidazole är ett oerhört potent gift! När det ges till boskap eller katter
Är nervskador väldigt vanliga! Missbildningar hos foster är också relativt vanliga. Att ge blindkurer med denna medicin är oerhört korkat!
Människor ska inte vidröra medicinen utan handskar

Vad jag fått veta av alla ,vetrinärer och duvgubbar i utlandet, är det inget antibiotika och att det skulle vara så farligt att man behöver ha handskar på sig har jag heller aldrig hört. har använt det i olika former och namn i 15 år och har bara positivt att säga om det.
Anonym sa…
Är det några som vi inte ska lära oss om mediciner och djur så är det belgarna!! Inom det området är de ett u- land!
Tyskarna brukar ha koll, men är ibland blinda för sådant som kommer från brevduvesportens vagga!
Anonym sa…
Ronidazole är inget antibiotika .Vad gruppen heter som det tillhör kommer jag ej på nu.
Ronidazole är ej skadligt bör duvorna . Enda problemet med Ronidazole är att det inte tar all Gul knop (Trichomonader) och fram för allt ej Hexamitis som är det stora problemet som gamla duvor klarar men ungar dör av Hexamitis.

Det enda medlet som är känt idag som tar all Gul knop och Hexamitis är Metronidazole och det skall vara 35% .Fördelen med det är att det ej drar ner immunförsvaret (man ser inga förändringar på levern) och dom kan ej bli resistenta mot det . Metronidazole är inte i heller något antibiotika men kan blandas med antibiotika (till exempel vid framställan av konditions serum eller vid ungduvesjuka).Det lämnar inte något slag (avfall) efter sig i heller.

Det du menar som är så farligt är dimetronidazole som är rena giftet och tar död på ungar och till och med gamla ibland .Det är vanligt in nu att man ger det till till boskap och även själskapps djur (tror det skall förbjudas men ej inte säker).dimetronidazole var i det gamla medlet många använde innan Emtryl.

TKK är från Backs och skall ges på fodret och i 6 dagar .Det tar ej all Gul knop/Hexamitis men är mycket bra för dom övre luftvägarn.

Du som skriver du ej skall ge kur innan som jag sa till dig privat ge kur innan men med Metronidazole 35% .Gul knop,Hexamitis,coccidiose har ungarna med sig i ägget och det är därför där är ungar som dör i äggen och lika så efter ca 5 dagars ålder.Dom första dagarna kan ej duvungar bli sjuka på grund av pappen som dom får av föreldrarna men den efter 5 dagar kan dom bara dö och då är det ofta Hexamitis.

Men är inte duvor sjuka så medicienra ej men duvor har alltid Coccidiose och Trichomonade det kommer vi ej ifrån och efter en fuktig höst är det inte alls obefogat att ge en kur . Coccidiose kan man testa med ett avföringsprov om man har men ej med Trichomonade som man måste vara med duvan för att få testar (går ej i Sverige).

Tycker det är super Bengt delar med sig av en produkt han har goda erfarenheter med .
M.v.H
Tony
Tack Tony
Ja , det är en super produkt. T.o.m bättre än vad du tror,eftersom den innehåller just;metronidasol blandat med ronidasol för att det skall vara verksamt även mot Hexamitis, på slutet av -80 talet, bjöd jag in Armand Scheers (Bosmolen)för att hålla ett föredrag om duvsjukdomar och nr 1 sa Armand ,är att man håller koll på Tricomonaderna (gulknopp)eftersom det är ingången till de flesta sjukdomarna . Sverige fick då tillgång till de första gulknopps medlen. Det var Ronidasol. T K K är en utveckling av de första moderna läkemedlen mot Gulknopp. På den tiden kunde Jag via kontakter även få flytande METO(ronidasol) mot en "ny" tarm sjukdom. ett stort problem nu är att det köps många kombi preparat mot gulknopp + andra sjukor. Där är oftast ronidsol halten för liten,som har till följd att resistenser har börjat upptäckas. Därför måste man skaffa rätt medel och använda dem efter ordination.
Anonym sa…
Hej

Mediciner är bra, men kunskap är ännu viktigare!
Metronidazole är ett antibiotikum och används som ett sådant.
Ronidazole är inte ett antibiotikum men ett "antibiotikumliknande" medel. Ronidazole är en oerhört potent medicin men som ofta ger nervskador! Ronidazole är inte godkänt i Sverige , men dispens kan ges.
Till fåglar ges medicinen ofta i utlandet i för låga koncentrationer som leder till resistens ! Lika ofta ges de i adekvata koncentrationer men som då ger kraftiga biverkningar.
Ronidazole har på senare tid blivit beskyllt för att vara en bidragande orsak till de stora förlusterna på ungduveflygningarna!
Anonym sa…
Ja då är vi här igen !!
Medicin är bra men jag är glad var dag jag sliper använda det.Och ja kunskap är än viktigare .
Men Metronidazole är inget antibiotikum .Men man ger det ofta med antibiotika.

Men du har helt rät i att Belgarna har ett märkligt sätt när det gäller medicin för går det ej med 10% så provar man med 20%. Och så vidare !!

Jag tror du förväxlar det med dimetronidazole. Som är mycket farligt.

Jag har varigt i SMS kontakt med Bengt i dag angående T+k+k det Bengt rekomenderar är från Schröder-Tollisan och det känner jag ej till .Det jag menade var från Backs.

M.v.H
Tony
Anonym sa…
Jag kan svära på min grav att Tony har rätt i det han skriver .Han kan det in och utan till .Jag tror han drömmer om mediciner och preparat till duvor på nätterna.Tony är Mr duva själs och jag tror där snart växer ut fjädrar på han.
Jag har haft mycket problem med mina duvor och haft en del förstå mig påare som get mig råd men inget hjälpte .Men Tony har aldrig haft fel en enda gång och därför vet jag att han kan det.

Det är synd han väljer och lämna förbundet men jag tror ej det tar lång tid innan han startar ut utomlands.

Tycker förbundet skull anlitat Tony till att hålla ett föredrag för han hade lämnat all med hakorna nere efter år med sitt kunnande.

// Den hemliga beundraren .
Anonym sa…
Men va fan!

Metronidazole är ett antibiotikum!
Produkten är namnskyddat och därför kan du googla det på ex FASS!
Anonym sa…
Men va faaan! Städa 2x om dan, skölj vattenkaret med kokande vatten och damsuga i slaget 1x i veckan. Sköter ni duvorna så, behövs det inga mediciner. Jag pratar om tiden utanför den aktiva perioden.
Anonym sa…
Ok nu tar vi det igen .Jag hade ej så mycket tid föra gången jag skrev och jag trodde du skulle förstå du hade fel. Metronidazole är inte ett Anti-Biotica för det faller på sin egen orimlighet efter som att det inte är en bakterie vi skall ta död på när det gäller Trichomonader och Hexamitis utan det är en parasit .Metronidazole är ett Anti-Parasial och tillhör familjen Nitro-Imidazoolderivates precis som nimorazol, ornidazol och tinidazol gör med.Det är antiprotozoaire ämnen speciellt mot Trichomonas vaginalis, Entamoeba histolytica, Histomonas (Hystominase för duvor).Hus duvor är mest Trichomonas Gallinea förekomna och mot det är det mäst verksamma Metronidazole. Man kan även använda Metronidazole till behandling av visa bakterier men det är inget Anti-Biotica utan ett Anti-Parasital .
Som du sa kunskap är viktigare !!!

Där finns många fördelar med Metronidazole och en del nackdelar med men fördelarna väger helt klart över .

Att man i Bengts preparat valt att kombinera Metronidazole och Ronidazol ser jag ingen grund till men jag tror det är för att tillfredsställa kunderna med att skriva Ronidazol på innehållsförteckningen .

Du som skriver om citronsyra och att du ger var annan dag. Det tar två dagar att sänka PH värdet i tarmarna och det är de man vill uppnå och se skall du träffa ett PH värde på 4-5 annars är det verkningslöst.Det kan bero mycket på vad du syresätet med och vad dit vatten redan har för PH värde men oftast ligger det på 7.Testa med PH papper .Där är en nackdel med att sänka PH värdet och det är att B-vitaminer ej trivs då och det är något duvor redan har brist på.

Jag håller med Bengt att det är bra att sänka PH värdet innan en kur men viktigare är det att duvorna får hjälp efter åt med. Och då tänker jag minst på vitaminer som många ger dom för duvor producerar själv dom flesta vitaminer ganska lät (för utom B-vitamin som kroppen ej lagrar). Det jag tänker mest på är att dom får mineraler och glykos efter ej kur och eventuellt Elektrolyter .Men viktigast av allt är att se till som duvorna får goda bakterier i tarmarna igen och det skall vara via en bakterie som är större än Salmonella och Coli så mjölkbaserade produkter går ej för det har bara inflytande på magsmältningen för det är för små bakterier.

Se och lär när kingen är här ;)
M.v.H
Tony
Anonym sa…
Enligt FASS är det antibiotika...,
Anonym sa…
Har hans majestät koll på om propolistinktur är bra. Är väl en ekologisk produkt. Som är väldans antiseptisk.
Anonym sa…
Det är fel.Jag var med inne och läste och där står att vid behandlig av det och det så kan man kombinera det med Anti-Biotica.Men Metronidazole är själv Anti-Parasital.

Propolistinktur är ett naturligt Anti-Biotica . Ja det är mycket antiseptiskt.
Jag har använt det i 5 år tror jag och det är bra om man vill garantera sig att inte få några sjukdomar vi korgen men tror inte att det kan bota om man väl har en sjukdom . Används mycket i Belgien och Holland idag i hop med ögondråpare.Vill du veta något mer om det?

Anonym sa…
Det är fel.Jag var med inne och läste och där står att vid behandlig av det och det så kan man kombinera det med Anti-Biotica.Men Metronidazole är själv Anti-Parasital.

Propolistinktur är ett naturligt Anti-Biotica . Ja det är mycket antiseptiskt.
Jag har använt det i 5 år tror jag och det är bra om man vill garantera sig att inte få några sjukdomar vi korgen men tror inte att det kan bota om man väl har en sjukdom . Används mycket i Belgien och Holland idag i hop med ögondråpare.Vill du veta något mer om det?
M.v.H
Tony
Anonym sa…
Ja, ers majestät. har du något om propolis så tar jag gärna mot kunskaper, är det den alko.baserade som används eller är det pulver? hur doserar du.
mer, mer...
Anonym sa…
Tony. Du har rätt i mycket av det du skriver, men det avgörande är att metronidazole är ett antibiotika. Nitrogruppen som detta medel tillhör är antibiotika !!!
Trichominader är en parasit men kan behandlas med detta antibiotika som egentligen är till för bakteriella infektioner!

Så snälla, innan ni försöker argumentera mot detta så åtminstone googla på orden! I veterinärernas och läkarnas bibel, FASS, står det klart och tydligt att det är ett antibiotika !
Anonym sa…
5-Nitroimidazole is an imidazole derivative that contains a nitro group.

Several derivatives of nitroimidazole constitute the class of nitroimidazole antibiotics that have been used to combat anaerobic bacterial and parasitic infections.[2] Perhaps the most common example is metronidazole (Flagyl). Other heterocycles such as nitrothiazoles (thiazole) are also used for this purpose. Nitroheterocycles may be reductively activated in hypoxic cells, and then undergo redox recycling or decompose to toxic products.[3]
Anonym sa…

Metronidazol Actavis är ett antibiotikum som är verksamt mot bakterier som inte tål luftens syre (anaeroba bakterier). Metronidazol Actavis är också verksamt mot vissa andra mikroorganismer. Metronidazol Actavis inverkar på mikroorganismernas celler så att de dör. Metronidazol Actavis måste doseras 2 eller 3 gånger om dagen - beroende på infektionstyp - för att upprätthålla en jämn koncentration i kroppen.

Metronidazol Actavis tabletter används vid en rad olika infektionssjukdomar, bl a vid infektioner i slidan och tandköttsinfektioner samt vid vissa mag-tarminfektioner och vid Mb Crohn (en speciell inflammation i tjocktarm och ändtarm). Tabletterna kan också ges i samband med operationer för att undvika eller behandla infektioner.

Metronidazol som finns i Metronidazol Actavis kan också vara godkänd för att behandla andra sjukdomar som inte nämns i denna produktinformation. Fråga läkare, apotek eller annan hälso- och sjukvårdspersonal om du har ytterligare frågor och följ alltid deras instruktion.
Anonym sa…
propolis kommer från bi och är något dom bygger sina formar av som dom sätter honung på och det har en antibiotika effekt för att inte där skall skridas sjukdomar mm. Det är antiseptika men där finns prudukter dom är mer antiseptisk än propolis. I princip all brevduve vetränärer avfärdar att propolis kan göra duvor friska men dom menar på att man kan ha hjälp till att håla friska duvor friska .
Antiseptika betyder ungefär desinfekterande .
propolis-tinktur är ett produkt som är framtält av propolis.
Det som löser propolis är H2O och C2H5OH (Etanol eller alkohol).

När Steven van Bremen flög skiten av hela Holland fick han Propolis på universitetet han jobbade på och man sa det var därför han flög så bra.

Verkerk använder honung som inte är uppvärmd som innehåller propolis .

Som sagt har jag själv använt det och skulle se om det gav någon skillnad på mina svalgprov.Svaret är nej det gjorde det inte .

Jag kan ha missat något men är alltid ok och fråga om det är något .

Jag gillar det med Mr Duva och hans majestät .Jag tyckte jag vande mig snabbt vid det ;)
M.v.H
Tony
Anonym sa…
Jag är helt övertygad om att rent Metronidazole är inget Anti-Biotica.Men om man bryter det som man gör om man skall använda det för exempelvis luftvägar så tillför man Anti-Biotica.

Efter som jag ville vara säker på min sak så ringde jag Armand Scheers innan idag och han säger jag har helt rätt och så fick jag han till att skicka ett mail om sitt utlåtande om vad ren Metronidazole är .
Så här lyder Armands utlåtande :
Metronidazole is a anti-parasital medication, and is
Family of the Nitro-imidazoolderivates like :
Metronidazol, nimorazol, ornidazol en tinidazol
They have antiprotozoaire substances especially against:
Trichomonas vaginalis, Entamoeba histolytica, Histomonas (Hystominase by
pigeons)
The Trichomonas Gallinea is the most common type by pigeons, and
Metronidazole
gives here the best results !
Sometimes they use metronidazole by special Bacterial infections (some
bacteria are
sensible at it)
But it is NOT A ANTI-BIOTIC !! The fact that it sometimes has a positive
result by
bacterias, does
not mean that it is an Anti-Biotica !

Jag kan ej göra mer för att överbevisa dig .
Anonym sa…
Hans M
Konstigt trodde att alla kungligheter var på Nobelmiddagen. Men så var det inte
Men det är väl så att någon måste ha jouren. Vet att propolis löser sig sprit. men antagligen inte i vatten. Bina tätar springor i kupan med propolis. Honungen läggs i vaxkakorna
Mr Duva
Unknown sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa…
Trist att inse att scheers inte ens kan de mest grundläggande!!!
Snälla Tony , du måste börja med källkritik! Sök på alla de ord som scheers skrivit i sitt mejl så kommer du själv att se att preparaten är antibiotika!
PharmaWiki-News Wirkstoffe Arzneimittelgruppen Krankheiten Heilpflanzen Parapharmazie
Suche

Produkte



Über PharmaWiki

Vision | Team | Kontakt
Werben auf PharmaWiki
Nutzungsbedingungen
Facebook-Profil

Ornidazol

Arzneimittelgruppen Antibiotika Nitroimidazole
Ornidazol ist ein Antibiotikum und Antiparasitikum aus der Gruppe der Nitroimidazole. Es ist gegen anaerobe Bakterien und Protozoen wirksam. Es wird zur Behandlung der Trichomoniasis, der Amöbiasis, der Lambliasis und gegen Infektionen durch anaerobe Bakterien eingesetzt. Ornidazol verursacht im Gegensatz zu anderen Nitroimidazole keine Alkoholunverträglichkeit. Zu den möglichen unerwünschten Wirkungen gehören unter anderem Verdauungsbeschwerden wie Übelkeit und Erbrechen, Knochenmarkdepression, Neutropenie, Überempfindlichkeitsreaktionen und neurologische Störungen.

Anonym sa…
Nej fan jag tackar nä till alla tillställningar. Jag är lika blyg och försynt som Björn Ranelid sägs det ;)

Det är lösligt i C2H5OH men är rätt säker på att det är lösligt i H2O med.Det mesta som går att lösa i C2H5OH går att lösa i H2O med.(jag är inte helt säker i detta fallet)
Men att det är lösligt i C2H5OH är hundra .
M.v.H
Tony
Anonym sa…
Ers majestät STORT TACK för att
sprida kunskaper om den svåra konsten att medicinera duvor.
Antibiotika eller propolis. Kvittar vilket, kunskapen finns där. Synd att E.M är så blyg. Vore annars en perfekt föredragshållare för vilken DUV klubb som helst.
(han Ranelid har inte lite såna uppdrag)
Anonym sa…
Jag känner Tony bra och jag kan slå vad om att han inte är på bra humör idag och att han ringer halva världen runt för att få så mycket info som möjligt ..

Jag kan garantera att han laddar magasinet och kommer sikta mitt i mellan ögonen .

Jag satsar 1000kr på vinnare när det gäller Tony!!!
Han hade aldrig uttalat sig från början om han inte har rätt .

Att Scheers inte skulle har rätt finns inte .

Tony hade du inte ett förhållande (var tillsammans) med en veterinär innan ?

Det har blivit en lntressant debatt av ett enkelt påstående, att jag tycker att det behövs en kur mot gulknopp innan parningen. Eftersom jag använt den här sortens medel sedan slutet av 70 talet med bra resultat ,ville jag dela med mig om det. Med bl.a Tonys hjälp blev en stor diskussion, t.o.m. propolis har ddiskuterts. Ang.propolis har jag varkens för eller nackdelar att säga. Det som man köper via de olika tillbehörs firmorna är inget att ha. Det är allt för utspätt. Jag blev lntresserad av propolis när min nu 24åriga Malin var liten och hade väldiga problem med sin hud och den traditionella sjukvårdens läkemedel inte hjälpte,snarare förvärrade problemet.Då sökte jag mig till Homeopatin o fick en massa info kring nyttan med Propolis men till malin kunde det inte ha någon nytta
Men med andra homeopati medel hAr det funkat. Till duvorna har jag använt ett lösnings medel från homeopatin somm jag löst propolis i och sedan låtit svartkämpar (ett groblad) ligga i en vecka detta har jag sedan gett i vattnet som en kur mot gulknopp .allt enligt br.Janssen.Men i dag är jag både för lat och för gammal för att orka med sådant Intresset för natur medel har jag haft sedan jag blev nykter
Ang. Armand Scheers som jag träffade första gången hos Schlepphorst (på den tiden han hade superduvor) 1980 ,är han lngen vetrinär,men en begåvad affärs man som visste hur man gör folk intresserad av en produkt, han hade den mest framgångsrika foderfirman (Bosmolen) som blev uppköpt av Verele-Laga,i köpet följde Armand med
efterhand blev sedan bosmolen utagerat.Armand hade eget laboratorium där han undersökte duvor mot bl.a.gul knopp,dock r han inte utbildad vetrinär

Jag fick precis ett mail från vetrinären hos schröder Tollisan. Han skriver att metronidszol är ett
Antibiotikum.men till detta.tkk.är det i en styrka av 1% som blandas i tkk till 35 % slltså en svag blandning men som alltid skall doseras noga. Nu får nog kungen degraderas
Anonym sa…
Nu är det som sådant att ni (vi) skall veta vad vi pratar om . Den rena produkten Metronidazole är ett anti-parasital och inget annat men det är vanligt att man tillsätter anti-biotic för att ta visa bakterier med .Och jag tror man använder ett Metronidazole på schröder-Tollisan i så fall som är tillsatt det.
Alla böcker jag läst om brevduve sjukdomar och medicin av sådana är ren Metronidazole nämnt som ett anti-parasital.
Men efter som ni har argumenterat i mot mig har jag ringt runt till mina kontakter och hört mig för och alla säger samma och det är att det är ett anti-parasital och inget anti-biotic.
Jag har fått en del att skriva till mig så jag kan publicera det här.
Dr.Frode Brakstad skriver så här:
Hei Tony,

Metronidazole brukes på brevduer mot gul knopp, altså er det en anti-parasital.

mvh
Frode

Dr.H.P. Brockamp skriver så här till mig:Hello Mr. Olsson,
thank you very much for your request.
You and Mr. Armand Scheers also are right.
Metronidazol is a Chemotherapeutic or Anti-parasital preparation.
Its only (but very well) working against Trichomonas. Its not an Antibiotic and so not working against any other bacteria.
All the best and kind regards
H.P. Brockamp

Och jag har pratat med Armand Scheers igen och vetränären som jobbar för Armand Dr.Lens håller med Armand till 100% och säger det är ett anti-parasital.

Hon som är omnämnd som jag skull ha varigt tillsammans med läste till veterinär då och så klart har jag pratat med hon med och hon säger med att det är ett anti-parasital.Jag frågade hon om hon vill gå in här och ser och fick hon tid skulle hon göra det och lägga en kommentar .

M.v.H
Tony
Tack Tony
Kanske du får behålla tronen
Mig kvittar det om det är antibiotika eller ej.
Viktigast är det att det fungerar. Jag använder det alltid innan parning i en precis dos enl. Vetrinären. Det alldeles för myckna givandet är farligt och oansvarigt mot duvorna. Bäst är som alla Toppar säger" gallra så slipper du vetrinär besök".Ta hellre bort en för mycket än en för lite
Anonym sa…
Hejsan alla ni som älskar brevduvor :)
Tony ringer till mig hela tiden och ber mig gå in och titta här .Och det ända jag kan säga är att ni måste skaffa er grundläggande kunskap innan ni börjar uttala er och börjar slå på FASS.
Metronidazole är ett Antiparasitics (anti-parasital)i sig själva.

Jag kan inte säga mer än att Tony har rätt tyvärr får jag tillägga för han hade behövt ha fel ibland .(tror nog du älskar när dom kallar dig kung och Mr.Duva)

Tycker du har håligt dig väldigt lugn i diskussionen Tony . Du brukar ju bli förbannad när någon säger i mot dig .

Till er andra som läser här så kan in ha hundra procents tillit till Tony när det gäller medicinering av just duvor .

Tyckte dom vit och svarta duvorna som låg på förstasidan var mycket sötare än dom grå och bruna du har Tony

Detta kostar en middag Tony bara så du vet om det.

Ha det och var rädda om era duvor.
Nathalie Persson
Anonym sa…
Imponerande med alla dessa "källor" som håller med Tony!

Men, trots detta så har du inte presenterat en enda skriftlig källa som går att kolla upp!
Så detta får bli mitt sista inlägg och jag avslutar det med: googla alla dessa namn som presenterats här - jag garanterar att alla källor kommer beteckna medicinerna som antibiotika. En benämning på ett ämne eller ett namn på en medicin är aldrig tvetydigt och att konsultera FASS är klokt då sidan är gjord för att minimera misstag !

Mvh Carolus Rex
Anonym sa…
Tony vad vill du mena att han Carolus Rex lider av? Vad rekommenderar du för behandling?

MvH Clark Kent
Jag har sett de mail som Tony fått från Armand Scheers, Dr Brockamp och Dr Brackestad och enligt dem ät det som Tony och jag sagt ,att det inte
är ett antibiotika. Men eftersom jag fått andra uppgifter från Tollisan har jag bett om ett
besked till med
hänvisning till beskeden från de övriga vetrinärena

Ang Fass och metronidazol kan jag inte se något rent metronidszol utan som del av ett total läkemedel mot human problem,som t.ex slid besvär
Anonym sa…
Min oprofessionella bedömning av Carolus Rex är att han lider av något som vi kallar stultus på latin .
Jag skulle ordinera något som är rikt på järn och omega3 och absolut dubbel dos dom första 5-6 åren !!

M.v.H
Tony
Anonym sa…
Om du vill beteckna mig som korkad efter att ha förlorat en diskussion då må det väl vara så.
Jag sjunket i alla fall inte så lågt att jag skriver inlägg och skriver under med min gamla flickväns namn! Ett tips i fortsättningen är att om du ska fortsätta göra det så se då till att inte ha samma stavfel i båda inläggen ��
Anonym sa…
Från början hade jag inte varigt tillräckligt kritisk mot "informationen eller kunskapen" jag får.Sen betvivlar du mina "källor" och nu "hittar" jag på en massa saker mer och skriver under med andras namn . Så klart har jag gjort det .De kan ju vem som helst inse om man bara är lite förståndig .

Och naturligt viss så har jag helt men när det gäller Metronidazole men .Men jag kan leva med att jag har fel men att Armand Scheers, Dr Brockamp, Dr Brackestad och Nathalie har fel tycker jag är ytterst sorgligt för dom efter som dom studerat ämnena och läger ner mycket pengar på att ta fram nya produkter och jobbar med det varje dag. Tråkigt för dom det hade ju räckt att dom frågat dig direkt .

Så ursäkta så mycket för att jag har haft så himla fel och jag skäms oerhört mycket.

Sen att jag kallar dig för korkad var helt fel av mig och det ber jag med om ursäkt för.

M.v.H
Tony
Anonym sa…
De va Fassen va dä här va segt. Men ja håller me Tony om att dä ä sorgligt att de medusinskt kunniga har så jädra fel. Fassen vet om di inte sulle byta jobb .Men ja gör nog som Bängan di får en omgång före parningen
Fick mail från Schröder-Tollisan. Det är ett ANTI PARASITAL men med Antibiotika liknande efrkt. Kan t.ex ta bort koli i vissa fall.med TKK
Finnner man därför ofta att duvorna får bättre avföring än mormalt vid gulknopp s behandling .Eftersom det är ett antiparasitologiskt medel angriper det även Coccidier
Anonym sa…
Ursäkta mig Bengt att jag måste vrida om kniven efter som du var så snabb men att gå ut med att "Nu får nog kungen degraderas".
Frågan lyder vem fan är kung nu då?

Det svaret du får från Schröder-Tollisan är ju det jag skrivet hela tiden !!!

// The king is back !
Jag tänker på medlems antalet, när jag säger; Sprick inte nu!!!
Anonym sa…
Skriftliga källor mina herrar! Innan ni kan presentera skriftliga källor så kan era påståenden ej tas på allvar!
Hörsägen funkar på förskolan, men inte här. Så tyvärr får nog kungen gå i landsflykt:)

Veni vidi vici
Anonym sa…
Det är också viktigt att man pratar om samma sak!
T K K innehåller metronidazol men inte enbart det!
Hoppas ni håller med mig!

Alexander - / den lille
Jag för min del har ingen tron att försvara.
Dessutom tycker inte jag att det är så djävla viktigt att ha rätt,jag är nöjd med det jag skrev i
Orig.inlägget,det funkar bra sedan - 70 talet.
Sedan dess har det inte hänt så mycket i lilla Sverige. Vågar knappt tala om att vi bara är ca 100 aktiva i förbundet när jag kräver uttalande av prof. Vetrinärer i utlandet.
Rätt. Innehållet är mest ronidasol tillsammans med metronidszol och en aning av en sorts syra. Men en fungerande blandning
Anonym sa…
Jag är tyvärr inte en sådan bra mänska som Bengt att jag inte behöver ha rätt .För mig är det väldigt viktigt att ha rätt och jag kan gå över lik för att få det .
Men jag har förstått jag inte kan övertyga dig och det är helt ok för mig .
Men det ända du gör är att säga i mot mig och att jag har fel du har själv aldrig kommet med något information om ämnet bara om en del läkemedel som innehåller Metronidazole.

Att du betvivlar mina kunskaper tycker jag inte är märkligt att fackmän inte skall vara trovärdig .

Men här är en länk där följande står :Generic Name:Metronidazole
Trade Name:Flagyl Drug Classification:Antiparasitic Drugs
Therapeutic Use:treatment of intestinal amebiasis, trichomoniasis, anaerobic microorganisms
Contraindication:In patients with trichomoniasis, Flagyl (metronidazole) is contraindicated during the first trimester of pregnancy.
Therapeutic Blood serum level:13 mg/L
Adverse effects:headache,nausea,peripheral neuropathy,disuulfiram-like interaction with alcohol
Usual Dose:750 mg orally TID for 5-10 d
Nursing Implications:should be used cautiously in patients with severe hepatic disease metabolize metronidazole slowly, with resultant accumulation of metronidazole and its metabolites in the plasma
Patient/family teaching:the nurse should advise the patient to not drink alcohol while they are taking metronidazole and for at least 3 days after they stop taking it. They may have unpleasant side effects such as fast heartbeats, warmth or redness under your skin, tingly feeling, nausea, and vomiting.


Och länken är :http://quizlet.com/9059580/antiparasitic-drugs-flash-cards/

// Tack och hej leverpastej :) (Tony)
Anonym sa…
För övrigt så går propolis att lösa i vatten (H2O) det har med den kemiska beteckningen att göra för vatten är ett lösningsmedel.

//Tony
Anonym sa…
Herregud Tony!
Du lägger in ett långt citat som motsäger det du själv påstår!

Det står att metronidazole används till att bekämpa " anaerobic microorganisms" och det är exakt vad antibiotika är!
Antibiotika är inte ett likhetstecken med penicillin utan all medicin som används till att bekämpa bakterier benämns antibiotika! Jag har citerat och länkat - ni är väl för fan läskunniga?! Att du Tony inte har koll på det här är ok, men att fortsätta stånga huvudet i väggen är inte rimligt! Att en fd flickvän som ska påstås vara veterinär och alla utländska experter inte förstår hör mig på allvar orolig!
Antibiotikum (plural: antibiotika) (från grekiska anti - mot, bios - liv) betyder för biologer ämnen som producerats av levande organismer i syfte att hålla andra organismer borta. Exempelvis lever både bakterier, och svampar antingen som parasiter eller på att bryta ned dött material. Eftersom båda har samma födokälla försöker de förgifta varandra genom att utsöndra ämnen som de andra inte tål. Exempelvis producerar penselmögel penicillin för att hålla bakterier borta, medan aktinobakterier producerar amfotericin för att hålla svampar borta.

De antibiotika som blivit kända för vårdpersonal och i förlängningen för allmänheten är sådana som kan användas som läkemedel. När man pratar om antibiotika i dagligt tal syftar man på läkemedel mot bakterier i allmänhet, även preparat som är syntetiska, det vill säga som saknar motsvarighet i naturen. Läkemedlen kan vara antingen baktericida (avdödande) eller bakteriostatiska (tillväxthämmande).
Anonym sa…
Hahahahahaha :)

M.v.H
Tony
Anonym sa…
Kung Tony, alkoholen i propolistinktur är den bara till för att smaken ska bli bättre? Den du har provat är kanske den vattenbaserad. Är nog därför du inte sett någon effekt på 5år.Själv ska jag testa den frysta pulvriserade propolis naturlig.
Anonym sa…
Julefriden har infunnit sig på B.B (Bengts Blogg)Kung Tony & Carolus Rex, har slutit fred.
För dom är ju faktiskt gamla kompisar. Bägge två, med stort hjärta som klappar för DUV sport.

Med vänlig hälsning
Cesar

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!