Framgångsrik avel 2

Ska försöka komma ihåg lite av de framgångar jag och andra med mina(våra)duvor har haft,det tar lång tid att minnas + att mitt pekfinger kan ta upp till ett dygn att bli uppvärmt.Min allra första framgång hade jag med ungar jag fick efter de duvor som fanns kvar i slaget sen min far slutat ´58. jag gick med i klubben ´67 och fick höra från "kamraterna" att det inte va lönt att tro att vi(Simrishamnsklubben)skulle kunna slå Ystads medlemmarna, NI VET LÄGET Ringade 14 ungar ,´68, och tävlade första gången från Ljungby 15 Mil med resultatet 1:a 2:a 4:a och 5;a i distriktet,det skall nämnas att de flesta Avelsduvorna då var oringade + några tillflygare,bl,a en engelsk röd hona som blev min favorit. Det gick alltså att slå Ystaborna!
Under tiden hade Arne blivit intresserad och tog med mej till Liljekvit i Råå, där köpte vi ungar efter den berömde "Tån" + lite Delbar Dessuton köpte vi ungar efter Rydsgårdarens" duvor (H-vR) med dessa duvor + mina andra blev jag ungdjursmästare ´69. I maj ´69 åkte vi till Hamburg på vinst o förlust, med en adress till Mader i handen ,kom vi till Volksdorf där han den "störste" bodde. Eftersom vi inte hade varkens skrivit eller ringt om vår avsikt att komma fanns det inga ungar till oss. efter ett tag och påtryckningar från fru Mader fick vi möjlighet att köpa en unge. När Mader höll fram den ca månads gamla ungen skakade jag på huvudet och pekade på en annan unge i slaget som jag hellre ville ha,efter långt väntande och stönande gav Mader mig ungen med kommentaren "Good, verygood" Fick ytterliggare 2 ägg med hem. Innan vi åkte hem hade jag förälskat mig i en hane (523) som jag blev lovad att få en unge efter ,då visste inte jag att denne 523 skulle vinna en dist.flygning från antweren mot 20,000 duvor. Ungen efter 523 fick nr 645 och blev i par med honungen jag hade fått (793) det bästa avelsparet bland Mader duvorna. Det paret gav duvor som kunde vinna 15 mil och 75 mil samma år. Min favorit "HÖGER" han hade en vit penna på höger sida blev 3.a på nationalen ca 3.000 duvor efter sin syster 56 som redan på den tiden (Början på ´70talet) flög som änkehona. på hösten det året flög "höger" sönder sig på en telefontråd, han kom hem gick för att dricka vatten och vattnet rann ur honom och ut på golvet. Jag sydde naturligtvis i hop bröstet så gott jag kunde,året efter testade jag honom på kortare distanser med gott resultat, bla 1.a dist 30 mil. Året efter detta tävlades han åter på nationalen och blev då 20:de i sverige.Då tänkte jag på vad min gode vän Lennart Appelgren sa när han första gången fick höra av mig att jag varit hos Mader och skaffat duvor,"Synd att du bor där du bor när du skaffat så bra duvor" NI VET LÄGET.
efter den början med Mader duvorna som innebar att jag (vi) ofta hade de 30 första i Distrikts listan ,fortsatte det med 10 års dominans i Nationaltävlingarna tills vi senare även dominerade MARATON med Luleå vinster varje år. Då började den vanliga visan igen" Läget , det år dårför dom vinner. Att bo på Österlen är guld värt ,dom har såna fördelar med sitt läge . "hade vi flygit söderflygningar hade de inte haft nån chans" Första stora söderflygningen på många år hölls från MÛNCHEN 90 mil de sista 15 över vatten . 1,a i sverige blev jag med en sontill 645
LÄGET NI VET finns inte bara bra duvor eller dåliga
nu publicerar jag detta och återkommer i morgon förmodligen

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.