FETTMA

Fettma är ett problem för många,dock ej för mig, som har precis så mycket fett jag önskar.
hur är det med duvorna ? Feta ?
Är duvor överdrivet feta beror det enligt min åsikt på grund av en infektion i andningsorganen. Lungor, hals ,övreluftvägar o.s.v..
Varav kommer en sådan infektion?
Kan vara en virusinfektion eller bakteriell infektion.
I de flesta fall beror fetman på ett dåligt slagmed dålig ventilation.
Får duvor med bra gener ,tillgång till SYRE , förändras deras ämnesomsättning radikalt med följd att kroppen förbrukar mer foder och blir därför varma i kroppen , När ämnesomsättningen fungerar och duvorna blir varma fäller de ,det egentligen skyddande mot kylan,dunet
Detta är första tecknet på bra ventilation,dunfällning. sedan kommer det som vi ofta kallar för formtecken, att de blir rosaröda på bröstet(muskulaturen).Dunfällningen skall fortgå hela året annars är ventilationen fel.
I princip är det viktiga att se till att få ut den förbrukade luften så att ny Syremättad kommer in.

Kommentarer

Tjotten sa…
Har aldrig hört talas om denna fiosofi, men det kan kanske ligg något i det. Bättre ämnesomsättning, ja kanske det, intressant. Något att fudera på. Men min fettma har då inte blivit mindre trots mer syre i alla promunader vi tar. Fast bra är väll det, jag vill då inte bli rosaröd på ...
Hej Tiotten ,kanske trevligt med rosaröda..
Iövrigt ,när det gäller brevduvor ,
är detta helt avgörande om man som jag vill ha resultat
Jocke sa…
Ja du.......foderfrågan är alltid ett hett ämne! Jag fodrade mina med korn o de blev allt annat än feta. Nu är det standardfoder som gäller ett tag....

Hönsen däremot får klara sig med det som finns...allt från makaroner, falukorv till vete o korn..
Tjotten sa…
Jocke, jag kan då inget om duvor men om andra djur, måste bara säga att min erfarenhet med allt från höns-kaniner (och andra arter)så blir djuren feta om man kombinerar kolhydrats kost med fett, utan motion så klart. Bara kolhydrats kost = smala, bara fet kost (ja så är det)= smala.
Kaniner som jag födde upp på gräs/hö och spanmål blev tunna. När jag tog vete (som vad jag förstått är det fetaste spanmålet) tillsammans med solrosfrön och gräs/hö blev de feta.

Vad säger du Bengt, hur ser dina duvors kost ut, de kan ju inte bara leva på luft, vatten och kärlek?

Komentera gärna, jag tål oliktänkande, och jag ändrar mig faktiskt då och då när bättre argument dyker upp ;-)
Om jag tävlat mina duvor hde kosten KANSKE sett anorlunda ut!
Det hade bara varit petitesser gjort skillnad.Alltså i grunden samma, vid längre tävlingar hade jag säkert använt mer fett,Jordnötter ,solrosfröm.m.för att få ett litet fettlager på duvorna.Redan på mitten av -70-talet sa Mader till mig att brevduvor är atleter som aldrig får vara fetta. Fullt tråg alltid gör att duvorna äter det de behöver, inte mer.
Jocke sa…
Hej igen..

Vete innehåller faktiskt mindre fett än vad ex korn gör! Vete har ett fettinnehåll på 1,8% mot korn som har 2,2%. Jämför man dessa med ex solrosfrö som innehåller uppemot 40% fett så är de rena dietkuren ;)

//
Tjotten sa…
Hej Jocke!
Tack för informationen, så vidare värst bra informerad på det var jag tydligen inte. Och inte kan jag komma med att det är skillanad mellan höns/kaniner och duvor :-).
Va bra, då har jag lärt mig ännu en ny sak i dag och dagen är inte bortkastad. Ha det gott!
Tjotten sa…
Bengt, kanske är det bäst att börja dra mig ur denna diskution från min sida. Din erfarenhet som duvgubbe (och andra gubbars)började innan jag var påtänkt så...
Vi hörs på annat sätt kompis!
Som tjotten sa är det bra mrd info.jag har aldrig varit så vetenskaplig av mig . jag har lyssnat och lärt efterhand, låtit praktiten avgöra vad som är rätt!
Just nu när ungarna är födda och de äldsta är ringade har jag ,varanan dag,rapsolja på fodret,de växer bra av det.
Jocke sa…
Tjotten:
Stanna kvar o "tjöta" med oss "gubbar" ( jag e snart 40 år). Alltid bra att få tänka lite!
Tjotten sa…
Ok. är jag inbjuden så ... skyll er själva!
Foder, inga stora kunskaper i ämnet just duvor har jag att komma med men...
Jag vet av (stor)erfarenhet att fett inte är = fett. Jag har gått ner 20 kg själv på en diet med Baccon, feta ostar, grädde, kött, slami osv. De vanligaste metoderna är att gå ner i vikt på "kaninmat" fettfritt (kolhydrater). Jag har också erfarenhet av att blanda fett och kolhydrater, där står jag idag +25 kg. Om ni undrar så är det helt i vetenskapligt syfte (naturligt vis);-)

Jag är kanske inte så gubbig men viss erfarenhet har jag då jag tills bara 2 veckorsedan kunde titulera mig som kaninavlerska med inriktning på slakt. Nu ska jag gå över till att ha höns igen fast bara till husbehov, ägg och förhoppningsvis lite ungtuppar ibland i grytan. Vilken tur att ni inte tillhör den skaran ;-)
haj
jag tror att vi egentligen kommer från ämnet,men trevligt med dessa bekantskaper. Lite chockad över din ålder,Jocke, Klarar du av det mest elimentära fortfarande,jag menar att jaga brudar!
Och du tjotten som är bara barnet. Jag hade en gång en massiv övervikt,vägde 112kg ,185 cm. när jag för 20 år sedan blev nykter rasade kilona, på 3 månader gick jag ner till 78kg utan att tänka på vad jag åt, började en Mars och Gele´hallon diet. Varför det gick på det viset vet jag inte ,enda förklaringen är väl att jag plötsligt mådde bra Psykiskt.
med duvorna och deras välmående är rätt luft det enda jag kan tänka mig
Tjotten sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.