Gommen

Som jag skrev igår ,är gommen viktig att ha koll på. Långt innan du kan se tydligatecken på det yttre kan du se i gommen om något är på gång med din duva. Om du tar tag i duvan och försiktigt öppnar näbben kan du i näbbens överdel se det som man i Tyskland kallar för Gaumenspalt.En oftast millimeter bred öppning i gommen. Den skall alltid vara öppen, är den sluten beror det oftast på att en infektion har drabbat öppningen till luftvägen.Om du misstänkar att något är fel på dina duvor men trots det tycker att gommen ser bra ut skall du lägga duvan på rygg, den kan då plötsligt få problem att få luft och lite slem kan ofta synas, då tar man bort detta med t.ex. en bommullspinne.Detta kan hända även om du har en perfekt ventilation, dock måste man som alltid fundera på om det inte finns ett ventilations problem! Tydliga problem med ventilation med tecken i gommen kan man oftast utesluta om det pågår en ständig dunfällning eftersom det är det tydligaste tecknet på att ämnesomsättningen fungerar eftersom vi genom tillräcklig syre tillförsel i blodet får en ämnesomsättning hos duvan som ger den en varmare kropp. Jag kommer ihåg ett tillfälle,1980 ca, jag hade flyttat och skaffat mig nytt slag och nya duvor. Vi skulle ha en speciell national,Olympiaflygningen,Jag hade bara ett par duvor att tävla med, bl.a. en janssen hona som jag tyckte såg väldigt bra ut, blank på bröstet när jag kollade henne innan jag åkte till insättningen, när jag skulle sätta in henne i klubben hade hon börjat transpirerat så mycket att hon var blöt längs bröstbenet,jag sa till klubbmedlemmarna att hon skulle vinna men jag blev bara hånad för att jag satte in en sjuk duva. Hon blev 3.a i Sverige. Jag var så säker på min sak eftersom jag på den tiden hade börjat fatta vad som gäller för att få bra resultat.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.